مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس درشرق استان گلستان با بیان اینکه ظرفیت نیروی انسانی هر اداره و نهاد متولی نظارت درحوزه سلامت مواد غذایی و اقلام آرایشی و بهداشتی کم است، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های مردمی برای نظارت بر سلامت مواد غذایی و اقلام آرایشی و بهداشتی استفاده شود.

استفاده از ظرفیت‌ مردمی برای نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی ضروری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر فرهاد بدیعی روز یکشنبه درکمیته پیشگیری و مبارزه با کالای قاچاق (سلامت محور) گنبدکاووس گفت: گرچه کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان در شهرستان‌ها بر مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی نظارت دارند اما به دلیل گستردگی این حوزه و تعدد مراکز عرضه بویژه خرده فروشان، لازم است تا گروه‌های مختلف مردم نیز در این خصوص همکاری نمایند.

وی با تاکیدر بر ضرورت اطلاع رسانی به مردم و برخی گروه‌های هدف از جمله دانش آموزان دختر که بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی مصرف می‌کنند، خواستار توجه بیشتر مردم شهرستان به سلامت انواع مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی شد و از آنان درخواست کرد در صورت مشاهده اقلام بدون نشان‌های سلامت و استاندارد و تاریخ مصرف گذشته، آن را به شماره تلفن ۱۹۰ گزارش نمایند.

وی افزود: گروه‌های مختلف مردم باید در هنگام خرید مواد غذایی و یا آرایشی و بهداشتی در محصولات تولید داخل به نشان سیب سلامت سازمان غذا و دارو، شماره پروانه بهداشتی و نشان استاندارد و نیز تاریخ تولید و مصرف آن و همچنین در محصولات خارجی هم به برچسب اصالت و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه نمایند.

دکتر بدیعی اضافه کرد: مردم برای خرید محصولات غذایی و یا آرایشی و بهداشتی خارجی و جهت اطمینان از اصالت و سلامت آن می‌توانند پس از مخدوش نمودن پوشش، شناسه ۱۶ رقمی آنرا با ارسال پیامکی به شماره ۲۰۰۸۸۲۲ و یا از طریق تلفن ۰۲۱۶۱۸۵ استعلام و سپس مصرف نمایند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس همچنین با تاکید برضرورت برخورد جدی با متخلفان حوزه مواد غذایی و اقلام آرایشی و بهداشتی، ادامه داد: کارشناسان نظارت در هر اداره بایستی قبل از اقدامات قهری، ابتدا به افراد اخطار و تذکر دهند تا بهانه "نمی دانستم" از آنها سلب شود.

دکتر بدیعی، انجام نظارت‌های مستمر محسوس و نامحسوس بر مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و اقلام آرایشی و بهداشتی  به صورت گشت‌های مشترک یا انفرادی را مهم دانست و گفت: اینکه نظارت‌ها فقط در ساعت اداری باشد کافی نیست و ساعات غیراداری و به صورت نامحسوس هم باید براین مراکز نظارت داشت.

وی، نظارت جدی بر عطارها را هم مهم دانست و با بیان اینکه هیچ واحد عطاری مجاز به عرضه اقلام دارویی نیست، افزود: این واحدها باید صرفا گیاهان دارویی عرضه کنند ضمن اینکه هیچ مطب پزشک عمومی هم بدون مجوز از دانشگاه علوم پزشکی و گذراندن دوره‌های آموزشی مجاز به ارائه خدمات طب سنتی و ایرانی نیست.

به گزارش ایرنا، دراین جلسه برخی اعضا هم خواستار توجه بیشتر بر جنبه آموزش و اطلاع رسانی به مردم و واحدهای صنفی تاکید و بر لزوم برخورد جدی با متخلفان حوزه سلامت عمومی تاکید کردند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار