مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه برای تامین آینده گلستان نیازمند مدیریت جامع هستیم بر مدیریت کیفیت آب در کنار کمیت آن تاکید کرد.

مدیریت کیفیت آب در استان گلستان

به گزارش گلستان 24،ابوطالب قزلسفلو شامگاه یکشنبه در نشست هم اندیشی جنگل های هیرکانی با محور آب، امکان سنجی و اجرای مکانیسم پرداخت ما به ازاء خدمات اکوسیستمی آب، اظهار کرد: یکی از کارکردهای منابع طبیعی وجنگل ها، خدماتی مانند آب و هوای سالم است که رفاه را برای آحاد جامعه به دنبال دارد.

وی هدف از برگزاری این نشست را اعمال مدیریت جامع بخصوص در حوزه هایی که نقش تامین آب شرب را در تامین آینده استان دارد، عنوان کرد و گفت: در این نشست تلاش می کنیم تا بتوانیم به یک گفتمان مشترک برسیم که علاوه بر کمیت آب در واقع کیفیت آب را مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تاکید بر لزوم مدیریت کیفیت آب در استان تصریح کرد: اگر این مهم مورد بی توجهی قرار گیرد مجبور می شویم با هزینه زیاد آب های سطحی که قرار است برای شرب استفاده کنیم را تصفیه کنیم.

قزلسفلو متذکر شد: به طور قطع روی آوردن به پیشگیری از آلودگی های مختلف در سطح حوزه آبخیز تنها با همکاری دستگاه هایی که در این نشست نقش موثری داشتند، میسر می شود.

در ادامه مشاور بین المللی پروژه جنگل های هیرکانی در این نشست با بیان اینکه هم اکنون مشکلات بسیاری در حوضه چهل چای دیده می شود، گفت: فعالیت هایی که در این حوضه در حال انجام است، فعالیتی نیست که به شکل موثر، پایداری منابع را تامین کند.

مایک موزر با تاکید بر اینکه هم اکنون مکانیزم خاصی برای اینکه مطمئن شویم که فعالیت کشاورزان و دامداران منطقه منابع را به صورت پایدار نگه می دارد، وجود ندارد، متذکر شد: باید موضوعاتی و مواردی که باعث می شود کشاورزان و دامداران برای حفظ منابع محیط زیست به شکل پایدار انگیزه پیدا کنند را شناسایی کرده و به آن ها اطلاع دهیم و این آگاهی را در آنان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه دولت هزینه بسیار زیادی را برای مسئله تصفیه آب می دهد، افزود: باید بودجه به شکل دیگری اختصاص دهند تا بتواند از بحران های موجود در این حوزه جلوگیری کنند.

وی از تغییر رویکرد مدیریتی به عنوان اقدامات اولیه برای انجام این مدل نام برد و ادامه داد: تا پایان این پروژه ۱۸ ماه باقی مانده و اجتماع جوامع محلی و دخیل کردن آن ها در فعالیت های پروژه و توانمند کردن آن ها از دستاوردهای اجرای آن بوده است.

مشاور بین المللی پروژه جنگل های هیرکانی با یادآوری اینکه در گیلان روی موضوع مناطق ویژه تنوع زیستی تمرکز کرده ایم، اضافه کرد: در تنکابن روی جنگلداری اجتماع محور کار می کنند به طوری که اداره جنگل و حفاظت از آن به دست تعاونی روستایی و به دست مردم می افتد.

شایان ذکر است؛ در این نشست حوضه چهل چای که به عنوان محل مطالعات این طرح در استان گلستان انتخاب شده، مورد بررسی قرار گرفت؛ اینکه چطور می توان بالا دست حوزه را پایش کرد تا خطرات رسوب و یا آلایندگی آب به پایین دست نفوذ نکند.

تشکیل کارگروهی برای بومی سازی طرح و تشکیل جلساتی برای بحث و بررسی پیرامون چگونگی نحوه انجام طرح هم از مهم ترین مصوبات این نشست بود.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار