عاشقان آل البیت(علیه السلام) از استان گلستان که راه عشق را از اربعین حسینی آموختند پای پیاده به سوی حرم علی بن موسی الرضا(علیه السلام) برات کربلا می گیرند.

اربعین دیگر در گام عشاق آل البیت/ گام های حبیب انقلاب در مسیر حرم امام رضا(ع) جاودانه شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ ندای حسینی در پایان ماه صفر با شور بیشتری در هر محفل عزاداری طنین انداز می شود تا مردم درالمؤمنین بیان کنند که کربلا درس فراموش نشدنی تاریخ است.

 

بسیاری از عزاداران حسینی و جاماندگان اربعین حسینی هر یک به نوعی در این دهه تلاش می کنند که ارادت خود را به ساحت مقدس آل البیت(علیه السلام) نشان دهند.

 

چند سالی است که سنت حسنه ای در استان ایجاد شده و خادمان و عزاداران حسینی که شور را با شعور حسینی گره زدند در این ایام به پابوس امام رضا(علیه السلام) مشرف می‎ شوند.

 

در این میان مرسوم شده برخی از هیئت‎های مذهبی از استان گلستان با پای پیاده به مشهد مقدس مشرف شوند.

 

مرحوم آیت الله طاهری 17 بار پای پیاده از گرگان به مشهد مقدس مشرف شدند

«غلامرضا خارکوهی» تاریخ نگار برجسته استان گلستان در این خصوص می‎گوید: در دیرباز و زمانی که وسایل حمل و نقل موتوری وجود نداشت مردم با چارپایان و پیاده این مسیر را طی می کردند.

 

تاریخ نگار برجسته استان گلستان ادامه داد: در عصر محاصر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بحث پیاده روی از گرگان به مشهد مقدس به صورت منظم از تابستان سال 71 توسط مرحوم آیت‎الله طاهری گرگانی باب شد.

 

خارکوهی بیان کرد: هر ساله این عالم بزرگوار این سنت حسنه را به همراه 20 تا 30 نفر انجام می داد و این اقدام برای مرحوم طاهری یک امر ارزشی، اعتقادی و خالصانه بود.

 

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله طاهری این سفرها را تا زمان فوت خود ادامه داد، افزود: خاطرنشان کرد: در طول این سال ها 17 بار به صورت پیاده به مشهد مقدس از گرگان مشرف شد.

 

 

تاریخ نگار برجسته استان گلستان متذکر شد: مسافت گرگان تا مشهد مقدس چند برابر مسافت نجف به کربلا است و برای توسعه پیاده روی زیارت علی بن موسی الرضا( علیه السلام) باید امکانات و موکب لازم تدارک دیده شود.

 

حضور 21 هیئت پیاده از گلستان در مشهد مقدس

«حجت الاسلام نورالله ولی نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: به صورت دسته های پیاده روی 21 هیئت از استان گلستان در این ایام به مشهد مقدس و پابوس علی بن موسی الرضا(علیه السلام) مشرف شدند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان ادامه داد: با هیئت جواد الائمه(علیه السلام) هماهنگی لازم به عمل آمده تا برای تغذیه این مجموعه اقدام کند.

 

حجت الاسلام ولی نژاد یادآور شد: در 29 صفر(6 آبان) برای هیئت‎های عزاداری استان گلستان که در مشهد مقدس حضور یافتند در سالن کتابخانه آستان قدس رضوی در بست شیخ طوسی برنامه ای تدارک دیده شده است.

 

وی در خصوص پیاده روی  و خدمات به زائران امام رضا(علیه السلام) گفت: موکبی در مشهد 6 سال است که راه اندازی  شده به همه زائران اعم از گلستانی و غیر گلستانی خدمات ارائه می کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان بیان کرد: سابقه پیاده روی از منطقه گلستان به حرم امام رضا(علیه السلام) در تاریخ وجود داشته ولی به اذعان مردم در دوره انقلاب اسلامی این پیاده روی از سوی مرحوم آیت‎الله طاهری، عضو خبرگان رهبری که قبل از حضور در گلستان در نجف هر ساله مسیر نجف تا کربلا را پیاده می رفت شکل گرفته است.

 

حجت الاسلام ولی نژاد بیان کرد: مرحوم آیت الله طاهری زمانی که به گرگان تشریف آوردند به عنوان یک سنت حسنه هر ساله مسیر گرگان تا مشهد مقدس را پیاده طی کردند و پس از رحلت آیت الله طاهری این سنت حسنه آرام، آرام توسعه پیدا کرد.

 

وی افزود: چند سالی است که پیاده روی گلستانی ها به مشهد مقدس گسترده تر شده و امسال شاهد حضور 21 هیئت پیاده از گلستان در مشهد مقدس هستیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان خاطرنشان کرد: اصراری به پیاده روی  هیئت های مذهبی از گلستان به مشهد مقدس نداریم ولی این اقدام با میل و انگیزه شخصی این افراد اتفاق می افتد و در راستای حمایت از این هیئت‎ها خود را موظف دانستیم هماهنگی هایی را انجام دهیم.

 

حجت الاسلام ولی نژاد بیان کرد: در این راستا به سه استانداری گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی هماهنگی هایی اتفاق افتاده و همچنین همکاری و هماهنگی هایی نیز با دستگاه های خدمات رسان مثل هلال احمر، مرکز بهداشت و پلیس و ... انجام شده است.

 

وی در خصوص انگیزه حضور هیئت های مذهبی در دهه پایان صفر در مشهد مقدس گفت: مهمترین علت حضور هیئت های مذهبی در این ایام در  مشهد مقدس شهادت امام رضا علیه السلام است و همه مشتاقان اهل البیت(علیهم السلام) به پابوسی امام رضا(علیه السلام) مشرف می شوند و بسیاری نیز دوست دارند در زمان رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و شهادت امام  حسن مجتبی(علیه السلام) در مشهد مقدس باشند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان یادآور شد: در استان گلستان نیز هیئت های مذهبی در ایام رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و شهادت امام رضا(علیه السلام)  شب و روز با عزاداری در شهرها و روستاها به ساخت مقدس امام زمان(عجل الله تعالی) این ایام را تسلیت می گویند.

 

حجت الاسلام ولی نژاد بیان کرد: یکی از اقدامات در این ایام اطعام دهی است و یک سنت حسنه که در این ایام اتفاق می افتد پخت حلیم و توزیع آن است.

 

وی به مشکلات هیئت های مذهبی در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: در بازرسی هایی که داشتیم در شرایط فعلی مشکل هیئت مذهبی ایاب و ذهاب است، با توجه به اینکه در ایام اربعین به مشهد مقدس اعزام می‎ شوند با مشکل تأمین اتوبوس روبه رو هستند و در برگشت نیز با قیمت های بالای کرایه روبه رو می شوند.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار