بازپرس رسیدگی کننده به جرائم اینترنتی در گرگان مطرح کرد

رزاقی نژاد با اشاره به متداول ترین روش های کلاهبرداری در فضای اینترنتی، گفت: قانون گذار برای برقراری نظم و امنیت و تامین حقوق و منافع شهروندان و حاکمیت در حوزه فناوری اطلاعات در سال ۸۸ قانون جرائم رایانه ای را تدوین کرده است.

از متداولترین روش کلاهبرداری اینترنتی تا برخورد قانون با کلاهبرداران فضای سایبری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به بهانه دعانویسی، ریجستری گوشی، تورهای مسافرتی و گردشگری، خرید شارژ و فروش آنلاین گاهی افرادی که اطلاعات کمی از بستر اینترنت دارند با اعتماد و در اختیار قرار دادن اطلاعات بانکی خود سرشان کلاه می رود و گاهی این کلاهبرداری ها حتی به تباهی و نابودی یک زندگی ختم می شود.

 

کلاهبرداری در فضای سایبری فراتر از مسائل مالی گاهی به مسائل ضد اخلاقی و سوء استفاده های جنسی نیز ختم می شود از این رو قانون مجازات های سنگینی برای چنین مجرمانی در نظر گرفته است.

 

مجرمان فضای مجازی هر بار با شیوه و روش جدید در ماه های مختلف سال از تابستان و بهار تا مناسبت های مذهبی مثل ماه رمضان، محرم و صفر نسبت به کلاهبرداری اقدام می کنند و متاسفانه روز به روز نیز بر افراد مال باخته در فضای مجازی افزوده می شود.

 

در این رابطه به سراغ «مهدی رزاقی نژاد» بازپرس رسیدگی کننده به جرائم اینترنتی در گرگان رفتیم تا موشکافانه جرائم اینترنتی را بررسی کنیم.

 

قانون جرائم رایانه ای در کشور وجود دارد تاریخچه آن به کی بر می گردد؟

با پیشرفت علم و فناوری با فضایی به نام سایبری رو به رو شدیم و این فضای تئوری و علمی گفته می شود که ارتباطات کامپیوتری در آن رخ می دهد.

البته در اصطلاح عامیانه به فضای سایبری فضای مجازی نیز گفته می شود که این درست نیست چرا که در ارتباطات کامپیوتری با موضوعات واقعی سر و کار داریم، با توجه به اینکه در این فضا رفتارهایی منجر به اخلال و نظم عمومی جامعه می شود شکل می گیرد قانون گذار برای برقراری نظم و امنیت و تامین حقوق و منافع شهروندان و حاکمیت در حوزه فناوری اطلاعات در سال 88 اقدام به تدوین قانونی به نام قانون جرائم رایانه ای کرد.

این قانون به جرم و مجازات و رفتارهای مجرمانه افراد در فضای مجازی اشاره دارد.

 

چه جرائمی در بستر فضای مجازی رخ می دهد؟

معمولا مجرمان در فضای سایبری و مجازی با سوء استفاده از ضعف اطلاعات اشخاص نسبت به سوء استفاده و اقدام گسترده مجرمانه اقدام می کنند.

از مهمترین جرائم در این فضا جرائم مرتبط با امور مالی، کلاهبرداری اینترنتی و شرط بندی های گسترش یافته و جرائم مرتبط با مسائل ضد اخلاقی توهین و افترا و انشار اکاذیب، انتشار محتوای مستهجن و دسترسی غیر مجاز به سامانه مخابراتی و رایانه ای می توان به آن اشاره کرد.

 

آیا جرائم اینترنتی سن و جنسیت می شناسد؟

متاسفانه این گونه جرائم ویژگی جنسیتی و سن خاصی ندارد و تمام افراد ارتباطی گسترده با این سامانه رایانه ای و تلفن هوشمند همراه دارند و با استفاده از اینترنت می توانند به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

سن ارتکاب جرائم اینترنتی پایین آمده و افرادی با سن 15 سال و حتی کمتر از آن نیز مرتکب جرم در فضای سایبری می شوند.

در روزهای گذشته شاهد بازداشت فردی بودیم که کمتر از ۱۶ سال سن داشت، وی با اقداماتی نسبت به دسترسی اطلاعات کارت بانکی افراد اقدام کرده بود و به برداشت غیرمجاز مبادرت داشت و با دستورات پلیس فتا دستگیر شد.

 

قانون گذار چه مجازاتی برای مجرمان اینترنتی در نظر گرفته است؟

در کلاهبرداری رایانه ای معمولا فرد مجرم با روشهای از قبل به کار برده به اطلاعات بانکی افراد دسترسی پیدا می کند و هیچ ارتباط رو در رویی بین این کلاهبردار و مال باخته وجود ندارد.

 

قانون گذار در ماده 741 قانون مجازات اسلامی این اقدام را جرم انگاری کرده و مجازاتی تا 5 سال حبس را برای این گونه جرائم در نظر گرفته است.

معمولا مجرمان با دارا بودن اطلاعات فنی و تخصصی و اطلاعات بستر اینترنت نحوه کلاهبرداری را فرا می گیرند و به دلیل ضعف اطلاعاتی مال باخته به اطلاعات بانکی وی دسترسی پیدا می کنند.

 

متداول ترین روش کلاهبرداری در فضای سایبری چیست؟

متداول ترین روشی که متهمان به اطلاعات بانکی مالباختگان دسترسی پیدا می کنند این است که متهمان با ایجاد درگاه های ساختگی برای خرید شارژ یا فیلم رایگان و یا نرم افزارهایی غیر واقعی مثل صیغه یاب و ماهواره جیبی و یا قرعه کشی مال باخته را به صفخات خریدی که از قبل تدارک دیدند می کشانند.

 

مالباختگان پس از اینکه اطلاعات بانکی خود را در چنین درگاه هایی وارد می کنند به صورت یک طعمه اطلاعاتشان در اختیار فرد کلاهبردار قرار می گیرد.

شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار