سیزدهمین دوره جشنواره بین‎المللی اقوام در حالی آغاز به کار کرد که در حوزه رسانه، معرفی مفاخر و تمدن و تاریخ به جایگاه واقعی نرسیده است.

جایگاه رسانه در جشنواره‎ بین‎المللی «اقوام» از قلم افتاد!

به گزارش گلستان ۲۴؛ وقتی سخن از بین‎الملل چه در قالب جشنواره و چه در قالب روابط همکاری در حوزه‎های مختلف به میان می‎آید باید به روابط بین‎الملل توجه کرد و مهم‎ترین ابزار برای ایجاد روابط بین‎الملل رسانه است که می‎تواند ظرفیت‎های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری و سایر اشتراکات را بین کشورهای مختلف منتقل کند.

براین اساس هیچ جشنواره‎ای به جایگاه بین‎المللی نمی‎رسد مگر آنکه در ابتدا بستر مناسب ارتباطی و بهره‎گیری از این ارتباط فراهم شود موضوعی که در آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‎المللی اقوام ایران زمین مورد غفلت قرار گرفت.

البته در استانی مانند گلستان که رسانه هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده مشاهده چنین اتفاقاتی آنقدر هم دور از انتظار نیست، وقتی یک دستگاه اجرایی رسانه را به خوبی نمی‎شناسد و برای اصحاب رسانه حرمت قائل نیست هر کاری که کند کمیتش لنگ می‎زند و یک سال نشست خبری جشنواره اقوام در گلستان را با خبرنگاران تهرانی برگزار می‎کند و سال دیگر جایگاهی برای خبرنگاران قائل نمی‎شود.

* خبرنگاران در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره اقوام جایی برای نشستن نداشتند

مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره اقوام ایران زمین امشب در حالی برگزار شد که اصحاب رسانه به‎عنوان نمایندگان مردم چه در محل برگزاری مراسم افتتاحیه و چه در محل نمایشگاه جایی برای نشستن نداشتند.

گرچه خبرنگاران دلسوز و فهیم استان گلستان برای نشان دادن فرهنگ اقوام استان گلستان و اعتلای اهداف این جشنواره در این برهه حساس که روابط خارجی ایران بسیار حائز اهمیت است در نشر اخبار و اطلاع‎رسانی کوتاهی نکردند.

زیبنده بود که مسؤولان برگزارکننده چنین جشنواره‎هایی تفکر خود را برای باشکوه‎تر شدن این جشنواره از نگاه استانی خارج کنند و اگر جشنواره اقوام نام «بین‎المللی» را یدک می‎کشد کاش تفکر خود را هم بین‎المللی کنند و این مهم تنها با برگزاری نشست‎های خبری در خارج از استان و یا فستیوال رسانه‎ای برای فضاسازی چند روزه محقق نخواهد شد، وقتی سخن از اقوام به میان می‎آید نه یک سال بلکه باید قرن‎ها تاریخ مردم استان گلستان را در نظر گرفت.

* در کنار فروش صنایع دستی و موسیقی آیینی جای ظرفیت‎های مردم‎شناسی و تاریخ‎شناسی خالی است

گرچه جشنواره اقوام فرصت مغتنمی برای فروش صنایع دستی، سوغات و ارائه هنرهای موسیقی آئینی است اما باید به این مهم توجه کرد که حتی فروش صنایع دستی نیز با زنده نگه‎داشتن تمدن و تاریخ امکان‎پذیر است و جای ظرفیت‎های مردم‎شناسی و تاریخ‎شناسی که موجب استحکام روابط بین اقوام مختلف و حتی تقویت روابط بین کشورهای همسایه می‎شود خالی است.

از سویی دیگر مسؤولان متولی باید پاسخ بدهند که 13 سال از برگزاری جشنواره بین‎المللی اقوام می‎گذرد اما در حوزه آسیب‎شناسی چه اتفاقی افتاده است، متأسفانه تنها در بستر برگزاری این جشنواره کیفیت گروه‎های موسیقی تقویت شده و یا از هنرمندان مشهور و یا سفرای بیشتری دعوت کردند ولی با گذشت بیش از یک دهه هنوز جای خالی ظرفیت جشنواره اقوام در حوزه پژوهش و بهره‎گیری از فرصت ایجاد شده احساس می‎شود که می‎طلبد مسؤولان متولی در برگزاری این جشنواره که با هزینه‎های گزاف در دوران سخت اقتصادی کشور برگزار می‎شود این مسائل و نکات را لحاظ کنند.

گرچه نشاط اجتماعی موجب تقویت ظرفیت اجتماعی و افزایش امید به جامعه می‎شود اما این نشاط اجتماعی باید به‎گونه‎ای باشد که پایدار باشد.

* جشنواره اقوام علاوه‎بر شورآفرینی در بستر ظرفیت اجتماعی و افزایش امید به جامعه گام‎های جدی بردارد

شور و با شعور و عِرق به سرزمین معنا پیدا می‎کند و این جشنواره باید علاوه‎بر شورآفرینی در دو بستر دیگر نیز گام‎های جدی بردارد.

تلاش زیادی برای برگزاری چنین جشنواره بزرگ و شکیل انجام می‎شود اما اینکه این جشنواره تا چه میزان توانسته به معرفی مفاخر معاصر که در آینده تاریخ استان گلستان می‎شود کمک کند مغفول مانده است، آیا مفاخر ما صرفاً باید بعد از مرگ مورد توجه قرار گیرند و آیا نمی‎توان از ظرفیت مفاخر در توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد؟

به طور قطع بیان چنین نقدهایی صرفاً برای بیان مشکلات نیست بلکه یکی از وظایف رسانه تبیین درست برای به‎کارگیری ظرفیت‎ها است.

گرچه اصحاب رسانه در جشنواره بین‎المللی اقوام جای مناسبی برای نشستن نداشتند و برای مخابره اخبارشان اینترنت در نظر گرفته نشد اما به وظیفه خود عمل کردند و از این پس نیز وظیفه‎مند در مسیر خود گام برمی‎دارند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار