معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان اعلام کرد: از آغاز طرح ملی و اجباری پلاک‌کوبی دام‌ها از تیرماه امسال تاکنون تعداد ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین دراین استان پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شدند.

۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در گلستان پلاک‌کوبی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالغفار تخله روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که از مجموع دام‌های پلاک‌کوبی شده در استان گلستان ۲۱۰ هزار راس گوسفند و بز و ۹۰ هزار راس هم گاو و گوساله هستند.

وی اضافه کرد: استان گلستان در مجموع ۳۰۰ هزار راس دام سنگین و حدود دو میلیون راس دام سبک دارد که بایستی همه آنها در مدت یک سال تعیین شده برای اجرای این طرح ملی یعنی تیرماه سال آینده پلاک کوبی شوند.

تخله بابیان اینکه طرح پلاک‌کوبی دام‌ها یا هویت‌گذاری آنها یک طرح ملی و مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون نظام دامپروری کشور است، گفت: این طرح بیشتر باهدف ردیابی، مالکیت و جلوگیری از قاچاق دام، بهبود گله و کنترل سلامت دام و غذای انسان، اصلاح نژاد، امنیت سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه نهاده‌های دامی اجرا می‌شود.

وی با اجباری دانستن اجرای طرح پلاک‌کوبی دام‌ها در کشور، تصریح کرد: همه دام‌ها بایستی از سوی مالکان آنها پلاک‌کوبی شود در غیر این صورت و بدون نصب پلاک، هرگونه جابجایی دام و خرید و فروش آن قاچاق محسوب شده و با صاحب آن برخورد خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان ادامه داد که در طرح جدید پلاک‌کوبی دام‌ها، به هر دام یک پلاک ۱۵ رقمی نصب می شود که مشخصص کننده هویت دام، مکان نگهداری و مالک آن است.

تخله همچنین گفت که باتوجه به وارداتی بودن مواد اولیه تولید پلاک، هزینه پلاک‌کوبی دام‌های سبک هر راس ۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال و هر راس دام سنگین ۷۳ هزار ریال تعیین شده که هنگام مراجعه تیم‌های پلاک‌کوب، از دامدار اخذ می‌شود.

وی درخصوص اجباری بودن بیمه دام‌ها همزمان با اجرای طرح پلاک کوبی، افزود: این طرح نیز با هدف جبران خسارت دامداران در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و در قالب سه نوع بیمه‌نامه اجرا می‌شود و هر دامدار می توانند بسته به توانایی و غرامت پیش بینی شده از سوی بیمه، یکی را به دلخواه انتخاب نماید.

تخله تصریح کرد: غرامت‌های پیش بینی شده در بیمه دام‌ها امسال بسیار خوب استو یک دلیل آن هم، پرداخت بخشی از جبران غرامت به دام‌ها، از سوی سازمان دامپزشکی به بیمه است تا درصد غرامت‌ پرداختی به دامدار افزایش یابد.

وی با تاکید برضرورت همراهی و مشارکت دامداران برای اجرای طرح ملی پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌ها، خاطرنشان کرد که تمامی مزایای اجرای این طرح عاید خود دامداران می‌شود ضمن اینکه پس از پایان طرح توزیع هر گونه نهاده‌های دامی با قیمت‌ مصوب بین دامداران صرفا به دام‌هایی که پلاکوبی شده باشند، تعلق خواهد گرفت.

هم اکنون دامداران گلستانی سالانه ۳۶۸ هزار تن شیر خام و ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند که از حیث تولید شیر، این استان رتبه ۹ و از حیث تولید گوشت قرمز رتبه ۱۱ کشور را دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار