رانندگان حرفه‎ای که با تراکتور و کمباین در اراضی کشاورزی کشاورزان کار می‎کنند و منبع درآمدی‎شان از این طریق است از این نحوه توزیع سوخت ناراضی هستند چرا که این مقدار سوخت تنها کفاف زندگی آنها را در یک هفته خواهد داد.

توزیع سوخت براساس ادوات کشاورزی عادلانه نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود و اقتصاد تعداد قابل توجهی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری این استان شمالی به کشاورزی و شاخه‎های آن وابسته می‎باشد از این رو طبیعی به نظر می‎رسد که شاهد مشکلات حداقلی در این بخش باشیم. با این وجود گویا مشکلات کشاورز و بخش کشاورزی تمام شدنی نیست و هر دم از این باغ بری می‎رسد.

در کنار تمام مشکلات از جمله کمبود و افزایش قیمت نهاده‎های کشاورزی از جمله کود و بذر، پایین بودن قیمت فروش محصولات، فرسوده بودن ادوات کشاورزی و دهها مشکل دیگر که هر بار به تفصیل از آن سخن گفته شده است این بار کشاورزان گلستانی با مشکل کمبود سوخت مواجه‎اند.

با توجه به اینکه این روزها کشاورزان گلستانی در فصل کشت محصولات زراعی به سر می‎برند و برای آماده سازی اراضی خود به ادوات کشاورزی نیاز دارند اما نامناسب بودن سهمیه سوخت، مشکلات این قشر زحمتکش را چندین برابر کرده تا جایی که آنها مجبور می‎شوند نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمتی بالا تأمین کنند.

به تازگی در شرکت پخش فرآورده‎های نفتی سامانه‎ای جدید طراحی شده که براساس آن به هر ادوات مقدار مشخصی سوخت تعلق می‎گیرد حال آنکه در گلستان هنوز تعداد زیادی از کشاورزان به شیوه سنتی کشت و کار می‎کنند و یا زمین برای آنها نیست و یا آنکه ادواتی که با آن کار می‎کنند متعلق به فرد دیگری است.

در این میان رانندگان حرفه‎ای که با تراکتور و کمباین در اراضی کشاورزی کشاورزان کار می‎کنند و منبع درآمدی‎شان از این طریق است از این نحوه توزیع سوخت ناراضی هستند چرا که این مقدار سوخت تنها کفاف زندگی آنها را در یک هفته خواهد داد. کشاورزان معتقد هستند توزیع سوخت براساس ادوات کشاورزی عادلانه نیست و باید آیتم‎هایی از جمله نوع محصول و مقدار زمینی که در آن کشت و کار می‎شود در این سامانه لحاظ شود.

*نارضایتی کشاورزان گلستانی از نحوه توزیع سوخت

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان  با ابراز نارضایتی از وضعیت سهمیه بندی سوخت ادوات کشاورزی اظهار کرد:  من ۳۰ هکتار زمین دارم و معمولأ در تمام فصول مشغول کشت و کار هستم با این وجود به دلیل آنکه تنها یک تراکتور دارم سهمیه سوخت براساس همین ادوات به ما تعلق می‎گیرد.

رضا لکزایی تصریح کرد: برای ۳۰ هکتار زمین تنها یک هزار و ۵۰۰ لیتر گازوئیل برای سه ماه به من تعلق گرفت، این مقدار گازوئیل برای ۱۰ هکتار زمین مناسب است.

وی با بیان اینکه سهمیه سوخت کم است و باید مابقی نیاز را از بازار آزاد تهیه کنیم، افزود: باید سوخت به کسانی که در زمین‎های کشاورزی خود کار می‎کنند تعلق بگیرد افرادی نیز وجود دارند که تراکتور دارند اما کشاورزی نمی‎کنند در واقع سوخت باید در برابر زمین کشاورزی باشد با این مقدار گازوئیل نمی‎توانیم زمین را برای کشت آماده کنیم.

*اشکالات سامانه جدید سوخت رفع شود

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی گلستان در خصوص چگونگی سهمیه‌بندی سوخت برای ادوات کشاورزی گفت: پیش‌بینی سوخت در تمام بخش‎های کشاورزی شده است اما مشکلی که کشاورزان به تازگی با آن مواجه شدند مربوط به سامانه‎ جدید «تجارت آسان» است که در چند ماه اخیر روی کار آمده، برخی موارد در این سامانه جزو اشکالات است بارها این اشکالات را به شرکت پخش فرآورده‎های نفتی اعلام کردیم و درخواست رفع مشکلات را داشتیم.

آمنه جمشیدی تصریح کرد: افرادی که تراکتور دارهای حرفه‎ای یا کشاورزان پیشرو هستند توزیع سوخت براساس ادوات  جوابگوی عملیات کشاورزی که در زمین‎شان انجام می‎دهند نیست و درخواست کردیم این آیتم‎ها لحاظ شود.

وی با بیان اینکه یکسری مشکلات زیرساختی است و نیاز به هماهنگی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی درگیر این موضوع دارد، افزود: جلسات متعددی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برگزار و اعلام کردیم توزیع سوخت براساس تعداد ادوات کشاورزی عادلانه نخواهد بود از این رو پیشنهاد دادیم سامانه جامع پهنه‌بندی که در بخش کشاورزی وجود دارد و تمام اطلاعات بهره‎برداران در هر فصل زراعی نظیر سطح کشت و نوع محصول  ثبت می‎شود را در اختیار شرکت پخش فرآورده‎های نفتی قرار دهیم تا سهمیه سوخت متناسب با سطح کشت به کشاورزان اختصاص یابد هم چنان منتظر پاسخ هستیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی گلستان اضافه کرد: از آنجایی که سامانه سوخت در اختیار استان نیست  این موضوع برای رسیدگی به مسوولان کشوری ابلاغ شده است همچنین قرار بر این شد تا طی دو روز آینده جلسه‎ای با حضور استاندار، شرکت پخش فرآورده‎های نفتی و جهادکشاورزی برگزار و مشکلات بررسی شود.

جمشیدی بیان کرد: هر ساله نیاز سوخت بخش کشاورزی  متناسب با پیش‎بینی سطح کشت و بارش‎های سالیانه لحاظ می‎شود و عددی که امسال به شرکت پخش فراورده‎های نفتی پیشنهاد شد نسبت به سال گذشته متفاوت خواهد بود سیاست بر این است که اگر به عنوان مثال سطح زیر کشت به سمت دانه‎های روغنی یا به سمت گندم برود یا سال پر بارش یا کم بارشی داشته باشیم نیاز سوختی نیز متفاوت خواهد بود با این وحود عددی که پیشنهاد می‎دهیم قطعی نیست متأسفانه تغییراتی برای سهمیه سوخت ایجاد می‎شود.

*پلاک‎گذاری بیش از 5 هزار ادوات کشاورزی در سطح گلستان

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز با اشاره به اقداماتی که در خصوص شناسایی افرادی که با ادوات کشاورزی کار می‎کنند در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در این راستا سعی کردیم سوخت را به کسانی که واقعأ نیازمند هستند برسانیم از این رو طرح پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی به ویژه تراکتور و کمباین را آغاز کردیم از ابتدای طرح تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ ادوات کشاورزی پلاک‌گذاری شده است.

رحمت سمیعی تصریح کرد: از تمام ظرفیت‎های سازمان نظام مهندسی در فرایند پلاک‌گذاری استفاده و برای سرعت بخشیدن کار با بخش‎های مختلف از جمله بیمه و نیروی انتظامی همکاری داشتیم تا سوخت به شکل واقعی به دست مصرف کنندگان برسد، در واقع سوخت به شکلی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد تا محصول را بتوانند به ثمر برسانند.

وی بیان کرد: برای توزیع عادلانه سوخت دو بحث را پیگیر هستیم نخست محصول را برای تأمین سوخت کشاورز ملاک قرار دهیم و دوم رانندگان حرفه‎ای که شغل و منبع درآمدشان از کار بر روی تراکتور یا کمباین  تأمین می‎شود شناسایی و در سهمیه سوخت آنها بازنگرهایی انجام شود چرا که سهمیه سوخت کنونی کفاف زندگی یک هفته آنها را بیشتر نمی‎دهد در  حال رایزنی هستیم تا در کوتاه‌مدت این مشکلات رفع شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان خاطر نشان کرد: تمام مسائل مربوط به سوخت در اختیار ما نیست بلکه بخشی از این مسائل باید در سطح ملی مطرح شود کارهایی که می‎توانیم در سطح استان انجام دهیم پلاک‌گذاری و همکاری با شرکت بیمه است تراکتور دارهای حرفه‎ای که برای کشاورزانی که فاقد ادوات هستند کار می‎کنند با مراجعه به مدیریت شهرستان نحوه تأمین سوخت‎شان اطلاع‌رسانی می‎شود.

براساس این گزارش، توزیع سوخت در بخش کشاورزی که از گستردگی بالایی برخوردار است دارای اهمیت فراوانی می‎باشد، در شرایط کنونی و با وجود نارضایتی بهره‌برداران بخش کشاورزی از نحوه سهمیه‌بندی سوخت اگر توزیع سوخت در بخش‎های مختلف کشاورزی و ادوات مربوط به آن بر مبنای سطح زیر کشت و انواع محصول باشد می‎تواند مشکلات مربوط به توزیع سوخت در این بخش را به حداقل و رضایت کشاورزان را در پی داشته باشد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار