مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

نظری از لایروبی ۱۸۶ کیلومتر از رودخانه های استان گلستان پس از سیل سال جاری خبر داد.

لایروبی ۱۸۶ کیلومتر از رودخانه های گلستان پس از سیل سال جاری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، «علی نظری» گفت: پس از سیل امسال، بر اساس خسارت وارده ناشی از ورود رسوبات از حوضه های آبخیز و ...  1025 کیلومتر لایروبی باید انجام شود که تاکنون 186 کیلومتر انجام شده و در ادامه نیز شتاب کار تیم های اجرایی برای این امر بیشتر می شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: یکی از فعالیت های هشت گانه مهندسی رودخانه ها، لایروبی است که پس از هر سیل باید مجاری آبی بررسی شده و در مجاری دارای اضطرار، لای برداری انجام شود.

 

نظری تصریح کرد: 2 هزاز و 700 کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد که یک هزار و 800 کیلومتر آن هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارد که به صورت طبیعی یک سوم آن شامل حدود 600 کیلومتر رودخانه باید در سال لایروبی شود که اعتبار کلانی را می طلبد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: در گذشته، لایروبی های استان به تناسب اعتباراتی که به این شرکت و سایر دستگاه های مرتبط در لایروبی داده و فعالیت هایی که برای اخذ اعتبارات صورت گرفته، انجام شده و بخشی از دیون پرداخت نشده باقی مانده است.

 

وی افزود: پس از تشکیل شرکت آب منطقه ای گلستان تاکنون یک هزار و 842 کیلومتر لایروبی انجام شده و 93 کیلومتر لایروبی نیز بر اساس طرح های زهکشی اراضی اولویت دار، در مجاری آبی صورت گرفته است.

 

نظری با بیان اینکه «فعالیت های لایروبی را بنا بر ضرورت در 5 حوضه اترک، گرگانرود، قره سو، خلیج گرگان و نکارود انجام می دهیم»، گفت: بالاترین میزان لایروبی ها تاکنون در گرگانرود و پس از آن در قره سو انجام شده است. در اترک و در بقیه حوضه ها نیز اقدامات موثری در حال انجام است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: در مرحله اول از مبلغ 499 میلیارد تومان برآورد بودجه برای بازسازی خسارات ناشی از سیل در حیطه فعالیت های این شرکت، 80 میلیارد تومان ابلاغ شد که از این مقدار 12 ونیم درصد تخصیص یافت و فعالیت های ما در چهارچوب اعتبارات ابلاغی است.

 

وی تصریح کرد: همچنین قول مساعد برای اختصاص 100 میلیارد تومان دیگر به ما داده اند که برنامه های آن تدوین شده است. در صورتی که این اعتبار تخصیص داده شود در بقیه نقاط نیز فعالیت های اضطرری انجام می شود.

 

نظری در ادامه با اشاره به وظایف دیگر شرکت آب منطقه ای یادآور شد: در کنار لایروبی، باید فعالیت های سازه ای مانند سدسازی ها، علاج بخشی سدها، تعریض کانال های آب بر به سمت دریا، آبخیزداری و آبخوان داری، مشجر کردن بالادست سدها، مدیریت اراضی شیبدار و اصلاح سازه های تقاطعی مانند پل ها انجام گرددکه می تواند منجر به ایجاد خسارات کمتری شود.

 

وی اظهارداشت: تنها با لایروبی نمی توان با سیل مقابله کرد. در نقاطی مانند آق قلا و گمیشان لایروبی به معنای کف کنی بی اثر است چون اگر کف کنی انجام شود، شیب 2 در ده هزار فاصله آق قلا تا دریا عملا ممکن است آب را معکوس به سمت بالادست سوق دهد. در این قسمت ها مجبور به تعریض هستیم که تعریض هم پیچیدگی های فنی، اجتماعی و مالی زیادی دارد.

 

نظری، به بهره برداری رساندن سد آقدکش، علاج بخشی سد وشمگیر و ساخت سد نرماب را از دیگر اقدامات برای مدیریت سیلاب در استان برشمرد و افزود: می بایست پشتیبانی هایی در جهت تسریع پروژه صورت گیرد. پروژه نرماب بالای 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و می تواند نوید خوبی برای به بهره برداری رسیدن آن باشد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه با بیان اینکه «تکمیل آبراهه ها و کانال هایی چون بند ولی از دیگر اقداماتی است که در راستای مدیریت سیلاب در حال انجام است»، اضافه کرد: همه مباحث مطرح شده، در راستای مدیریت سیلاب است و ما امکان مقابله با سیل را نداریم. باید درکشور همانند دنیا تغییر اقلیم را جدی بگیریم و زندگی مسالمت آمیز با طبیعت داشته باشیم، برخورد قهری با طبیعت همواره منجر به شکست است.

 

وی با تاکید بر اینکه همه باید نسبت به حق و حقوق مجموعه انفال دقت کافی را داشته باشند، افزود: در بحث سازه های تقاطعی روی رودخانه ها مانند پل ها نیز باید به گونه ای طراحی شود که امکان آب گذری در مواقع سیلاب را داشته باشد. در غیر این صورت اگر همه فعالیت هایی که از پیش گفته شد را انجام دهیم، ولی این اتفاق رخ ندهد باز هم خسارت فراوانی هم به لحاظ مالی و جانی خواهیم داشت. به همین دلیل باید فعالیت ها به اتفاق هم انجام شود.

 

نظری تصریح کرد: سیل استان گلستان اولین و آخرین سیل استان نبوده و لازم است هماهنگی ها و پیش بینی های برای سیل های بعدی استان به طور مستمر و همه جانبه صورت پذیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار