راه و جاده سالم و ایمن نعمتی بزرگ است که در تأمین امنیت جانی افراد تأثیر بسزایی دارد از این رو توجه به کیفیت راه‌ها و گسترش ایمن‌سازی و تجهیز آن ضروری به نظر می‎رسد.

لزوم ایمن‎سازی جاده‎های گلستان برای کاهش تلفات جانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ راهداری و حمل و نقل از بخش‎های بسیار مهم، حساس و تأثیرگذار در توسعه همه جانبه کشور محسوب می‎شود به همین دلیل نگهداری و ایمن‎سازی راه‌ها به عنوان سرمایه‎های عظیم ملی و ساماندهی ناوگان حمل و نقل باری و مسافری از مسولیت‎هایی است که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای در سرلوحه فعالیت‎های خود قرار داده است.

در حال حاضر حمل و نقل از بخش‎های زیربنایی اقتصاد است که بخش‎های مختلف جوامع با عبور از آن به سمت توسعه پایدار حرکت می‎کنند، در واقع می‎توان گفت حمل و نقل فرایند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‎دهد و به عنوان اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‎شود.

با توجه به سهم ارزش افزوده حمل و نقل از تولید ناخالص ملی و نقش آن در توسعه زیرساخت‎های اقتصاد کشور و با وجود پیشرفت‎های چشمگیری که در توسعه زیرساخت حمل و نقل صورت گرفته هنوز این بخش با مشکلاتی هم چون فرسودگی ناوگان مسافری و باری، پوشش ناکافی شبکه بزرگراه‌ها، استاندارد نبودن زیرساخت‎های حمل و نقل جاده‎ای و نابسامانی وضعیت رانندگان ناوگان مسافری و باری مواجه است.

در حال حاضر زیرساخت‎های جاده‎ای ظرفیت کافی و متناسب با نیازهای کشور ندارد و همین امر موجب بالا رفتن نرخ سوانح و تصادفات جاده‎ای با تراکم و ازدحام  زیاد در جاده‎ها، مصرف بالای انرژی و افزایش آلایندگی‎ها شده است. راه و جاده سالم و ایمن نعمتی بزرگ است که در تأمین امنیت جانی افراد تأثیر بسزایی دارد از این رو توجه به کیفیت راه‌ها و گسترش ایمن‌سازی و تجهیز آن ضروری به نظر می‎رسد.

*نوسازی ناوگان حمل و نقل، راهکاری برای افزایش ایمنی در جاده‎های گلستان

در همین رابطه معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان با اشاره به وضعیت حمل و نقل در بخش عمومی استان اظهار کرد: ۷۵ درصد از جابجایی سطح استان را ناوگان جابجایی عمومی به خود اختصاص می‎دهد همچنین ۷۹ شرکت مسافربری ، یک هزار و ۵۵۷ ناوگان مسافربری، ۲۱۵ اتوبوس برون‌شهری در استان وجود دارد که روزانه با۱۷۰  مسیر از مبدأ گرگان به مواصلات کل کشور با میانگین یک هزار و ۸۵۰ مسافر در جاده‎ها سفر می‎کنند.

ایوب میرشاهی میانگین عمر اتوبوس‎های گلستان را حدود 9 سال عنوان کرد و گفت: این میانگین نسبت به میانگین کشوری خوب است البته نوسازی مینی‎بوس‎ها در دست اجرا بود اما چون شرکت سازنده در کشور نداشتیم و از سویی استقبال شهروندان از مینی‎بوس‎ها کم شده بود موفق به نوسازی مینی‎بوس‎ها نشدیم.

وی در خصوص نحوه نظارت بر شرکت‎های مسافربری گفت: دو پایانه مسافربری عمومی در گرگان و گنبدکاووس وجود دارد روزانه یک صد دستگاه از گرگان به مقاصد کشور جابجایی و حمل مسافر انجام می‎دهند از ابتدای سرویس تا آخرین ساعات اداری در پایانه‎های مسافربری نظارت توسط همکاران ما و همچنین تشکل‎های رانندگی انجام می‎شود.

معاون اداره کل حمل و نقل جاده‎ای گلستان یکی از راهکارهای افزایش ایمنی در جاده‎ها را نوسازی ناوگان عنوان کرد و گفت: با توجه به استفاده و تردد بی‌شمار ناوگان عمومی در جاده‎های استان اما شاهد سهم ناچیزی از تصادفات در بخش ناوگان عمومی هستیم در واقع حدود چهار درصد سهم تصادفات در ناوگان عمومی در سطح کشور است که در گلستان این درصد کمتر است.

میرشاهی اضافه کرد: در راستای بحث نظارت ایمنی دو مرکز معاینه فنی در استان داریم، برای ناوگان بالای ۱۰ سال معاینه فنی سه ماهه و برای ناوگان زیر ۱۰ سال معاینه فنی ۶ ماهه صادر می‎شود همچنین قبل از سفر چک لیستی وجود دارد که برای ناوگان برون‌شهری به صورت مرتب انجام می‎شود در پایانه‎های عمومی و پایانه‎های خصوصی الزامأ برابر قانون باید مدیر فنی  که دوره‎های آموزشی را گذرانده حضور داشته باشد و موارد اولیه که برای سفر لازم است را انجام دهد در پایانه‎های مسافربری مهر مدیر فنی برای حرکت ناوگان عمومی الزامی است و اگر این مهر وجود نداشته باشد در اولین پلیس راه اعمال قانون انجام می‎شود.

*جان باختن 250 نفر در محورهای مواصلاتی گلستان

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گلستان نیز با اشاره به مهمترین عوامل تصادف گفت: حمل و نقل عمومی بخش عظیمی از ترافیک جاده‎ای را تشکیل می‎دهد بیشترین تصادفات در حوزه محور مواصلاتی گلستان به دلیل عدم توجه کافی به جلو از جانب رانندگان،عدم رعایت حق تقدم، تخطی از سرعت مطمئنه اتفاق می‎افتد، در واقع سه عامل راه، وسیله نقلیه و راننده در تصادف نقش دارند و مهمترین نقش را راننده به عهده دارد.

علی عبدی تصریح کرد: البته از سال ۱۳۸۹ الحاقیه‎ای به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اضافه شد بر این اساس کارشناسان پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی می‎تواند سهم دستگاهها در وقوع یک سانحه را مشخص کند در تبصره ۳ ماده ۱۴ این قانون به صراحت عنوان شده اگر دستگاهی در تصادفات قصور داشت حتما مقصر اعلام می‎شود.

وی در خصوص نظارت پلیس راه برای ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: برای ناوگان مسافری معمولأ رانندگان سواری، مینی‌بوس و اتوبوس دفترچه دارند در واقع رانندگان دفترچه را به پلیس راه تحویل و ثبت ساعت انجام می‎شود، اما دو سالی است سامانه سپهتن توسط پلیس راه ناجا و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای کشور طراحی و این سامانه بر روی اتوبوس‎ها نصب شده است تا برای جلوگیری از اتلاف وقت مسافران و به موقع رسیدن به مقصد از این سامانه استفاده شود در واقع با نصب این سامانه روی اتوبوس‎ها دیگر نیازی به توقف اتوبوس‎ها در پلیس راه نیست و شخص فقط در مبدأ و مقصد ثبت ساعت میکند و اگر تخلفی صورت گیرد اتوبوس متوقف و اعمال قانون انجام می‎شود.

رئیس پلیس راههای گلستان با اشاره به میزان تصادفات و تعداد جان باختگان در سوانح رانندگی گفت: از ابتدای سال در حوزه ناوگان بار و مسافر ۴۹ نفر کشته داشتیم در حوزه تصادفات از ابتدای سال ۹ درصد و در حوزه مجروحان و کشته شدگان ۱۰ درصد کاهش داشتیم تا کنون ۲۵۰ نفر در محورهای مواصلاتی جان خود را از دست داده‎اند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار