حضور بیش از ۲۰ داوطلب زن گلستانی برای رقابت در انتخابات مجلس یازدهم از قومیت‌های گوناگون، آمار بالای رای‌دهندگان زن استان و مشارکت فعالانه آنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، امید به نقش‌آفرینی بیشتر زنان در این عرصه مهم سیاسی را افزایش داده است.

نقش‌آفرینی زنان در انتخابات گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ مطابق آمارها، بیش از ۵۰ درصد رای دهندگان گلستان را زنان تشکیل می دهند که این موضوع از چشم مدیران تبلیغاتی کاندیداهای مجلس استان دور نمانده و برای جلب آرای آنان برنامه های مفصلی ترسیم شده است.

شرکت در برنامه های مذهبی بانوان، جلسات زنانه قرائت قرآن، نشست های وام خانگی و دورهمی های خانوادگی به یکی از برنامه های ثابت کاندیداها تبدیل شده است.

نقش محوری زنان در خانواده های سنتی و تاثیرگذاری آنان در هدایت رای دیگر افراد خانواده سبب شده تا در این دوره از تبلیغات، داوطلبان از تعداد همایش ها و نشست های سیاسی و طرفداری خود کاسته و در مقابل فرصت و زمان بیشتری را برای جلب نظر زنان اختصاص دهند.

کاهش تعصبات و تبعیضات جنسیتی و بهبود رویکردهای فرهنگی در حوزه  زنان در چند سال اخیر سبب شده تا مشارکت سیاسی بانوان در حوزه های مختلف همانند انتخابات افزایش یابد .

این باور در کاندیداهای مجلس حوزه های انتخابیه گلستان شکل گرفته که زنان علاوه بر حضور پای صندوق‌های رای می‌توانند با ترغیب و تشویق اعضای خانواده تاثیرگذاری مضاعفی بر مشارکت مردم در انتخابات داشته باشند و بر همین اساس زمان زیادی از برنامه های تبلیغاتی خود را به زنان اختصاص داده اند

حضور در پویش ها و کمپین های زنانه رویکرد جدیدی است که فعالان سیاسی و حتی قومیت های گلستان از آن غافل نشدند.

با این وجود از میان بیش از ۲۰ داوطلب زن، تعداد انگشت شماری از آنان اقدام به تبلیغات محیطی و عمومی کرده و اغلب به کسب رای از طریق زنان با رویکردهای ذکر شده امید بسته اند.

 هر چند تاکنون هیچ کدام از زنان در لیست نهایی احزاب و قومیت های اصلی گلستان قرار نگرفته اند اما تلاش تعدادی از آنان برای قرار گرفتن در لیست مورد حمایت جریانات سیاسی و قومی چشمگیر است.

برخی از این زنان همچنان در تلاش هستند تا بتواند نظر مساعد ریش سفیدان و بزرگان قوم خود را بدست آورده و با افزایش بخت کسب رای، به اولین زن گلستانی راه یافته به مجلس تبدیل شوند.

وضع و اصلاح قوانین به نفع بانوان، استفاده از زنان توانمند در سمت های مهم، تلاش برای رفع تبعیض جنسیتی و سهمیه بندی های رایج در حوزه بانوان از جمله وعده های داوطلبان زنان انتخابات گلستان است .

گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر مرکب از اقوام و نژادهای مختلف اعم از ایرانی، غیرایرانی و مذاهب را در خود جای داده و از این حیث متنوع ترین ترکیب جمعیتی ایران را دارد. 

تبلیغات ۲۱۳ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه استان گلستان برای کسب ۷ کرسی از پنجشنبه گذشته به مدت یک هفته آغاز شد.

استان گلستان با ۶ حوزه انتخابیه اصلی، ۷ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که دو نفر از حوزه گرگان و آق قلا ، یک نفر از رامیان و آزادشهر، یک نفر از علی آباد، یک نفر از کردکوی، بندرترکمن و بندرگز، یک نفر از گنبدکاووس و یک نفر از مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار