استاندار گلستان با تاکید بر اتمام نوسازی منازل تخریب‌شده ناشی از سیل گلستان تا ۶۰ روز آینده گفت که تاکنون ساخت بیش از ۷۰ درصد خانه‌های تخریب شده بر اثر این حادثه قهری به‌طور کامل به پایان رسید.

۷۰ درصد منازل تخریبی سیل گلستان نوسازی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، هادی حق شناس در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان اظهار داشت: از مجموع ۷ هزار و ۷۰۷ واحد تخریب شده، بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحد معادل حدود ۷۱ درصد به بهره برداری رسیده و تلاش داریم تا پایان خرداد، بقیه واحدهای در دست ساخت نیز تکمیل و به مالکان آن ها تحویل داده شود.

استاندار گلستان گفت : در بخش خسارت دیدگان کشاورزی ۲۹ هزار و ۲۸۶ پرونده تشکیل شد که در مرحله اول بیش از هزار و ۹۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به بهره برداران پرداخت شد.

وی ادامه داد: با وجود شیوع کرونا و محدودیت در اجرای طرح های عمرانی، با همکاری آب منطقه ای کانالی به طول ۲۰ کیلومتر در مجاورت شهرهای گمیشان و آق قلا احداث شد تا مانع ورود سیلاب به این شهرها شود.

حق شناس به بهبود وضعیت بارش استان در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت:  سدهای گلستان ۱۷۹ میلیون متر مکعب آب دارد و ۷۳ درصد مخازن سدهای استان پر است که می تواند نیازهای آبی فصل کشت را تامین کند اما این ذخیره مطمئن نباید مردم را از صرفه جویی و مصرف بهینه آب منصرف کند.

در این جلسه مدیران دستگاه های اجرایی گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده ارایه کردند.

مجموع خسارت وارده به گلستان در سیل سال قبل ۴۸ هزار میلیارد ریال اعلام شد که خسارت به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه، آسیب به مزارع محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا، صدمه دیدن زیرساخت‌های حمل و نقل، کاهش ۴۰ درصدی گردشگری نسبت به سال گذشته، خسارت کلی ۱۰۰ واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر و در آسیب‌های وارده به جمعیت عشایر، تبعات ناشی از عدم آمادگی و ناسازگاری با رخدادهای طبیعی بود که تنها در چند هفته ابتدایی سال هزینه‌ای حدود ۷۱ درصد بودجه ۶۷ هزار میلیارد ریالی سال جاری استان را به بار آورد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار