مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: کشاورزان گلستانی برای جلوگیری از بیماری‌های مربوط به گندم از سموم با کیفیت و ماندگاری بالا استفاده کنند.

گندم کاران از سموم با کیفیت و ماندگاری بالا استفاده کنند
به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، بااشاره به اپیدمی شدن بیماری‌های برگی و خوشه گندم گفت: متاسفانه ارقام متحمل به بیماری‌هایی مثل زنگ زرد گندم در مناطق دیم کمتر شده و تحمل پذیری گیاهان نسبت به این بیماری شکسته شده است.

او افزود: برای بیماری‌هایی مانند لکه خرمایی رقم قابل تحملی تاکنون مشاهده نشده و کشاورز مجبور است مدام محصول خود را برای جلوگیری از این بیماری سم پاشی کند.

حق نما افزود: بارندگی‌های مداوم و ابرناکی بودن آسمان شرایط مستعدی برای رشد بیماری‌های خوشه و برگی گندم فراهم کرده است.

او ادامه داد: زمانی که گندم به ۷۵ درصد خوشه دهی می‌رسد بیماری فوزاریوم موجب تضعیف قوه نامیه گندم و افت تناژ می‌شود و همچنین برای سلامت انسان و دام خطرناک است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: معمولااستفاده از رنج بهترین سموم برای بیماری‌های گندم بین ۲۱ روز تا یکماه دوام دارد، اما از آن جای که کشاورزان به دلیل قیمت بالای این گونه سموم از سموم ارزان‌تر استفاده می‌کنند مجبورند هر هفت روز یکبار این سم پاشی را تکرار کنند.

حق نما گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود از سموم با کیفیت بالا برای سم پاشی مزارع خود بهره ببرند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار