میقانی با تشریح اقدامات ایمنی حمل و نقل استان گلستان گفت: تا سه ماه آینده ۲۰ دوربرگردان حادثه خیز در استان گلستان اصلاح می شود.

اصلاح دوربرگردان‌های حادثه‌خیز در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، حمل و نقل زیرساخت توسعه هر کشوری به شمار می رود از این رو از دیرباز برای ایمن سازی حمل و نقل تلاش هایی زیادی انجام شده است.

 

امروزه ایمنی حمل و نقل خود به یک شاخصه توسعه یافتگی تبدیل شده است و شاهد هستیم که در کشورهای توسعه یافته ضریب ایمنی حمل و نقل از ساخت خودروهای ایمن و هوشمند تا افزایش ضریب امنیت رانندگی در جاده ها پرتلاش هستند.

 

گرچه موضوع ایمنی و حمل و نقل همواره باید مورد توجه قرار گیرد اما با توجه به اینکه سالانه تنها بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود نقش حمل و نقل و هماهنگی آن بسیار حائز اهمیت است.

 

از سویی دیگر استان گلستان نیز به عنوان مقصد گردشگری در استان های شمالی استان مطرح است و از طرفی مسیری برای عبور زائران امام رضا (علیه السلام) به شمار می رود و لذا جاده های استان همواره پرتردد است.

 

در کنار چنین مسائل مهم در استان در حوزه ایمنی حمل و نقل وقوع سانحه رانندگی و فوت نوربخش، رئیس سازمان تامین اجتماعی در بریدگی ورودی غربی گرگان در آبان 97 منجر به آن شد که مسئولان ارشد کشور برای بهبود استاندارد راه های استان گلستان اعتبارات ویژه ای در نظر بگیرند.

 

حتی این توجه تا آنجایی بود که رئیس جمهور در سفر دوم خود به استان گلستان به موضوع استانداردسازی دوربرگردان حادثه خیز در استان توجه کرد و در سال 97 از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اعلام شد که 60 میلیارد تومان اعتبار به این منظور به گلستان اختصاص یافت.

 

روز هفتم فروردین که در تقویم به عنوان «روز ایمنی حمل و نقل» نامگذاری شده بهانه ای شد تا به سراغ «مهدی میقانی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان برویم و از شرایط ایمنی راه های استان و اقدامات اداره کل و حمل و نقل و راهداری استان آگاه شویم.

 

*در خصوص اهمیت ایمنی حمل و نقل بفرمایید و چه اقداماتی برای فرهنگ سازی این روز دنبال می کنید؟

نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز ایمنی حمل و نقل یک روز نمادین است که به مقوله ایمنی حمل و نقل چه ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای توجه شود.

 

با نامگذاری این روز در تلاش هستیم که همگان به موضوع ایمنی حمل و نقل توجه کنند و برای ارتقای ایمنی عبور و مرور در تلاش باشیم.

 

امروز همکاران ما به مناسبت گرامیداشت این روز در مراکز معاینه فنی برنامه ای تدارک دیدند.

 

همچنین امروز به موضوع اهدای کلاه کاسکت برای موتورسوران به ویژه پیک های موتوری که در سطح شهر در تردد هستند اقدام کردیم.

 

در حوزه پایانه مسافربری بر اساس قانون مصوبه سال 89 ماده 19 رسیدگی به تخلفات رانندگی  بیان شده که تمامی سرنشینان کمربند ایمنی را ببندند اما این موضوع مغفول مانده و همه اعم از رسانه و بخش های مختلف فرهنگی باید به آن توجه کنند.

 

این موضوع مهم و قانونی می تواند به میزان کاهش تصادفات و تلفات جاده ای منجر شود.

 

در مراکز معاینه فنی طبق اطلاع رسانی که از گذشته اتفاق افتاده به ناوگان کامیونی سنگین از سال 90 به قبل تاکید کردیم که باید خودروهای آنها حفاظ های جانبی در جلو، عقب و جناحین  را داشته باشند.

 

 در هنگام تصادفات خودروهای سواری به زیر می کشاند و تلفات جاده ای را چند برابر می کند در صورت نداشتن این حفاظ ها معاینه فنی به آنها داده نخواهد شد.

 

سامانه سپهتن(سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی) نیز از دیگر موضوعاتی است که در راستای ایمنی حمل و نقل دنبال می شود.

 

این سامانه اطلاعاتی را به نمایندگان عالی شرکت ها و پلیس راه از وضعیت خودرو در حین سفر و رفتار و کردار رانندگان قرار می دهد و مثل یک برج مراقبت از ابتدای سفر تا انتهای سفر خودروی ناوگان حمل و نقل عمومی کنترل و نظارت می شود.

 

*در حوزه استانداردسازی دوربرگردان های حادثه خیز در استان چه اقدامی انجام شده است؟

در حوزه استانداردسازی دوربرگردان های حادثه خیز شرکت های زیر ساخت و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان فعال است.

 

در حال حاضر ساخت دوربرگردان پس از کارخانه زاهدی در شرق گرگان پیگیری می شود و اگر  شرایط جوی و هوایی همراهی کند امیدواریم کار آن در سه ماه آینده انجام شود.

 

طبق برنامه ریزی های انجام شده در سطح استان استانداردسازی 10 دور برگردان در شرکت زیرساخت و 10 دور برگردان در حوزه راهداری آغاز شده و شرایط آب و هوایی وقفه در کار ایجاد کرده است.

 

از سویی دیگر برای کاهش هزینه ها با امکانات و ماشین آلاتی که در اختیار داریم نسبت به اصلاح دوربرگردان های حادثه خیز در استان اقدام می کنیم.

 

*با اجرای این طرح ها چه میزان دوربرگردان های نوک منقاری در استان باقی می ماند؟

دوربرگردان ها در بزرگراه تعریف شده و بر اساس نظر پلیس راه اصلاح دوربرگردان هایی که خطر حادثه در آنها بیشتر است در دستور کار قرار گرفته است.

 

با اصلاح این دوربرگردان ها در سطح استان 30 دوربرگردان دیگر باقی مانده است که درجه اهمیت آن کمتر است.

 

*بخشی از ایمنی حمل و نقل به رانندگان بر می گردد چه توصیه ای به رانندگان حمل و نقل ناوگان عمومی دارید.

راننده حمل و نقل عمومی یک راننده حرفه ای به شمار می رود و این رانندگان گواهی نامه پایه یک دارند و در کلاس های آموزشی شرکت کردند و  کارت سلامت در اختیار دارند.

 

در رعایت قوانین و مقررات انتظار ما از رانندگان کامیون بسیار بالاتر است، به رانندگان حمل و نقل عمومی خداقوت می گوییم و انتظار داریم نقش خود را در ایمنی بیش از گذشته رعایت کنند، راننده اتوبوس در جاده جان 40 مسافر را در دست خود دارد و لذا با مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی از این رانندگان پذیرفته نیست.

 

*درهنگام تصادفات همواره به ناایمن بودن جاده ها اشاره می شود وضعیت راه های استان چگونه است؟

هر جاده تعریف خودش را دارد و بر اساس مشخصاتی طراحی می شود، در محور کوهستانی که با شیب های خاص رانندگی می کنید سرعت های 80 یا 100 کیلومتر مفهوم پیدا نمی کند و سرعت های بالا حادثه آفرین است.

 

جاده های ما بار سنگینی را به دوش می کشند و یکی از وظایف ما نگهداری راه ها است و به صورت مستمر این اقدام اتفاق می افتد.

 

در برخی مسیرها عبور و مرور کامیون های معادن به جاده آسیب وارد می کند و برخی از خرابی ها و کمبودها در راه ها ناشی از این مسئله است.

 

همچنین قبول داریم که در برخی مسیرها کمبودهایی وجود دارد و راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان برای رفع این کمبودها تلاش می کند.

 

*مجموعه مدیریت شهری در گرگان اعتقاد دارد که بخشی از هزینه های ساخت تقاطع های غیر همسطح در کمربندی گرگان برعهده دولت و راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان است، نگاه شما به این مسئله چیست؟

رسیدگی به کمربندی گرگان در دستور کار ما نیست و در حوزه مدیریت شهری قرار دارد و اقدامات خوبی نیز برای ایمن سازی این مسیر اقدام کردند.

 

*ایمن سازی راه ها تا چه میزان منجر به کاهش تلفات شده و آمار تصادفات و جانباختگان جاده ای در گلستان چگونه است؟

در سال گذشته 306 نفر در تصادفات جاده ای استان گلستان جان باختند که جان باختن 96 نفر از این تعداد مربوط به تصادفات موتورسواران بود و البته جان باختن موتورسواران در جاده های گلستان در سال 98 نسبت به سال 97، 26 درصد کاهش داشته است.

 

در حوزه تلفات عابران پیاده 56 نفر در سال گذشته جان باختند که نسبت به سال 97 ، 16 درصد کاهش یافته است.

 

همچنین میزان جان باختن رانندگان وانت بار در جاده های استان گلستان در سال 98 نسبت به سال 97، 9 درصد کاهش نشان می دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار