ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، اجرای طرح تله کابین در پارک جنگلی کبودوال را متوقف کرده و اما و اگرها در خصوص اجرای این پروژه گردشگری در گلستان ادامه دارد.

توقف طرح تله کابین در پیچ‌های کبودوال/ثبت جهانی ابهام ایجاد کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ پنج سال قبل اجرا و مطالعات تله کابین در پارک جنگلی کبودوال به مناقصه گذاشته شد؛ پس از کش و قوس‌های فراوان اجرای این طرح موافقت‌های لازم را گرفت اما با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اما و اگرها در خصوص اجرای این پروژه دوباره قوت گرفت.

وقتی ایده اجرای تله کابین در ذهن برخی از مسئولان شهرستان شکل گرفته بود نه خبری از سد کبودوال (نگارستان) و ظرفیت گردشگری آن بود و نه مدیریت پارک جنگلی کبودوال به شهرداری واگذار شده بود.

فروردین ماه سال ۱۳۹۵ بود که پس از سه مرحله تجدید مناقصه توسط شهرداری علی‌آبادکتول در نهایت برنده مناقصه پروژه طراحی، احداث و راه‌اندازی مجموعه تله کابین و امکانات رفاهی در پارک جنگلی کبودوال مشخص شد اما با گذشت حدود پنج سال این پروژه همچنان اسیر اما و اگرهاست.

مخالفان اجرای تله کابین کبودوال معتقدند با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست یونسکو، اجرای پروژه گردشگری در کبودوال امکان ندارد؛ یا باید مسیر تله کابین تغییر کند و یا پارک جنگلی کبودوال از فهرست جهانی حذف شود اما مشاور طرح تله کابین علی‌آبادکتول اعتقاد دارد این پروژه اسیر بی‌توجهی شده است.

رمضان جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تله کابین کبودوال اسیر بی‌توجهی شده است و گویا اراده استانی برای اجرای آن وجود ندارد.

 

 

وی یادآور شد: طرح تله کابین علی‌آباد تمام مجوزهای لازم اجرایی را پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی دریافت کرده است و حالا پس از گذشت حدود یکسال از ثبت جهانی، اجرای این پروژه گردشگری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مشاور طرح تله کابین علی‌آبادکتول افزود: اجرای طرح تله کابین کبودوال در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در کمیسیون تخصصی و زیربنایی استان، در خردادماه ۱۳۹۷ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و در بهمن ماه ۹۷ در شورای عالی جنگل به تصویب نهایی رسید.

تصویب اجرای تله کابین پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی انجام شد

وی با یادآوری اینکه حتی تصویب اجرای تله کابین کبودوال در شورای عالی شهرسازی و معماری هم به پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی باز می‌گردد، ادامه داد: اجرای این پروژه در شورای عالی شهرسازی و معماری در آذرماه ۱۳۹۷ انجام شد اما جنگل‌های هیرکانی تیرماه سال گذشته در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

جعفری با تأکید بر اینکه اجرای این پروژه به عزم و اراده استانی و ملی نیاز دارد، تصریح کرد: پیگیری‌های پنج ساله برای اجرای تله کابین در پارکی که بیش از ۵۴ سال قدمت داشته و با اجرای سد کبودوال به جاذبه منحصربفردی در صنعت گردشگری استان و شمال کشور تبدیل شده، در اثر بی‌دقتی صورت گرفته بی‌ثمر مانده است.

بیان شده اختلاف نظرهای شهرستانی مانع اجرای تله کابین کبودوال است؛ اما بنده معتقدم این موضوع بهانه‌ای است برای کسانی که نگران اجرای تله کابین گرگان هستندفرماندار علی‌آبادکتول میراث فرهنگی و منابع طبیعی را مسبب وقفه اجرای پروژه تله کابین کبودوال می‌داند. حسن هدایتی کتولی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: محرومیت پنج ساله مردم علی‌آبادکتول از تله کابین در حالی اتفاق افتاده که اجرای این پروژه شرایط خوبی دارد.

وی افزود: بنده میراث فرهنگی و منابع طبیعی را مقصر طولانی شدن اجرای پروژه تله کابین می‌دانم چراکه ماه‌ها اختلاف داشتند که کدام یک نامه بزنند موافقم اجرای تله کابین در علی‌آباد هستیم.

فرماندار علی‌آبادکتول یادآور شد: در نهایت نامه‌نگاری‌ها برای حل مشکل تله کابین انجام شد اما اجرای این پروژه همچنان در هاله ابهام است چراکه پس از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، چند پایه تله کابین در داخل زون فرعی قرار دارد و شورای عالی شهرسازی و معماری باید در این خصوص اعلام نظر کند.

وی از پیگیری و مکاتبات انجام شده با استاندار گلستان برای رفع مشکل تله کابین کبودوال خبر داد و خاطرنشان کرد: بیان شده اختلاف نظرهای شهرستانی مانع اجرای پروژه تله کابین کبودوال است اما بنده معتقدم این موضوع بهانه‌ای است برای کسانی که نگران اجرای تله کابین گرگان هستند؛ آن‌ها می‌خواهند به اجرای این پروژه سرعت بدهند در شرایطی که اجرای این دو پروژه منافاتی باهم ندارند و ماهم مخالفتی با اجرای آن نداریم.

هدایتی گفت: در هفته جاری جلسه‌ای با حضور نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با موضوع تله کابین برگزار می‌کنیم تا موانع موجود در اجرای این پروژه گردشگری بررسی و حل شود.

 

محدوده پارک در برنامه ثبت نبود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص پروژه تله کابین علی‌آبادکتول به خبرنگار مهر اظهار کرد: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، اجرای پروژه تله کابین کبودوال را متوقف کرده است و منتظر رأی نهایی شورای عالی معماری و شهرسازی در این خصوص هستیم.

ابوطالب قزلسفلو با اشاره به اینکه پروژه تله کابین کبودوال تمام مجوزهای لازم را پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اخذ کرده بود و در مرحله مزایده برای اجرای پروژه قرار داشت، توضیح داد: اصلاً محدوده پارک جنگلی کبودوال در برنامه ثبت جهانی قرار نداشت؛ در برنامه ثبت جنگل‌های هیرکانی منابع طبیعی گلستان، نماینده‌ای نداشت و تنها مهندس قائمی از حوزه گردشگری گلستان حضور داشتند.

اصل و اساس برای استان حفظ جنگل‌های هیرکانی است؛ هیچ طرح و پروژه‌ای که به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی لطمه بزند، اجرایی نمی‌شودمدیرکل سابق میراث فرهنگی گلستان هم بدون اشاره به روند طی شده برای اجرای تله کابین علی‌آباد به خبرنگار مهر اظهار کرد: این پروژه در گام آخر قرار دارد و منتظر نظر و تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی است.

ابراهیم کریمی با تأکید بر اینکه تصمیم نهایی شورای عالی شهرسازی چه تأیید و یا رد باشد، ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی خواهد بود، افزود: اصل و اساس برای استان حفظ جنگل‌های هیرکانی است؛ هیچ طرح و پروژه‌ای که به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی لطمه بزند، اجرایی نمی‌شود.

معاون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان ادامه داد: اگر طرحی مثل تله کابین کبودوال که قبل از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مصوب شده بود بخواهد جنبه اجرایی پیدا کند با موافقت همه دستگاه‌های اجرایی و بدون اینکه به اصالت ثبت جنگل‌ها صدمه بزند، انجام می‌شود.

 

 

وی تأکید کرد: اعلام نظر دستگاه‌های اجرایی با لحاظ حفظ اصالت جنگل‌های هیرکانی باید انجام شود چرا که اولویت ما ثبت جهانی است نه اجرای پروژه تله کابین.

تیرماه سال گذشته استاندار گلستان در حاشیه برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی شهرستان علی‌آبادکتول گفته بود که ظرفیت ایجاد تله کابین در کبودوال وجود دارد و رفع مشکل تله کابین بخشی از گره‌های عدم توسعه شهرستان را باز می‌کند.

هادی حق شناس وعده داده بود پیگیر هستیم بتوانیم همه جانبه گره‌های تله کابین را در استان، شهرستان و سطح ملی رفع کنیم.

هم‌اکنون اجرای این پروژه اسیر اما و اگرشده و رفع ابهامات موجود نیازمند اراده استانی و ملی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار