سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: بهره برداری از تاسیسات آبی مرزی که حق السهم کشور ازرودخانه اترک را استحصال می کند، به دلیل سیلابی بودن رودخانه، رسوب فراوان و غیره امری پیچیده است.

بهره برداری از تأسیسات آبی مرزی اترک نیازمند همکاری همه جانبه است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، سید محسن حسینی در بازدید معاون سیاسی امنیتی استانداری از تاسیسات آبی مرزی گلستان، اظهار کرد: رودخانه اترک از سالیان دور محور همکاری دو کشور ایران و ترکمنستان بوده و تلاش ما بر این است که همچنان محور دوستی و همکاری دو کشور همسایه و برادر باشد.

وی افزود: سرشاخه های رودخانه اترک داخلی از ارتفاعات استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی آغاز و از شمال شرق استان در روستای قازانقایه وارد استان گلستان شده و در منطقه چات پس از الحاق رودخانه سومبار که از کشور ترکمنستان به آن می پیوندد، رودخانه مرزی اترک شکل می گیرد و پس از طی بیش از ۱۹۰ کیلومتر، وارد خاک ترکمنستان شده و در دریای خزر تخلیه می شود.

حسینی بیان کرد: در سیل اوایل سال ۹۸، بخشی از دیواره شمالی رودخانه در کشور ترکمنستان تخریب شد و خسارات زیادی به اراضی و تاسیسات آن ها وارد شد که با درخواست کشور همسایه و هماهنگی مرزبانی، در راستای منافع دو کشور، مساعدت لازم انجام و در یک تلاش جمعی دیواره ها ترمیم شد و در مراحل بعدی هم این همکاری ادامه خواهد یافت.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان گلستان ادامه داد: بهره برداری از تاسیسات آبی مرزی که حق السهم کشور از رودخانه اترک را استحصال و در اختیار مصارف مختلف قرار می دهد، به دلیل سیلابی بودن رودخانه، رسوب فراوان آب، حمل درختان گز و اختلال در کارایی تاسیسات و همچنین هماهنگی های مسائل مرزی امری پیچیده است و نیاز به همکاری همه جانبه دارد.

حسینی تصریح کرد: همکاری مرزبانی استان در انجام وظایف محوله بسیار کارگشا بوده است.

در ادامه، معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان هم گفت: نحوه تعامل با کشور همسایه مطلوب است و مرز ما با کشور ترکمنستان از امن ترین مرزهای کشور است و این امر جز با تلاش های همه جانبه و شبانه روزی حاصل نمی شود.

عبدالرضا چراغعلی بیان کرد: در خصوص حل هرگونه مشکل در مسائل آب های مرزی در زمینه هایی که در اختیارات استانداری باشد، همراه شرکت آب منطقه ای خواهیم بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار