چراغعلی گفت: تغییراتی در راه است و برخی انتصابات و جابه جایی اجباری را به دلیل محدودیت های قانونی وزارت کشور در استان گلستان پیشرو داریم.

از انتصابات اجباری در گلستان تا انتقاد به احزاب در برخورد با بحران ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ با وجود اینکه سایه تهدید کرونا در جامعه وجود دارد اما مردم استان گلستان به آینده خوش بین هستند و مستأصل نشدند و این مهم باعث شده که برخورد با ویروس منحوس کرونا آسان‌تر باشد.

 

همچنین با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران در دل تحریم های آمریکایی قرار دارد و روزنه های ارز آوری کشور با مشکلات زیادی مسدود شده است اما چرخ اقتصاد در استان هرساله پرشتاب تر از گذشته می چرخد، یا اینکه در استان گلستان بالغ بر 16 قوم در کنار هم زندگی می کنند اما نه تنها این قومیت ها منجر به تنش نمی شود بلکه وحدتی را به وجود می آورند که زبانزد در کشور می شود و مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار می گیرد.

 

همه این موارد نشان می دهد که مسئولان حوزه سیاسی توانستند با همه نقصان هایی که در سطوح مدیریت جامعه وجود دارد عملکرد خوبی داشته باشند و از تهدیدات فرصت بسازند.

 

امسال هم مقام معظم رهبری سال را به جهش تولید نامگذاری کردند و قطعاً زیرساخت های اقتصادی در بستر های سیاسی شکل می گیرد که می تواند تضمین کننده حفظ سرمایه گذاران در استان باشد از این رو با «عبدالرضا چراغعلی» معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان که در دفتر خبرگزاری شبستان حضور یافتند گفتگو کردیم.

 

*مقام معظم رهبری امسال را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند حوزه سیاسی در استان تا چه میزان می تواند در تحقق شعار سال اثر بخش باشد؟

رهبر معظم انقلاب سال 99 را در روزهایی سختی که کشور با موج کرونا رو به رو بود به «جهش تولید» مزین کردند و درخواست داشتند که به هر قیمتی که است جهش تولید در جامعه رقم بخورد.

 

مقام معظم رهبری در حالی «جهش تولید» را مطرح کردند که می دانستند در جامعه کرونا وجود دارد و کشور درگیر یک تحریم اقتصادی و نفتی است و همچنین در برابر این هجمه ها بنگاه های اقتصادی به رشد لازم نرسیده است و رشد اقتصادی کشور مطلوب نیست و روند نزولی در پیش گرفته است اما تاکید ایشان این بود که باید جهش تولید رقم بخورد و این کار را برای ما سخت و رسیدگی به این مشکلات اقتصادی اهمیت دو چندانی پیدا کرد.

 

در این راستا نشست هایی در حوزه های اقتصادی، معاون اقتصادی استاندار، معاون عمرانی در حوزه فعالیت کاری خود با احزاب برگزار شد.

 

همچنین در راستای تحقق شعار سال دو برنامه استراتژیک در استان تدوین شده است، نخست آنکه به روند تولید و اشتغال کمک کنیم و اجازه ندهیم که تولید در استان متوقف شود و در مرحله دوم با تلاش مضاعف «جهش تولید» که مدنظر مقام معظم رهبری است را محقق کنیم.

 

اعتقاد دارم در شرایط سخت عیار مدیریتی و کاردانی مدیران ارشد کشور و استان مشخص می شود وگرنه در شرایط غیر از تحریم اقتصادی و نفتی می شود اقدامات زیادی را انجام داد.

 

همچنین در راستای تحقق شعار سال از ظرفیت دستگاه های انتظامی، نظامی، دستگاه های اقتصادی، اجتماعی در خصوص اشتغال استفاده کردیم و اقدامات قابل توجهی در این زمینه برنامه ریزی شده است و در حوزه سیاسی و امنیتی با سازماندهی و حمایت از چرخه تولید در قالب کمیسیون ها و کمیته ها پیگیر تحقق شعار سال هستیم.

 

همچنین به منظور افزایش تولید بخش کشاورزی شرایط رودخانه مرزی شمال استان مورد ارزیابی قرار دادیم و در شهرستان گنبدکاووس حضور پیدا خواهیم کرد و از نزدیک مشکلات مرزنشینان و مسائلی از قبیل خرید سیب زمینی را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهیم.

 

اما انتقاداتی به تشکل ها و احزاب سیاسی نیز در استان وحود دارد، این احزاب حضور چشمگیری در جریان های اخیر و بحران هایی مثل کرونا نداشتند، درست است که احزاب، از حزب های سیاسی تشکیل می شوند ولی بنا نیست تنها برای انتخابات به میدان بیایند احزاب در همه دنیا به شکل چندوجهی سازماندهی شدند و تنها یک وجه آن توجه به بخش های سیاسی است.

 

چالش هایی که در کشور با آن رو به رو بودیم یک جنبه سیاسی نیز در برداشته است و احزب جایگاهی که باید در این بحران ها کسب می کردند به هر دلیلی نداشتند.

 

*نمایندگان مجلس شورای اسلامی از هشتم خرداد کار خود را آغاز کردند برای توسعه استان گلستان چه انتظاری از منتخبان مردم گلستان دارید؟

نماینده استان گلستان در مجلس شورای اسلامی طبق اخباری که در حوزه فعالیت های کاری خود داشتم استراتژیک معقول و قابل قبولی را دنبال می کنند و با حضور در بین مردم پیگیری مطالبات جامعه هستند و در تلاش هستند که با ظرفیت مدیرانی خارج از استان آشنا شود و این مهم نشان می دهد که نمایندگان مجلس خوب آغاز کردند.

 

هنوز در استان گلستان یک نماینده در غرب استان گلستان قطعی مشخص نشده است و تکلیف آن با انتخابات مرحله دوم در ۲۱ شهریور ماه مشخص خواهد شد ولی 6 نمایند موجود روند خدمت گذاری به مردم را با همدلی آغاز کردند.

 

مطلع هستیم که نمایندگان مجلس استان گلستان با استاندار و مقامات عالی استان نشست هایی را برگزار کردند و همچنین با برخی از وزرا نیز دیدار داشتند و چینش آنها در کمیسیون های تخصصی قابل قبول بوده است و این مهم به مدیریت استان کمک می کند.

 

همچنین شخص استاندار گلستان نیز سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را در پرونده خود دارد و این مهم نیز یک ظرفیت برای استان به شمار می رود.

 

*با وجود برنامه های زیاد در  حوزه آسیب های اجتماعی اما به نظر می رسد آنگونه که باید این اقدامات در استان اثر بخش نبوده است و معضلات اجتماعی در استان رو به افزایش است ریشه یابی در این خصوص انجام شده است؟

موضوعات اجتماعی مانند یک زنجیره به هم متصل است و نمی توانیم به صورت مجزا به آنها بپردازیم و آن را ریشه کن کنیم برای مثال طلاق را نمی توانیم از اشتغال و مباحث موضوعات خانوادگی جدا کنیم و یا اگر معضل خودکشی را در استان شاهد هستیم این معضل اجتماعی به موضوعات مختلفی مرتبط می شود.

 

تقریباً اکثر 17 شاخصی که در حوزه آسیب های اجتماعی مطرح است در استان گلستان وجود دارد اما به پنج آسیب اجتماعی به شکل خاص پرداختیم و در اکثر این شاخصه ها در بین استان های کشور جزو استان های میانی به شمار می رویم به ویژه در حوزه حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و بیکاری تقریباً در استان های میانی کشور هستیم.

 

واقعیت این است که به شرایط موجود منطقه و کشور بیماری کرونا نیز دامن زده است و بخش قابل توجهی از این چالش های اجتماعی را تشدید کرده است و این مهم را نمی توانیم انکار کنیم که بحث معیشت مردم نیز در این ایام آسیب دیده است.

 

سه دفتر تسهیلگری در سطح استان در مناطق حاشیه شهرهای گرگان و گنبدکاووس شکل گرفته و اعتبارات قابل توجهی برای کاهش آسیب های اجتماعی از طریق این دفاتر تسهیلگری عرضه می شود و اعتقاد داریم که راه اندازی 10 دفتر تسهیلگری دیگر در سطح استان به فوریت نیاز است.

 

در خصوص گزارش ها، اعتبارات و طرح ها نیز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در مراسمی به صورت رسمی اعلام کردیم در حوزه آسیب های اجتماعی طرح ها و عملکرد دستگاه های اجرایی کاملاً مشخص است.

 

از عملکرد همه دستگاه های اجرایی دفاع نمی کنم اما در حوزه استانداری و معاونت سیاسی و امنیتی اقدامات ما تمام قد قابل ارائه و قابل دفاع است.

 

بالغ بر 62 سکونتگاه و محل سکونت غیررسمی در استان وجود دارد که در این مناطق خانه های ساخته شده بدون پروانه بوده است و این اماکن توسعه نیافته هستند و زیرساخت های لازم را ندارند، در استان با کمک دستگاه های مسئول انتظامی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای این سکونتگاه ها برنامه ریزی می کنیم تا به این محلات توجه بیشتری شود.

 

*مرزهای استان گلستان یکی از دغدغه های اصلی مردم استان به شمار می رود، ضمن آنکه علاوه بر مرزهای جغرافیایی مرزهای اقتصادی ما نیز باید مشخص شود تا ارزش افزوده بیشتری از ظرفیت های کشاورزی و معادن در استان داشته باشیم؟

در حوزه استراتژیک استان درصدد هستیم که خام فروشی و صادرات خام تولیدات استان را به حداقل برسانیم و این استراتژیک نیاز به زیر ساخت های مناسب دارد.

 

اگر می خواهیم در استان گلستان فرآورده های گندم تولیدی آرد و یا سیب زمینی به استان های دیگر صادر شود باید میزان کارخانه و صنایع تبدیلی کافی در این زمینه وجود داشته باشد.

 

 اولویت استان که شخص استاندار گلستان نیز در جلسات ملی که با حضور رئیس جمهور تشکیل می شد مورد پیگیری قرار داده است جلوگیری از خام فروشی است اما هنوز به این نقطه نرسیدیم و با آن فاصله زیادی داریم.

 

کشور همسایه ما نیز کشور کم تنشی است و می تواند به بحث رونق اقتصادی کمک کند، در این راستا راه آهن و مرز و بازارچه مرزی شکل گرفته و انتظار است از سوی وزارت خارجه و نمایندگی آن ارتباط خوبی برقرار شود تا رونق بیشتری دو کشور همسایه، دوست و برادر داشته باشند.

 

در سال پایانی دولت قرار داریم آیا در انتصابات استانی با تغییر و تحولاتی هم رو به رو خواهیم بود؟

تغییراتی در راه است، برخی انتصابات و جا به جایی اجباری را در پیشرو داریم که باید اتفاق بیفتد و شامل بازنشستگان و مدیرانی است که از سازمان های مربوطه خود مأموریت گرفتند و به دلیل ممنوعیت به کارگیری آنها از سوی وزارت کشور این تغییرات رقم خواهد خورد.

 

تعدادی از مدیران که جابه جا می شوند در حوزه های سیاسی، اجتماعی و امنیتی هستند و برخی نیز در سایر بخش های عمرانی مثل شهرداران و غیره قرار دارند که با نظر شوراهای اسلامی این جابه جایی ها اتفاق می افتد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار