مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان این که در واگذاری زمین به شرکت تعاونی راه و شهرسازی موارد قانونی لحاظ شده، گفت: ویژه بینی در واگذاری زمین انجام نشده است.

ویژه بینی در واگذاری زمین به راه وشهرسازی گلستان انجام نشده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسین محبوبی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حواشی پیش آمده در راه و شهرسازی گلستان مبنی و واگذاری زمین به کارکنان این نهاد، اظهارکرد: سیاست و تکلیف اصلی وزارت راه و شهرسازی، حمایت و تهیه و توزیع مسکن است.

محبوبی گفت: یکی از سیاست های راه و شهرسازی، واگذاری زمین به تعاونی های مسکن است.

وی توضیح داد که هر زمینی که در محدوده و حریم شهر قرا بگیرد و زمین مازاد دستگاه های اجرایی است باید برای تأمین فضای اداری، مدارس، دانشگاه ها، مساجد و غیره به راه و شهرسازی واگذار شود.

محبوبی گفت: در تبصره ۲۹ قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن اولویت با تهیه زمین و تحویل آن به افراد حقیقی و حقوقی است. افراد حقیقی شامل محرومان، کسانی که از کلان شهرها منتقل می شوند و واگذاری زمین در قبال عوض و معوض است و افراد حقوقی هم مانند تعاونی بوده و دولت هم تکلیف دارد که تأمین زمین تعاونی های دستگاه های اجرایی را انجام دهد.

وی بیان کرد: این کار به چند شیوه انجام می شود، در برخی مواقع به تعاونی ها در خصوص زمین تخفیف داده می شود. این موارد که شامل تخفیف و تسهیلات کم بهره به فرم (ج) سبز معروف بوده و افرادی که با آنها قرارداد امضا می شود فرم جیم آنها به صورت خودکار قرمز می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اضافه کرد: در خصوص تعاونی های مسکن از سال ۵۹، حدود ۷۵ مورد واگذاری زمین به شرکت های تعاونی در گلستان داشتیم که شامل نهادهای نظامی، انتظامی، دخانیات، سپاه، نیروی های قوه قضاییه، دستگاه های اجرایی، رانندگان و غیره بوده است.

محبوبی افزود: ابتدا قیمت کارشناسی و به شکل مزایده و یا ترک تشریفات انجام می شود.

وی توضیح داد که ترک تشریفات دستور وزارتی داشته و یکسری دستگاه های خاص هستند که این امر در خصوص آنها اجرا می شود.

محبوبی گفت: معمولاً در هر دستگاه، برای واگذاری زمین مازاد، خود همان دستگاه متقاضی می شود.

وی با بیان اینکه دو مورد واگذاری زمین یکی در زیباشهر و دیگری در صیاد ۱۵ انجام شده است، اضافه کرد: زمین زیباشهر زمان انقلاب به راه و ترابری سابق داده شده و طبق کارشناسی، دو میلیارد و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری و مانند رفتار با سایر تعاونی ها و با رعایت قانون و دستور معاون وزیر، در سال ۹۶ به ۱۷۰ سهام دار این شرکت واگذار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان بیان کرد: این اولین باری است که تعاونی راه و شهرسازی گلستان زمین دریافت می کند و تا قبل از این سابقه دریافت زمین نداشته است.

محبوبی ادامه داد: یک مورد زمین سه هزار متری هم از سال ۹۱ در صیاد ۱۵ برابر ماده ۱۰ قانون زمین شهری از منابع طبیعی به راه و شهرسازی واگذار شده و ۶.۵ میلیارد تومان قیمت گذاری شد.

وی با بیان اینکه در صیاد ۴۱ نفر در سه شرکت تعاونی سهام دار هستند، گفت: برابر دستورالعمل ها ۳۰ درصد نقدی و الباقی در اقساط سه ساله دریافت شد.

محبوبی تأکید کرد که هیچ چیز پوشیده و مبهمی در این واگذاری وجود ندارد و ویژه خواری و ویژه بینی دیده نشده و به هیچ شخص مجزایی، زمین واگذار نشده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار