رئیس بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: بخش استخراج یک معدن زغال‌سنگ در شهرستان مینودشت در شرق گلستان به علت عدم راه‌اندازی سیستم تهویه مصنوعی و عدم تامین ایمنی سیستم نگهداری تونل‌ها، تعطیل شد.

عدم ایمنی کافی، یک معدن زغال‌سنگ در گلستان را به تعطیلی کشاند

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی اخوان مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به تولید گاز متان در هنگام استخراج زغال از معادن، بر اساس قانون استفاده از سیستم تهویه طبیعی در معادل زغال‌سنگ ممنوع است و باید از تهویه مصنوعی از جمله فن‌های قوی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در این مواقع امکان انفجار گاز متان در تونل معدن وجود دارد، افزود: در یکی از معادن زغال‌سنگ در شهرستان مینودشت با وجود اینکه بارها به کارفرمای آن به علت استفاده از تهویه طبیعی و همچنین عدم اقدام مؤثر در سیستم نگهداری تونل‌ها، تذکر داده شده بود اما نسبت به رفع این مشکل اقدامی صورت نگرفت؛ به همین دلیل بخش استخراج این معدن از پنجشنبه هفته گذشته تعطیل شد.

رئیس بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به انجام حفریات جدید، دائماً باید برای جلوگیری از ریزش استحکام‌بخشی صورت گیرد. در تونل این معدن آنقدر فشار جانبی بر تیرآهن‌ها نگهدارنده زیاده بود که کج شدند و نیاز به تعمیر دارند.

اخوان بیان کرد: در حال حاضر بخش‌های دیگر معدن فعال است و شروع مجدد بخش استخراج آن منوط به رفع مشکلات ذکر شده است.

وی تصریح کرد: این معدن دارای ۳۶۰ کارگر است که از این تعداد حدود ۶۰ نفر در بخش استخراج مشغول به کار بودند که کارفرما می‌تواند آن‌ها را در بخش‌های دیگر معدن به‌کارگیری کند و یا اگر کار هم نکنند، با توجه به اینکه تعطیلی به علت ایمنی کارگران بوده، کارفرما مکلف به پرداخت حقوق آن‌ها است.

رئیس بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۱ معدن زغال‌سنگ در استان، گفت: سالانه چهار مرتبه بازدید فنی از معادن استان انجام می‌گیرد. علاوه بر این بازدیدهای موردی را نیز داریم. در بازدیدها ایمنی معدن و مسائل مربوط به حقوق کار کارگران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اخوان یادآور شد: سال گذشته نیز ۳ معدن به علت عدم توجه به استفاده از سیستم تهویه مصنوعی تعطیل شده بودند و بعد از اصلاح ساختار سیستم تهویه، مجدداً بازگشایی شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار