دبیر هیأت اجرایی خانه کارگر گلستان:کارگران معدن 3 روز پیش از غلظت گاز متان خبر دادند

​دبیر هیأت اجرایی خانه کارگر گلستان با اشاره به فقدان کانال هوا در تونل معدن زغال‎سنگ آزادشهر گفت: چرا باید در عمق کوه یک رهگذر اضطراری نباشد اینها ناشی از بی‎تدبیری است، پنج تونل دیگر در معدن زغال‎سنگ آزادشهر وضعیت بدی دارند.

5 تونل دیگر در معدن زغال‎سنگ آزادشهر وضعیت بدی دارند
به گزارش گلستان24 ، غلامرضا طالبا ضمن تسلیت به جامعه کارگری کشور، جامعه کارگری استان گلستان همچنین به خانواده‎های داغدار این عزیزان اظهار کرد: معدن زغال‎سنگ آزادشهر دارای 6 تونل است تونلی که دچار انفجار شد 2.5 کیلومتر بود که متاسفانه ورودی و خروجی آن یکی بودند و کانال تهویه هوا وجود نداشت.

وی با اشاره به جانفشانی و از خودگذشتگی معدن‎کاران در جبهه اقتصادی تصریح کرد: کارگران معدن با وجود آنکه معوقات چندماهه داشتند، اکثر آنها یا شرکتی و یا پیمانی هستند، مشکلات بیمه‎ای دارند، دفترچه بیمه آنها اعتبار ندارد و هزاران گرفتاری دیگر که با آن دست و پنجه نرم می‎کنند که ما به عنوان نماینده کارگران این موضوعات را بارها به مسئولان گوشزد کردیم ولی متاسفانه راه به جایی نبرد.

دبیر هیأت اجرایی خانه کارگر گلستان با تاکید بر اینکه مسئولان به جای حل مسئله نباید صورت مسئله را پاک کنند، افزود: اکنون مسئولان اعلام می‎کنند که خطای انسانی در کار بوده است! پس فلسفه وجودی حفاظت ایمنی و بهداشت برای چیست؟ برای این است که جلوی خطای انسانی گرفته شود چرا برخی سعی دارند صورت مسئله را پاک کنند.

طالبا با تاکید بر اینکه معدن‎کاران سه روز پیش از غلظت بوی متان در تونل خبر داده بودند، گفت: کارفرما موظف بوده دستگاه موردنظر را بیاورد که آلاینده‎سنجی کند، این در حالی است که اگر درصدی از غلظت گاز متان از مقدار معینی بالاتر برود حالت انفجاری رخ می‎دهد این یک مسئله کاملا واضح و مشخص است، با کوچکترین خطای انسانی در چنین شرایطی انفجار رخ می‎دهد.

وی گفت: وقتی درصد غلظت گاز متان بالا رفت و اصلا کسی توجهی نکرد و آلاینده سنجی صورت نگرفت این اتفاق افتاد، در آن کارگاه داخل تونل 350 پرسنل فعالیت داشتند زمان تعویض شیفت هم 55 پرسنل داشت، در بروز این حادثه ما نمی‎گوئیم که خطای انسانی نبوده اما مقصر اصلی کیست؟ چرا یک تهویه نگذاشتند که در این شرایط هوا وارد تونل شود.

دبیر هیأت اجرایی خانه کارگر گلستان افزود: الان بهترین موقعیت برای کسانی است که تقصیر را به گردن کارگرانی که مردند بیاندازند، در صورتی که وزارت صنعت و معدن، وزارت تعاون و کار باید قبل از این قضایا جلوی این اتفاق را می‎گرفتند.

طالبا با اشاره به اینکه پنج تونل دیگر وضعیت مشابه با تونل فوق را دارد، ابراز کرد: در همان معدن زغال‎سنگ پنج تونل دیگر با شرایط نامناسب وجود دارد در هر تونل 55 پرسنل هستند اگر به وضعیت آنها رسیدگی نشود به شرایطی بدتر از این دچار می‎شوند.

وی گفت: امروز بیانیه‎ای از طرف خانه کارگر و کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان صادر خواهیم کرد.

دبیر هیأت اجرایی خانه کارگر گلستان افزود: باز هم جای شکر باقی است که وسعت فاجعه آنقدر زیاد نبود، درست است که بسیاری از خانواده‎های معدن‎کاران عزادار شدند اما مسئولان بدانند عزای عمومی گرفتن دردی را دوا نمی‎کند، این فاجعه برای مسئولان یک هشدار است که جلوی مسائلی که قرار است در آینده پیش آید بگیرند و از بروز حوادث ناگوار پیشگیری کنند.

طالبا گفت: کارشناسان بهداشت و حرفه‎ای و بازرسان اداره کار باید نظارت جدی بر وضعیت فعالیت این معدن داشتند اما عدم نظارت جدی آنها در بروز این اتفاقات غیرقابل اغماض است.

وی بیان کرد: در روز جهانی کارگر تمامی مشکلات را به مسئولان متولی انتقال دادیم اما هنوز نمی‎دانیم چرا برای پیگیری مطالبات این قشر اراده محکمی وجود ندارد.   

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار