فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان از شروع احداث "آتش بر" در نقاط حساس و مستعد به آتش سوزی در استان خبر داد.

احداث آتش بر در نقاط مستعد به آتش سوزی در گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، حبیب بزی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان گفت: کشاورزان طبق عادت دیرینه پس از برداشت محصول، کاه و کلش‌های باقیمانده را آتش زده و با توجه به وسعت ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتری مرز مشترک بین زمین‌های زراعی و جنگلی این مسئله گاهی باعث بروز آتش سوزی‌های وسیع و ویرانگر در سطوح جنگلی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان افزود: نکته‌ی مهم دیگری که اهمیت دارد این است که استان گلستان بیشترین جنگل‌های سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله ور می‌شوند.

او ادامه داد: احداث آتش بر با توجه به ورود به فصل گرما و احتمال افزایش آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان و درراستای اعمال تدابیر و اقدامات پیشگیرانه از آتش سوزی‌های احتمالی در مناطق بحرانی در حال اجرا است.

بزی با اشاره به اهمیت زیاد اطلاع رسانی‌ها و کارگاه‌های ترویجی و آموزشی در کاهش حریق گفت: از مهمترین اقدامات علاوه بر احداث آتش بر، اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ جلوگیری از حریق در بین عموم مردم است که نقش تعیین کننده‌ای در کاهش حریق دارد.

او با اشاره به ماده ۲۰ هوای پاک افزود: کشارزان آگاه باشند که به استناد ماده مذکور از هوای پاک، آتش زدن کاه و کلش جرم بوده و مجازات مرتکب از ۶ ماه تا ۲ سال حبس دارد.

بزی در خاتمه افزود: حریق مسئله‌ای ست که همت همگانی می‌طلبد و از عموم مردم خواستاریم در صورت مشاهده هر گونه نشانه حریق به ویژه دود مراتب را به صورت شبانه روزی با سامانه ارتباطی ۱۵۰۴ به نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند تا در اسرع وقت وارد عمل شویم.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار