مدیرکل منابع طبیعی گلستان خبر داد:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از اجرای بوته کاری و مقابله با بیابان‌زایی در دو هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی شمالی استان و پایان تمام طرح های بهره برداری از جنگل خبر داد.

مبارزه با ملخ مهاجر در ۶ هزار هکتار از اراضی شمالی گلستان

به گزارش گلستان24؛ابوطالب قزلسفلو ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی اظهار کرد: اعتبار مصوب سال ۹۶ این اداره کل ۴۶۱ میلیارد ریال است که برای اجرای ۳۰ طرح و ۹۲ پروژه اختصاص می یابد.

وی به فعالیت ستاد توسعه فضای سبز اشاره کرد و افزود: کاشت نهال در داخل روستاها و بوستان ها و واکاری محورهایی که در گذشته نهالکاری شده اند در دستور کار این ستاد قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه در شهرستان های گالیکش، کلاله، مراوه تپه، رامیان و آزادشهر ۳۰۰ هکتار جنگل کاری انجام شده و اجرای این طرح در مراحل پایانی است، گفت: تا دو سال گذشته اعتبارات ملی بیابان‌زایی به گلستان اختصاص نمی یافت.

وی با تاکید بر اینکه اگر اقدامات اصلاحی و احیایی در شمال استان انجام نشود، با پدیده آلودگی و ریزگردها در استان مواجه می شویم، ادامه داد: امسال بوته کاری با گیاهان مقاوم به شوری در دو هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی شمالی استان و در عرصه هایی که در معرض بیابانی شدن هستند، انجام شده است.

قزلسفلو اعتبارات اجرای طرح های ترسیب کربن و بیابان زایی استان را ۷۳ میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: اجرای ۳۰۰ هکتار نهال‌کاری مشارکتی با درختان مثمره، توزیه بذر رایگان برای علوفه کاری در ۳۰۰ هکتار و گردو کاری در ۷۰ هکتار از اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی همچنین از پایان تمام طرح های بهره برداری از جنگل در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تمام ۳۱ طرح فعال بهره برداری از ۱۹۸ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان متوقف شده است و امسال هیچ نشانه گذاری و قطع انجام نشد.

مبارزه با ملخ مهاجر در ۶ هزار هکتار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از مبارزه با ملخ مهاجر در ۶ هزار هکتار از اراضی شمالی و مراتع استان خبر داد و بیان کرد: در ۸۰۰ هکتار از اراضی جنگلی مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط و ۲۰۰ هکتار از اراضی جنگلی مبارزه با آفت شب پره شمشاد در استان انجام شده است.

قزلسفلو همچنین به امار آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۴۶۲ مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان رخ داد و ۴۸۲ هکتار از اراضی استان دچار حریق شد.

وی از توزیع ۳۷۵ هزار اصله نهال مثمره در هفته منابع طبیعی در استان خبر داد و افزود: در سالجاری دو هزار و ۴۶۷ فقره پرونده برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه های ملی تشکیل شده و ۷۳۳ هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی از متصرفان خلع ید شد.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار