در سومین جلسه «احیاء تالاب میانکاله و خلیج گرگان» به موضوع «جلوگیری از تصرف وتغییر کاربری غیرقانونی اراضی تالاب» پرداخته شد.

راهکارهای «احیاء تالاب میانکاله و خلیج گرگان» بررسی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، سومین جلسه کارگروه تخصصی «احیا تالاب میانکاله و خلیج گرگان» با موضوع «جلوگیری از تصرف وتغییر کاربری غیرقانونی اراضی تالاب» به ریاست معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

به دنبال تصمیمات متخذه در دومین جلسه ستاد ملی هماهنگی ومدیریت تالاب‌ها اول اسفندماه ۱۳۹۸ برای اجرایی شدن راهکارهای «احیا تالاب میانکاله و خلیج گرگان» با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست در ذیل ستاد ملی «هماهنگی و مدیریت تالاب ها» و با عضویت دستگاه‌های مسئول به ویژه استانداری‌های استان‌های مازندران و گلستان، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، بنادر و دریانوردی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، مقرر شد، ۳ کارگاه نیم روزه با ۳ موضوع «تعیین نحوه اتصال خلیج گرگان و دریا و تعیین نیاز آبی تالاب‌ها ازمنابع آب دست»، بررسی «ارتقا کیفیت آب و جلوگیری از آلودگی آب تالاب» و بررسی «جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری اراضی تالابی» در ۳ هفته متوالی برگزار شود و در نهایت در جلسه آتی به احتمال زیاد اوایل تیرماه سال جاری جمع بندی اقدام‌ها به ستاد ملی «هماهنگی و مدیریت تالاب ها» ارائه شود.

از کارگاه‌های مذکور ۲ کارگاه دربهمن ماه سال گذشته تشکیل شد و سومین کارگاه به دلیل شیوع بیماری کرونا با تأخیر و با موضوع «جلوگیری از تصرف وتغییر کاربری غیرقانونی اراضی تالاب» با ریاست احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها و با حضور معاون عمرانی استانداری گلستان و سایر نماینده‌های دستگاه‌های مرتبط در سالن سرو پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

دراین نشست گزارشی از فعالیت‌ها و اقدام‌های انجام شده درباره کاربری اراضی دشت‌های پیرامونی میانکاله و خلیج گرگان، تصرف اراضی تالابی و اقدام‌های انجام شده اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، وضعیت اراضی بانک زمین و ارائه راهکار برای حل مشکل تداخل با میانکاله، مطالعات تعیین حد بستر و حریم قانونی تالاب و فهرست اقدام‌های فوری و با اولویت، کوتاه مدت، و تفکیک وظایف دستگاه‌ها برای احیا «تالاب میانکاله و خلیج گرگان» ارائه شد.

در ادامه نشست، پس از بحث و تبادل نظر موارد متعددی درباره مسائل و رفع چالش‌ها به منظور احیا «تالاب میانکاله و خلیج گرگان»، اتخاذ شد که اهم این موارد به شرح ذیل است:

۱- وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حدود و ثغور املاک اشخاصی که سند معتبر در محدوده دارند را طی ۴ ماه پس از مصوبه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور، مشخص و پیاده سازی کند.

۲- سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به تحدید حدود و تدقیق و تثبیت مرز منابع ملی از مستثنیات اشخاص در محدوده میانکاله و خلیج گرگان طی ۶ ماه پس از مصوبه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور، اقدام کند.

۳- ممیزی مراتع و ارائه پروانه‌های چرای دام به سازمان حفاظت محیط زیست توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، در طی ۴ ماه پس از مصوبه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور صورت پذیرد.

۴- تدقیق مطالعات حد حریم و بستر تالاب میانکاله با حضور سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت نیرو، استانداری گلستان، آب منطقه‌ای استان مازندران، ادارات حفاظت محیط زیست دو استان مازندران و گلستان، ادارات منابع طبیعی دو استان مازندران و گلستان و مشاور مطالعات حریم و بستر تالاب، طی برگزاری جلسه در هفته آتی در استانداری گلستان انجام پذیرد.

۵- نهایی سازی مطالعه تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب میانکاله تا قبل از برگزاری جلسه بعدی ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور انجام شود و طی هفته آینده در جلسه کارگروه مشترک آب و محیط زیست با وزارت نیرو، به ویژه توافق کلی در خصوص تأمین بخشی از نیاز آبی میانکاله و خلیج گرگان از رودخانه قره سو صورت پذیرد.

۶- فهرست اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی ستادی و استانی (گردآوری شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست) به منظور اعلام نظر و تکمیل به دستگاه‌ها ارسال گردد. مقرر شد که این فهرست با توافق کلیه دستگاه‌های ذیربط نهایی شده و سپس در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به تصویب برسد و پروژه‌های مصوب پس از تأمین اعتبار از طریق ستاد، عملیاتی شوند.

۷- با توجه به چالش‌های مربوط به تداخل حد بستر و حریم تعدادی از تالاب‌های کشور که توسط وزارت نیرو تعیین شده با محدوده مصوب شهرها و آبادی‌ها، مقرر شد موارد طی مکاتبه‌ای به وزارت نیرو منعکس شود تا راهکار اصلاحی پیش بینی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار