مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: در سال‌های قبل 1392 درآمد موقوفه «میرسعدالله ایلخانی» 500 میلیون ریال بود که امسال این درآمد به 140 میلیارد ریال افزایش یافته است.

درآمد سالانه موقوفه آزادشهر به 140 میلیارد ریال رسید/ بزرگترین باغ موقوفه یکپارچه کشوری در آزادشهر

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، حجت الاسلام روح‌الله سلیمانی‌فرد صبح امروز در بازدید در موقوفه «میرسعدالله ایلخاتی» شهرستان آزادشهر اظهار کرد: 130 سال پیش «میرسعدالله ایلخانی» برای توسعه فرهنگی حدود 365 هکتار از اراضی خود را وقف حوزه علمیه شهرستان رامیان کردند.
وی تصریح کرد: قبل از انقلاب این اراضی در تصرف شاهنشاه بود و بعد از انقلاب هم توسط بنیاد مستضعفان به صورت اجاره‌ای اداره می‌شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه گلستان ادامه داد: تا سال ۱۳۹۲ بنیاد مستضعفان با کشت گندم سالانه ۵۰ میلیون تومان درآمدزایی می‌کرد ولی از سال ۱۳۹۲ به بعد با فراخوان سرمایه‌گذاری در این اراضی این ملک تبدیل به باغ موقوفه یکپارچه درختان سیاه ریشه به وسعت ۳۶۵ هکتار به عنوان بزرگترین باغ موقوفه یکپارچه کشوری شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این موقوفه و تولید میوه آن درآمد این باغ به ۱۴۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
سلیمانی‌فرد با اشاره به اشتغالزایی این طرح در منطقه گفت: این طرح علاوه بر سرمایه‌گذاری و تولید محصولات باغی به ویژه افزایش تولید و درآمد در سالی که به فرمایشات مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نام گرفته اشتغالزایی خوبی هم داشته و به صورت فصلی ۷۰۰ تا یک‌هزار و ۵۰۰ نفر روزانه مشغول کار در این موقوفه هستند.
وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار تن انواع میوه درختان سیاه ریشه در این موقوفه تولید می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آتی این تولید به ۷ هزار تن تا ۱۰ هزار تن برسد.
* ۱۵ موقوفه شهرستان آزادشهر و رامیان با تغییر کاربری به درآمدزایی رسیدند
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های رامیان و آزادشهر در این بازدید اظهار کرد: از سال گذشته تلاش کردیم تا موقوفات منفعتی شهرستان‌ها را به درآمدزایی برسانیم که تاکنون ۱۵ موقوفه منفعتی دو شهرستان آزادشهر و رامیان با تغییر کاربری با کشت زراعت به درآمدزایی رسیدند.
وی تصریح کرد: برای تکمیل زنجیره تولید صنایع تبدیلی در کنار باغ یکپارچه موقوفی شهرستان با مشارکت توسعه و عمران موقوفات گلستان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حال انجام است.
حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی تصریح کرد: صنایع تبدیلی فرآوری میوه درختان سیاه ریشه باغ بزرگ موقوفه شهرستان آزادشهر در محل شهرک صنعتی این شهرستان از سال گذشته با همکاری بخش خصوصی با ظرفیت اسمی 5 هزار تن شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر سالانه 500 تن میوه به صورت پوره، لواشک، دمنوش و میوه خشک در این کارگاه تولید و به بازار عرضه می‌شود که ارزش افزوده آن به 300 برابر خود محصول می‌رسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در این کارگاه به طور متوسط 40 نفر اشتغالزایی شدند که سه خط تولید دیگر در آینده نزدیک به این کارگاه افزوده و تولید آن به 5 هزار تن و اشتغالزایی آن به حدود 400 نفر افزایش پیدا می‌کند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های آزادشهر و رامیان از راه‌اندازی سردخانه 10 هزار تنی در محل باغ موقوفه شهرستان آزادشهر خبر داد و گفت: محصولات باغی این موقوفه به پنج استان کشور ارسال می‌شود که برای ماندگاری بیشتر میوه‌ها، آنها را در این سردخانه نگهداری می‌کنیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر از 25 سالن این سردخانه به ظرفیت 5 هزار تن استفاده می‌شود و امید داریم این ظرفیت در سال‌های آینده برای صادرات افزایش پیدا کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار