کاهش ریزش‎های جوی طی سال‎های اخیر کشور را با بحران آب مواجه کرده است در این میان استان‎های شمالی همچون گلستان نیز از این وضعیت مستثنی نبوده و حتی در سال‎هایی نیز شاهد خشکسالی‎های شدید در این استان شمالی بوده‎ایم.

افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، تنها با تجویز نسخه میسر نمی‎شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، بنابر گفته کارشناسان، با توسعه روش‎های نوین آبیاری در بخش کشاورزی می‎توان تا حدود زیادی راندمان مصرف در این بخش را افزایش داد این در حالی است که کشاورزان معتقدند هزینه‎های سرسام‌آور کشاورزی در سال‌های گذشته و از سویی هزینه اولیه نسبتأ بالا برای این نوع روش‎های آبیاری  موجب شده تا آنها برخلاف میل باطنی خود تمایلی چندانی برای استفاده از این روش‎ها نداشته باشند.

در حالی که همچنان از کشاورزی به عنوان پرمصرف‎ترین بخش در مصرف آب نام برده می‎شود هنوز اقتصاد گلستان حول کشاورزی می‎چرخد و معیشت تعداد قابل توجهی از افراد به کشاورزی وابسته است و اگر برنامه‎های جدی در خصوص افزایش راندمان آبیاری کشاورزی انجام نشود بدون تردید کشاورزی و اشتغال تعداد زیادی از افراد با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

از سویی افزایش روزافزون جمعیت، تقاضا برای تولیدات کشاورزی را افزایش داده است بنابراین در این شرایط نمی‎توان از کشاورز درخواست کرد تنها برای صرفه‌جویی در مصرف آب از تولید دست بکشد اما به گفته کارشناسان با توسعه روش‎های نوین آبیاری می‎توان هم محصول تولید کرد و هم راندمان مصرف آب را افزایش داد.

با این وجود هنوز کشاورزانی در استان وجود دارند که معتقدند هزینه اجرا شدن روش‎های نوین آبیاری برای آنها بالاست البته در کنار توصیه به کشاورزان در خصوص استفاده از روش‎های نوین آبیاری باید نخست فرهنگ‌سازی‎ و حمایت‎های لازم در این رابطه انجام شود چرا که تا کشاورز و به طور کلی جامعه در خصوص بحران آب و عواقب آن توجیه نشود نمی‎توان کار مثمر فایده‎ای انجام داد.

*هزینه‎های بالا، استقبال کشاورزان از روش‎های نوین آبیاری را کاهش داد

یک کشاورز گلستانی در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کشاورزان هم قبول دارند که کشت برخی محصولات نظیر شالی به آب زیادی نیاز دارد اما در حال حاضر تنها کشت مقرون به صرفه برای کشاورزان شالی است چرا که بیشتر محصولات ما بعد از ماه‌ها زحمت و صرف هزینه با مشکل فروش و عدم خرید با قیمت مناسب مواجه می‎شود.

علی حاجیلر تصریح کرد: کشت شالی به روش خشکه کاری نسبت به روش سنتی آب کمتری مصرف می‎کند اما زمان کشت آن طولانی است و کشاورز زمان کشت را از دست خواهد داد.

وی بیان کرد: هزینه اولیه برای اجرا کردن روش‎های نوین آبیاری در مزارع برای کشاورز بالاست متأسفانه در یکی دو سال گذشته هزینه‎های بخش کشاورزی به شدت افزایش یافته و درآمدها متقارن با هزینه‌ها افزایش پیدا نکرده است از این رو کارهایی همچون اجرا کردن روش‎های نوین آبیاری در اولویت کشاورزان قرار نمی‎گیرد کما اینکه اکثر کشاورزان را خرده‌مالکانی تشکیل می‎دهند که به گفته آنها چنین روش‎هایی برایشان صرفه اقتصادی ندارد، اگر مسوولان حمایت‎ها  تسهیلات بیشتری در اختیار کشاورزان قرار دهند بدون تردید آنها از این روش‎ها استقبال خواهند کرد.

*کشاورزی، بزرگترین مصرف‌کننده آب در گلستان/ از 9 میلیارد مترمکعب بارندگی سالانه در گلستان تنها 1/2 میلیارد به آب زیرزمینی تبدیل می‌شود

مدیر عامل شرکت آب و منطقه‎ای گلستان در خصوص شرایط توزیع آب در بخش‎های مختلف استان اظهار کرد: از مجموع آب مصرفی استان که حدود ۲ میلیارد متر مکعب است حدود ۱۰ درصد در بخش شرب و بهداشت، سه درصد در بخش صنعت و خدمات، دو درصد بخش محیط زیست و ۸۵ درصد در بخش کشاورزی و پرورش آبزیان استفاده می‎شود.

محسن حسینی با بیان اینکه در بخش کشاورزی باید تعادل ایجاد شود، تصریح کرد: لازم است راندمان آب در بخش کشاورزی افزایش یابد در واقع همان محصول با آب کمتری تولید شود متأسفانه برخی افراد گمان می‎کنند منابع آب زیرزمینی نامحدود است در حالی که از ۹ میلیارد مترمکعب بارندگی سالانه در گلستان حدود ۱/۲ میلیارد مترمکعب تبدیل به آب زیرزمینی و بقیه در مراحل اولیه تبخیر می‎شود بنابراین باید با آگاهی از میزان قابل استحصال، مصرف کنیم.

وی با اشاره به وضعیت چاه‌های غیرمجاز گفت: در کشور حدود ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که چهار درصد آن در گلستان است صاحبان چاه‌های مجاز براساس پروانه خود اقدام به مصرف و برنامه‌ریزی اقتصادی می‎کنند حال اگر فردی به صورت غیرمجاز در جوار فردی که پروانه حفر چاه دارد نسبت حفر چاه اقدا‎م کند آبخوان‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت نشت زمین اتفاق می‎افتد و صدها مشکل دیگر پیش خواهد آمد.

*رویکرد دستگاه‌های اجرایی در خصوص صرفه‌جویی آب مبتنی بر فرهنگ‌سازی نبوده است

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای گلستان ادامه داد: در بحث تعادل‌بخشی گروه‌های گشت و بازرسی از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری می‎کنند و اگر چاه غیرمجازی حفر شده باشد با استفاده از مراحل قضایی اقدام به مسدود کردن چاه می‎کنند.

حسینی، نصب کنتور و فرهنگ‌سازی را از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‎ای در خصوص ایجاد تعادل‌بخشی عنوان کرد و افزود: شاید رویکرد دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر فرهنگ‌سازی نبوده است و تا زمانی که بحث فرهنگ‌سازی نهادینه نشود هیچ کاری به سامان نخواهد رسید.

به گفته وی رعایت الگوی کشت، ‌افزایش راندمان انتقال و توزیع آب، شیوه‌های نوین آبیاری، زمان آبیاری می‎تواند تا حدود زیادی در صرفه‌جویی مصرف آب در بخش کشاورزی مفید باشد.

بدون تردید در کنار فرهنگ‌سازی باید اقدامات لازم در خصوص استفاده و تشویق کشاورزان از روش‎های نوین آبیاری انجام شود تا زمانی که بزرگترین دغدغه کشاورز ما فروش محصول بعد از چند ماه زحمت و تقبل هزینه‎های گزاف باشد مجالی برای فکر کردن کشاورز به افزایش راندمان آبیاری و چالش‎هایی که در بحران آب مواجه خواهد شد باقی نخواهد ماند و این در حالی است که در زمان خشکسالی بیشترین ضرر عاید کشاورز خواهد شد چرا که کشاورزی بدون آب امکان‌پذیر نیست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار