عملیات اجرایی پروژه خیابان غذا در گرگان از یک سال پیش آغاز شده و طی این مدت شاهد نارضایتی کسبه هستیم لذا باید مسئولان برای رفع این دغدغه ها اقداماتی را انجام دهند.

مشکلات ترافیکی رهاورد «خیابان غذا»/ اعتراض کسبه ادامه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر؛ حدود یک سال پیش شهرداری گرگان در خیابان ۱۵ متری پاسرو، عملیات اجرای پروژه خیابان غذا را آغاز کرد و پیاده راه سازی این مسیر و سنگفرش و دیگر اقدامات در دستورکار قرارگرفت.

خیابان خوراکی‌ها یا خیابان غذا (food street) به خیابانی گفته می‌شود که عمدتاً برای غذا خوردن در ساعاتی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجرای این طرح از همان ابتدا، نارضایتی کسبه را به همراه داشت و آن‌ها مدعی هستند که از وقتی این مسیر سنگ فرش و پیاده راه شده، درآمدشان هم کاهش یافته است.

سد معبر دکه ها، بوی بد فاضلاب، حیوانات موذی، امنیت مسیر و غیره از جمله دغدغه های کسبه این محله است.

طبق گفته کارشناسان راه اندازی خیابان غذا یکی از ژانرهای سفر و گردشگری در سراسر جهان است و می‌توان با بهره گیری از غذاهای سنتی و بومی فضایی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرد اما به دلیل اینکه اجرای هر طرح بر پدیده‌های پیرامونی خود تأثیر می‌گذارد باید با مطالعات و پیوست‌های اجتماعی همراه باشد و با کسب رضایت از کاربران آن محل اجرا شود.

نارضایتی کسبه

یکی از کسبه خیابان پاسرو به خبرنگار مهر گفت: شهرداری برای خود اینجا بساط راه انداخته و اصلاً برای آن‌ها رضایت کسبه مهم نیست.

وی که از معرفی خود خودداری کرد، افزود: آنها می خواهند کانکس غذا نصب کنند تا منبع درآمدی برای شهرداری ایجاد شود.

وی با بیان این‌که نصب کانکس‌ها دیده مغازه داران را کور خواهد کرد، ادامه داد: کسبه به عنوان صاحب ملک، عوارض و مالیات داده و انتظار دارند که جلوی مغازه آنها مانند دیگر مغازه داران خالی باشد.

این کاسب خیابان پاسرو با بیان اینکه خیابانی که ۳۰ سال ماشین رو بود را به پیاده راه تبدیل کردند، افزود: این خیابان از حجم ترافیک میدان شهرداری می‌کاست و جلوی ترافیک را می‌گرفت.

وی تصریح کرد: هم اکنون برای آوردن بار و وسایل به مغازه دچار مشکل بوده و حتی خود شهرداری هم برای شستشو و نظافت کوچه دچار چالش است و یا اگر آتش‌سوزی شود ماشین‌های آتش نشانی و امدادرسان چگونه می‌تواند خدمات رسانی کنند.

از ما نظرخواهی نشد

یکی دیگر از کاسبان خیابان غذا به خبرنگار مهر گفت: باید قبل از اجرای طرح نظر ما را هم می‌پرسیدند.

وی تاکیدکرد: این خیابان باید به وضع سابقش بازگردد و ماشین رو شود زیرا به خاطر رفت و آمد ماشین‌ها این خیابان رونق داشت ولی اکنون این تغییرات روی کار ما تاثیر گذاشته است.

وی بیان کرد: نیروهای سد معبر شهرداری کاری به کار دستفروشان ندارد و این افراد از شب عید تاکنون در این مسیر بساط کرده‌اند.

درآمدها کاهش یافته است

مجتبی خراسانی از دیگر کسبه‌ای که در این مسیر خدمات چاپ دارد، به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که این خیابان بسته شده، کاسبی مردم هم مختل شده است.

خراسانی با بیان اینکه نام خیابان ۱۵ متری بوده اما ۱۲ متر بیشتر نیست، تصریح کرد: هنگامی که دکه ۶ متری نصب شود اگر مغازه آتش بگیرد دستگاه‌های خدمات‌رسان چگونه امداد رسانی خواهند کرد؟

وی گفت: در ابتدا که خیابان سنگ فرش شده، مشکلاتی از جمله عدم درپوش فاضلاب و تردد موش‌ها را شاهد بودیم که با پیگیری‌های فراوان برطرف شد.

از زمان مسدود شدن خیابان شاهد پهن شدن بساط دستفروشان در این مسیر بوده و درآمد کسبه هم کاهش یافته استخراسانی ادامه داد: نصب صندلی و سطل آشغال هم باید در محل‌هایی باشد که مغازه دار اذیت نشود زیرا ما مالیات و عوارض پرداخت کرده و شهرداری باید به فکر ما هم باشد.

وی با اشاره به اینکه بدون اطلاع ما این پروژه را آغاز کردند، اضافه کرد: در یک روز خیابان بسته شد و ۵۰ نفر از کسبه به شهرداری رفتند و دغدغه‌ها را بیان کردند.

خراسانی گفت: درست است که در خیابان ۳۰ تیر تهران چنین طرحی اجرا شده اما کانکس‌های آنجا متحرک است و روزها به مکان دیگری منتقل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نصب کانکس ۶ متری بود جلوی دید مغازه‌ها را می‌گیرد، افزود: شهرداری توقع دارد که ما شغل چندین ساله خود را تغییر دهیم که چنین کاری به نفع ما نیست.

شهردار به دنبال رزومه سازی است

خراسانی عنوان کرد: شهردار تنها به دنبال رزومه و سابقه در زمینه احیا بافت بوده و اصلاً مغازه‌داران برای وی اهمیت ندارند.

وی با اشاره به اینکه درآمد کسبه از وقتی که این محور مسدود شده کاهش یافته است، گفت که به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد از درآمد بنده بعد از اعمال تغییرات در این خیابان، کم شده است.

خراسانی با اشاره به افزایش دستفروشان در این محور، تاکید کرد: شهرداری نمی‌تواند دستفروشان را جمع‌آوری کنند و از وقتی کانکس بزنند، اوضاع وخیم‌تر هم خواهد شد.

وی بیان کرد: شهرداری می‌توانست این طرح را در مسیرهای دیگر مانند مسیر دسترسی امامزاده نور (ع) اجرا کند.

دستفروشان جمع آوری می‌شوند

شهردار گرگان هم در خصوص خیابان غذا به خبرنگار مهر گفت: همه بخش‌های خیابان غذا از اسفندماه آماده بهره برداری بوده و با توجه به شیوع ویروس کرونا دکه ها را نصب نکردیم.

عبدالرضا دادبود با بیان اینکه همه مصوبات پروژه هم اخذ شده است، افزود: دکه‌هایی از جنس چوب و متناسب با بافت تاریخی ساخته شده و به محض اینکه شرایط عادی شود آن را نصب خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه دکه ها در بخش‌هایی از خیابان نصب می‌شود، ادامه داد: آن مسیر پیاده راه بوده و مشکلی برای گذاشتن دکه ایجاد نمی‌شود.

دادبود بیان کرد: وقتی دکه ها نصب شوند دستفروشان جمع آوری شده و این امر دغدغه کسبه را برطرف می کند.

وی با بیان اینکه زمان بهره‌برداری منوط به شرایط کرونا است، افزود: طرح پیوست اجتماعی داشته و برای پروژه مشاور گرفته شده است.

نصب ۶ کانکس در خیابان غذا

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: ۱۵ متری پاسرو هم اکنون در اختیار دستفروشان بوده و شرایط آن خوب نیست.

سید محمد مرتضوی افزود: حضور دستفروشان به مغازه‌ها آسیب زده و بی‌نظمی و نابسامانی‌های آن مسیر مطمئناً روی شغل اهالی تاثیر گذاشته است.

وی بیان کرد: نمی‌توان از شرایط موجود دفاع کرد و باید کسبه اجازه دهند تا ما این طرح را به صورت مرحله‌ای اجرا کنیم.

مرتضوی اضافه کرد: مقرر شده که ۶ کانکس در این مسیر نصب شود که ما در مرحله اول سه کانکس را نصب خواهیم کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اجرای این پروژه به رونق کسب و کار اهالی کمک کند زیرا از این پس این مسیر به محور گردشگری و پرتردد تبدیل خواهد شد و مغازه‌ها بیشتر دیده می‌شوند.

مرتضوی با بیان اینکه دکه ها توسط خود شهرداری ساخته شده است، ادامه داد: مبلغ اجاره هر دکه از طریق فراخوان مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: حضور دستفروشان در این محور به سنگفرش و بسته شدن خیابان بر نمی‌گردد بلکه به مسائل اقتصادی و شرایط اجتماعی جامعه وابسته است، شاید اگر این مکان هم سنگ فرش نبود، دستفروشان در این مکان حضور داشتند.

سرپرست معاونت زیربنایی شهرداری گرگان هم گفت: مهم‌ترین مشکل عمرانی این پروژه، بحث آب‌های سطحی این منطقه بود که آن برطرف شده است.

مرتضی فاضلی عارف در مورد چگونگی رفت و آمد ماشین‌های حمل و نقل در این خیابان، بیان کرد: در ورودی این خیابان، به اندازه ورود یک خودروی حمل بار و یا آتش نشانی، فضا در نظر گرفته شده است.

مطمئناً اجرای این پروژه‌هایی از این دست سبب نشاط اجتماعی و توسعه گردشگری شهری شده و با بهره گیری از موسیقی محلی مخاطبان زیادی را جذب خواهد کرد اما همه اینها منوط به اجرای درست طرح بوده لذا شهرداری گرگان باید تمام اقدامات خود را در راستای رضایت کسبه و کاربران محور ۱۵ متری پاسرو استوار کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار