مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به خشک شدن تالاب بین‌المللی گمیشان گفت: این تالاب شرایط خوبی ندارد و تبدیل به کانون ریزگردها شده است.

تالاب بین‌المللی گمیشان خشک شد؛ ۱.۲ میلیارد تومان برای علاج‌بخشی تالاب اختصاص یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان درباره وضعیت تالاب‌های استان اظهار داشت: مجموعه تالاب‌های آلاگل شامل آلاگل، آلماگل و آجی‌گل به علت بارش‌های خوب یکی دو سال اخیر وضعیت خوبی دارند و در سیل آبگیری شده‌اند.

وی افزود: اما تالاب بین‌المللی گمیشان شرایط خوبی ندارد و خشک شده و تبدیل به کانون ریزگردها شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان داشت: اعتباراتی از منابع ملی برای تالاب بین‌المللی گمیشان جذب کردیم و برای مطالعات حق‌آبه و علاج‌بخشی آن مشاور انتخاب شده است تا راهکار اجرایی ارائه دهد.

وی توضیح داد که با پیگیری‌های انجام شده بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به استان اختصاص یافته است. با این اعتبارات مطالعات امسال به پایان می‌رسد و پس از آن عملیات احیا و علاج‌بخشی تالاب را آغاز خواهیم کرد.

کنعانی ادامه داد: سازمان محیط زیست قراردادی با یک شرکت دانش‌بنیان منعقد کرده که پرواز از خلیج گرگان به تالاب گمیشان انجام و وضعیت این تالاب بررسی شود و تا یک ماه دیگر خروجی این مطالعات آماده و در شهریورماه اعتبار موردنظر را جذب کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه با بیان اینکه دغدغه مردم برای خلیج گرگان نقطه قوت است اظهار داشت: موضوع خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دستور دومین جلسه ستاد ملی محیط زیست قرار گرفته و معاون اول رئیس جمهور دستور داد که کارگروه ویژه‌ای برای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تشکیل شود و در جلسه نخست کمیت و کیفیت آب و محدوده و حریم خلیج و تصرفات آن بررسی شد.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد تا مرکز ملی اقیانوس‌شناسی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه صنعتی شریف تمام مطالعات و داده‌های دستگاه‌های اجرایی را جمع‌بندی و در جلسه سوم نسخه اجرایی را ارائه کنند که اگر قرار است تبادلی بین خلیج و دریا برقرار شود از کدام نقطه باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار