باوجود افزایش میزان شیوع کرونا مسئولان استانی اعتقاد دارند که گلستان به پیک اسفند در میزان مبتلایان به کرونا نرسیده است.

مسئولان گلستان پیک کرونا را انکار می کنند/ گزارش وقایع حیاتی ثبت احوال از طبقه بندی خارج شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، در فاصله زمانی  13 تا 17 اسفند از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان عنوان شد که یک هزار و 200 بیمار در استان بستری شده است و تقریبا 60 درصد از ظرفیت بیمارستان های استان در آن زمان پر بود.

 

پس از این آمار و اعمال محدودیت های کرونایی در سطح استان در فروردین ماه آمار میزان مبتلایان به کرونا کاهش یافت تا جایی که در برخی روزها عنوان شد که تنها 25 تا 30 بیمار به دلیل کرونا بستری می شوند.

 

اما تقریبا از نیمه خرداد آمار بیماران کرونایی روند صعودی به خود گرفت تا جایی که در نهایت در 16 تیر عنوان شد که گلستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته است.

 

*کرونا مچ ایمنی گله ای گرگان را خواباند

قرار گرفتن وضعیت قرمز کرونایی استان گلستان در حالی بود که مسئولان اعتقاد داشتند که بخش زیادی از مردم به ایمنی گله ای رسیدند و حتی عنوان شد که دیگر گرگان وضعیت قرمز را تجربه نخواهد کرد.

 

اما ورود استان گلستان به قلمروی قرمز کرونا نشان می دهد که مسئولان اشتباه محاسباتی در برنامه ریزی برای مدیریت کرونا داشتند و موضوع چالش برانگیز که از روز نخست شیوع ویروس کرونا در استان که بارها و بارها از سوی رسانه ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت یعنی آمار مبتلایان می توانست پایش دقیق تری از شرایط شهرستان ها ارائه کند و مسئولان واقعه بینانه با کرونا برخورد می کردند.

 

گرچه کرونا در استان و کشور ما مثل سایر نقاط جهان خسارت های اقتصادی زیادی به بار آورده است، اما هنوز در ذهن بسیاری از فعالان اجتماعی این سوال مطرح است که چرا برخی از مسئولان و متخصصان در تلاش بودند که بگویند که خطر کرونا مثل یک سرما خوردگی ساده است و ممکن است علائمی نداشته باشد یا اینکه کرونا براثر گرما از بین می رود، در حالی که هنوز تحقیقات در خصوص اثرات این ویروس حتی در شرایط سیستم ایمنی بدن، باروری، طول زندگی و غیره در سطح جهان ادامه دارد و به نتیجه مشخصی نرسیده است.

 

در ابتدا شیوع ویروس کرونا در حالی که مراجعات به بیمارستان ها به تعداد قابل توجهی  افزایش پیدا کرد اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان تنها مواردی را کرونایی علائم می کردند که آزمایش تشخیص کرونای آنها مثبت گزارش شده باشد و پس از آن به نظر می رسد که به دلیل بار هزینه ای و تهیه کیت های تشخیص کرونا، سی.تی.اسکن ریه و پی.سی.آر نیز در تشخیص بیماران کرونایی مورد استفاده قرار گرفت از این رو میزان تشخیص بیماران کرونایی افزایش پیدا کرد.

 

گرچه ممکن است به دلیل میزان بار استفاده از این تجهیزات و مشکلاتی از قبیل تحریم  و ارز در آینده نزدیک در تامین برخی از اقلام پزشکی ضروری نه در گلستان بلکه در کشور با مشکل رو به رو شویم.

 

اما با وجود افزایش تشخیص بیماران کرونایی نسبت به اسفند ماه مسئولان استان عنوان می کنند که استان گلستان هنوز به پیک کرونای نرسیده است چرا که در استان هنوز بار بستری بیماران مشکوک به کرونا را مثل اسفند تجربه نکرده است.

 

درحال حاضر بالغ بر 600 بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که این میزان تقریبا نیمی از بار بستری پیک اسفند را شامل می شود اما  معادل 15 تا 20 درصد از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی با انجام سی.تی.اسکن ریه و آزمایش پی.سی.آر کرونای آنها مثبت تشخیص داده می شود.

 

این افراد که شرایط بدخیمی از نظر تنفسی ندارند مشاوره داده می شود که در منازل به صورت قرنطینه بمانند و از حضور در سطح جامعه خودداری کنند، در این مراجعات بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا هستند و برای درمان بیماری دیگر به پزشک مراجعه کردند حتی از ابتلای خود به کووید 19 نیز بی خبر بودند.

 

تنها آمار رسمی که از سوی مسئولان استان عنوان شد که نشان می دهد که گلستان پیک جدیدی از ابتلای بیماران به کرونا را تجربه کرده است در ستاد استانی کرونا بود.

 

*درمان و خدمات به ۳۳ هزار بیمار مشکوک به کرونا در گلستان

«های حق شناس»، استاندار گلستان در ۲۷ خرداد بیان کرد: از ابتدای اسفند تاکنون 43 هزار بیمار با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند که بالغ بر 33 هزار نفر آنها به صورت سرپایی درمان و یا از مراکز درمانی مرخص شدند.

 

از سویی دیگر به دلیل تغییر علائم کرونا با گرم شدن هوا هنوز پایشی در خصوص تعداد افراد مبتلا شده به کرونا در سطح استان گلستان اتفاق نیفتاده است.

 

گرچه از سوی استاندار گلستان در روزهای گذشته عنوان شد که 57 درصد از مردم گرگان به ایمنی گله ای رسیدند با اعلام وضعیت قرمز کرونا در گرگان نشان می دهد که این گزارش ها نیز در بستر کلی جامعه تنها جنبه کاهش بار روانی را دارد و در عمل واقعیت چیز دیگری است.

 

برای مثال بر اساس آمارهای روز گذشته در گرگان 139  نفر بیمار کرونایی بستری هستند که از این میزان 84 نفر آنها ساکن شهر بودند و این مهم نشان می دهد که برخلاف گفته مسئولان شیوع ویروس کرونا در شهرهای شهرستان گرگان بالاتر از روستاها است اما شاید در شرق به دلیل مسائلی از قبیل فصل کشاورزی و برگزاری مراسم های عروسی و عزا و مناسک قومی بار افزایشی کرونا در روستاها بیشتر شده است.

 

افزایش بیماران کرونایی در تیرماه در حالی است که در اسفند به دلیل مشکلات در تامین کیت های تشخیص کرونا بسیاری از آزمایش ها به تهران ارسال می شد و پس از آن دانشگاه علوم پزشکی توانست در استان این آزمایش انجام دهد.

 

*ازمجموع چهار هزار و ۲۰۰ نمونه مثبت به کرونا کمتر از ۴۰۰ نمونه مثبت مربوط به اسفند است

«عبدالرضا فاضل»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان عنوان کردند که از مجموعه 10 هزار آزمایش تشخصی کرونا در استان بالغ بر چهار هزار و 200 مورد  آزمایش تشخیص کرونا مثبت اعلام شده است و این عدد نشان می دهد که میزان تشخیص بیماران کرونایی نسبت به اسفند افزایش پیدا کرده است چرا که در چهارم فروردین رئیس دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد که 398 نفر از ابتدای اسفند تا آن زمان آزمایش تشخیص کرونای آنها مثبت بوده است.

 

با توجه به اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی در 27 خرداد عنوان کرد که 8 هزار و 300 نفر از ابتدای اسفند تاکنون در بیمارستان های استان به دلیل کرونا بستری شدند و همچنین افزایش این میزان بیماران به بیش از 10 هزار نفر  به نظر می رسد که در 20 روز گذشته نزدیک به 20 درصد کل بستری های استان گلستان در طول چهار ماه گذشته بیمار با علائم کرونایی در بیمارستان های استان بستری شده است.

 

همچنین در گرگان که در روز گذشته در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت از مجموعه 261 مورد بیمار بستری 81 نفر آزمایش تشخیص کرونا آنها در این ایام مثبت گزارش شده است و این در حالی بود که در اسفند از مجموعه 50 آزمایش تنها هشت مورد کرونای آنها تشخیص داده شده است همه این آمارها بیانگر آن است که وضعیت استان نسبت به اسفند وخیم تر است و تفاوت آماری تنها در کاهش میزان بار بستری بیماران است.

 

از سویی دیگر بسیاری از بیماران با علائم کرونا در اسفند به بیمارستان ها مراجعه و تمایل داشتند که بستری شوند اما در خرداد و تیرماه نحوه اطلاع رسانی از خدمات برای بیماران و ضرورت تنها بستری بیماران حاد تنفسی، مسائل معیشتی و اقتصادی و همچنین شرایط شغلی باعث شد که بسیاری از افراد جامعه که علائم زمینه ای کرونا را دارند از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند و در مواردی بیماری خود را پنهان نگاه بدارند.

 

این ها تنها بخشی از آمارهای ارائه شده مسئولان از کرونا ویروس در استان گلستان است که وقتی مانند یک پازل در کنار هم قرار می گیرد متوجه می شویم که مسیر کنترلی ویروس کرونا تنها به رفتار جامعه بر می گردد و مصوبات ستاد کرونا بدون ملاحضات مردمی فاقد هر گونه اثرگذاری برای کاهش میزان کرونا است و از سویی دیگر انجام برخی از اقدامات به منظور کاهش تماس افراد یکدیگر با هم و شکسته شدن زنجیره انتقال بدون همراهی مردم موثر نیست.

 

هنوز گزارش دقیقی از میزان مرگ و میر استان از  افزایش شیوع ویروس کرونا تاکنون ارائه نشده است و قطعا خارج شدن گزارشات وقایع حیاتی از طبقه بندی ثبت احوال باعث خواهد شد که مردم واقع بینانه تر نسبت به رفتار خود در جامعه تصمیم بگیرند.

 

این گزارش  گرچه انتقاداتی نسبت به عملکرد مسئولان در پی داشته است اما خدمات دولت و اقدامات پزشکان و کادر درمان و برخی مدیران دلسوز در این ایام برکسی پوشیده نیست اما به نظر می رسد که در سال پایانی دولت برخی به دنبال آن هستند که بتوانند از آمار کرونا کلکسیونی از افتخارات برای خود بسازند.

 

در خصوص کرونا کوتاهی در انجام وظایف و ماموریت ها چه در حوزه اطلاع رسانی و چه در حوزه مدیریت بحران ویروس کرونا باعث می شود که تعداد بیشتری از هم استانی های ما به این ویروس مبتلا شوند و چه بسا جان خود را از دست بدهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار