گرچه محدودیت های زیادی با توجه به وضعیت قرمز کرونا در گلستان وضع شده است اما به نظر می رسد که در اجرای این مصوبات چالش هایی وجود دارد.

چالش ستاد استانی کرونا در نظارت بر رعایت مصوبات

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، از نیمه دوم خرداد میزان بار بیماران بستری مبتلا به کووید 19 در گلستان بار دیگر افزوده شد و لذا مسئولان ستاد استانی کرونا تصمیم گرفتند که مانند اسفند با اعلام محدودیت های بیشتر نسبت به جلوگیری از طغیان ویروس کرونا که به مزرعه جان و سلامتی مردمان استان گلستان زده اقدام کنند.

 

اما نارضایتی مردم از وعده های دولت در قبال بسته های حمایتی و جبرانی خسارت های کرونایی برای اقشار آسیب دیده و ناکافی بودن این حمایت ها از یک سو و از سویی دیگر عدم برخورد جدی با متخلفان و تحمیل بار زیان آور اقتصادی به ویژه اصناف از سویی دیگر سبب شد که بسیاری از بخش های اقتصادی و اجتماعی در مرحله دوم شیوع ویروس کرونا آنگونه که باید به مصوبات ستاد استانی کرونا پایبند نباشند.

 

این عدم پایبندی حتی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و مطب بیماران وجود دارد و در بسیاری از موارد تخلف های فاصله گذاری اجتماعی در مراجعات بیمار رقم می خورد که در برابر این تخلف ها برخورد قاطعی صورت نمی گیرد.

 

از سویی دیگر ضمانت اجرایی این مصوبات نیز یک مسئله اساسی به شمار می رود، در روزهای گذشته برخی از مجموعه تاکسیرانی در گرگان عنوان کردند با وجود گذشت یک هفته از مصوبات ستاد کرونا هنوز ابلاغیه برای عدم سوار کردن مسافر بدون ماسک به دست آنها نرسیده است.

 

همچنین با وجود محدودیت های فعالیت بسیاری از اصناف خارج از دستورالعمل ستاد استانی کرونا است و آن چیزی که باعث محدودیت فعالیت آنها شده است تنها رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم جامعه است.

 

گرچه در بازرسی ها و نظارت ها برخوردهای قانونی نیز اتفاق می افتد و برخی از اماکن و اصناف پلمپ می شوند ولی به دلیل آنکه دولت زمینه حمایت از این مشاغل را ندارد خطر پلمپ و جریمه را بسیاری از اصناف به جان می خرند.

 

*ناهماهنگی در بین دستگاه های نظارتی برای برخورد با تخلفات کرونایی

از سویی دیگر ناهماهنگی میان مجموعه دستگاه های نظارتی برای تشکیل پرونده و رسیدگی به تخلفات نیز وجود دارد.

 

به گونه ای که در جلسه روز گذشته ستاد استانی کرونا«ناهید جعفری»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان از برگزاری مراسمی با 600 مهمان در یکی از تالارهای پذیرایی شهرستان گرگان خبر داد.

 

به اعتقاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بنا بود براساس مصوبات سازمان مربوطه براین بخش ها نظارت داشته باشند و کارشناسان شبکه بهداشت، تعزیرات حکومتی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت نسبت به برخورد با این تخلفات اقدام کنند.

 

اما مسئله مهم این بود که در جلسه ستاد استانی کرونا تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی در پاسخ به استاندار از صورت جلسه کارشناسان بهداشت در خصوص این تخلف ابراز بی اطلاعی کردند.

 

همچنین فرماندار گرگان نیز عنوان کرد که این مراسم با کمتر از 250 نفر در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه پیش از مصوبه ستاد کرونا شهرستان بوده است مجوز برگزاری این مراسم نیز صادر شده بود.

 

«محمدحمیدی» اعتقاد داشت که در صورت تخلف نیز کارشناسان مرکز بهداشت باید اقدام می کردند.

 

*انتقاد استاندار گلستان به نحوه اطلاع رسانی آمار کرونا 

همچنین استاندار گلستان در این جلسه به نحوه اطلاع رسانی آمار کرونا نیز انتقاد کرد و نسبت به گزارش یکی از معاونان دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر مبتلا شدن به کووید 19 نزدیک به 200 نفر از جمعیت یک روستا واکنش نشان داد.

 

«هادی حق شناس»استاندار گلستان در این زمینه می گوید: اگر گزارش ها دقیق نباشد ذهن های جامعه را خراب می کند.

 

وی تصریح کرد: وضعیت کل کشور در خصوص کرونا اینگونه است و نباید تصور کنیم که تنها گلستان در شرایط شیوع مجدد کرونا قرار گرفته است و مابقی استان ها شرایط خوبی را سپری می کنند.

 

استاندار گلستان بیان کرد:  امکانات امروز و آمادگی استان برای مقابله با کووید 19 بسیار بالاتر از اسفند است و می توانیم شرایط را کنترل کنیم.

 

حق شناس با بیان اینکه وزارت بهداشت نسبت به حمایت از گلستان  قصور دارد و باید حمایت بیشتری در استان اتفاق می افتاد، ابراز داشت: کادر درمانی پزشکان و پرستاران از نخستین روز شیوع ویروس کرونا پای کار هستند و ارائه چنین اخبار غیر دقیقی باعث می شود که کل فعالیت آنها خدشه دار شود.

 

وی تاکید کرد که خبرنگاران و صدا و سیما در خصوص آمار کرونا به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان استناد کنند و وی سخنگوی ستاد استانی کرونا است.

 

*در خصوص آمار کرونا مستندتر برخورد کنیم

«عبدالرضا فاضل»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نیز در این جلسه عنوان کرد: باید در خصوص ارائه آمار مستندتر برخورد کنیم و اگر به اشتباه مسئله ای از سطح استان مخابره شود قطعا باید استاندار پاسخگو باشد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در شب های گذشته یکی از متخصصان شهرستان های شرق استان پیامی مبنی بر برگزاری مراسم در تالار این شهرستان ارائه کرد و این در حالی بود که کارشناسان ما تمامی تالارهای پذیرایی شهرستان را بررسی کردند که غیر فعال بود و نمی توانیم بدون بررسی یک مسئله آن را بپذیریم.

 

ارائه آمارهای ضد و نقیض و عدم تحلیل داده و بازرخوردگی از جامعه از ابتدای شیوع ویروس کرونا یکی از معضلات اساسی به شمار می رود.

 

گرچه برخی از مسئولان اعتقاد دارند که ارائه آمار کرونا دردی از جامعه را دوا نمی کند و باید همه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کنند ولی به نظر می رسد که هرگاه در زمان افزایش بار مراجعات رسانه ها نسبت به تبیین مسئله با ارائه آمار اقدام کردند میزان رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم افزایش یافته است.

 

به نظر می رسد ارائه این بستر آماری مثل گزارش هواشناسی قبل از وقوع سیل تاثیرگذار است و باعث شده در زمان های اوج گیری شیوع ویروس کرونا مردم هوشمندانه عمل کنند و میزان تلفات جانی کرونا کاهش یابد.

 

البته از سویی دیگر نیز باید به این نکته توجه داشت که اگر این گزارش های واقعی به مردم عرضه نشود بسیاری از افراد جامعه تحت تاثیر شرایط کرونا در استان قرار نمی گیرند.

 

در بررسی شرایط جامعه این موضوع به خوبی قابل مشاهده است که رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای بسیاری از مردم تنها در زمان هایی احساس خطر الزام آور است و از این رو آگاهی بخشی به جامعه باعث خواهد شد که مردم آگاهانه پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک اهتمام داشته باشند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار