پیگیری تکمیل و رساندن سد نرماب چهل چای مینودشت به مرز بهره‌برداری به اعتقاد کارشناسان از نقاط عطف دولت در این شهرستان است که سبب رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق گلستان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی می‌شود.

سد نرماب نقطه عطف کارنامه دولت در مینودشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال (۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما در سال ۹۲ با کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی به دولت یازدهم  تحویل داده شد.

پیگیری تکمیل و بهره‌برداری این سد بعنوان یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان با ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب از ابتدا مورد توجه دولت و وزارت نیرو قرار گرفت و با تزریق اعتبارات مورد نیاز در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد رسیده است.

به گفته مدیر اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت از زمان شروع عملیات اجرایی این سد تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه هزینه شده بود اما در دولت های یازدهم و دوازدهم تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این سد تخصیص یافت.

مهدی ضیایی افزود: علاوه بر آن دولت در بوجه امسال هزار میلیارد ریال بودجه برای این سد پیش بینی کرده که وزارت نیرو تلاش به دنبال ۲ برابر کردن این بودجه برای تکمیل بدنه مخزن و آبگیری آن تا اردیبهشت سال آینده است.

وی افزود: آزادسازی ۵۷۰ هکتار اراضی مخزن سد و جابجایی چهار روستای باقی مانده در حریم آن شامل جنگلده‌بالا، باقرآباد، محمدزمان‌خان و پس‌پشته و پرداخت مطالبات پیمانکار و همچنین اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی سد نیز به حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم چندی قبل گفته بود که این سد یکی از پروژه‌های بزرگ و زیربنایی استان است که به تنهایی معادل گنجایش آب سه سد "وشمگیر، بوستان و گلستان" ظرفیت ذخیره آب دارد.

وی با بیان اینکه تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت علاوه بر تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق گلستان، آب مورد نیاز ۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را تامین کرده و نقش زیادی در جلوگیری از سیل‌های احتمالی خواهد داشت، افزود: تلاش می کنیم عملیات اجرایی مخزن سد تا پایان امسال پایان یافته و آبگیری آن آغاز شود.

علاوه بر پیگیری و اهتمام دولت برای تکمیل سد نرماب، استاندار گلستان چند روز پیش قرارداد همکاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و زیربنایی این استان منعقد کرد که یکی از این طرح‌ها تکمیل سد نرماب است.

سرپرست فرمانداری مینودشت هم به ایرنا گفت که تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب چهل چای با توجه به اهمیت و مزایای آن، خواسته و مطالبه مردم منطقه شرق گلستان است.

سیدابوالفضل حسینی‌نیا اظهار داشت: انجام کامل تعهدات در جابجایی روستاهای واقع در حریم و کاسه سد و خرید اراضی زراعی آنها متناسب با قیمت کارشناسی از دیگر مطالبات مردم چهار روستای طرح کوچ "جنگلده بالا، باقرآباد، محمدزمان خان و پس پشته" است.

با این حال تکمیل و بهره‌برداری از مخزن سد نرماب در یک سال باقی مانده از عمر دولت دوازدهم می‌تواند خاطره‌ای ماندگار را در اذهان مردم گلستان برجا بگذارد.

نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در هفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار