عمر ۱۰ ساله طرح هادی در روستاهای گلستان به پایان رسیده و به گفته مسوولان دستگاه‌های مرتبط، تداوم تخصیص اعتبار برای تامین عادلانه امکانات و کمک به ماندگاری جوانان در روستاها نیازمند بازنگری در این طرح‌های توسعه‌ای است

ضرورت بازنگری در طرح هادی روستاهای گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود.

طبق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان دارای طرح هادی روستایی است.

۴۶.۶ درصد ازجمعیت یک میلیون  و۸۶۹ هزار نفری گلستان روستایی بوده و رتبه دوم کشوری را به لحاظ جمعیت روستایی در کشور دارد که بازنگری طرح هادی روستایی یکی از راه حل های ماندگاری و مهاجرت معکوس به شمار می رود که از سوی کارشناسان و مسوولان این حوزه بر اجرای آن تاکید می شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با تاکید بر ضرورت افزایش ارایه خدمات توسط دستگاه ها به جامعه روستایی استان گفت: عمر ۱۰ ساله طرح هادی در بیش از ۵۰۰ روستای استان به پایان رسیده و بازنگری طرح هادی در این روستاها ضروری است.

علی نصیبی افزود: تاخیر در بازنگری این طرح باعث افزایش قیمت زمین در روستا، مهاجرت به شهرها برای سکونت و مشکل در ارایه خدمات دستگاه ها می شود.

وی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خواست که نسبت به تسریع در اجرای طرح بازنگری طرح هادی روستایی در شهرستان ها اقدام کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با تایید مشکل تامین اعتبار برای بازنگری طرح هادی روستایی توسط این اداره کل، گفت: اکنون عمر ۱۰ ساله طرح هادی در ۵۳۸ روستای استان به اتمام رسیده و نیاز مبرم به بازنگری دارند.
سید محمد حسینی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای اجرای بازنگری طرح هادی این روستاها نیاز مبرم به اعتبار ویژه دارد.

طرح هادی روستاها در دوره ۱۰ ساله پس از تهیه آن بازنگری می شود تا نیازهای جدید برای توسعه روستا شناسایی و برنامه ریزی لازم براساس نیازهای جدید انجام شود.

به گفته وی اعتبار موردنیاز برای بازنگری طرح هادی روستایی در استان ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که در سفر پارسال محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به گرگان اجرای آن به عنوان یکی از مطالبات مهم استان مطرح و دستور پیگیری آن صادر شد.

وی با اشاره به این که بازنگری طرح هادی روستایی نقش به سزایی در توسعه این جوامع دارد گفت که با اجرای آن مهاجرت به شهرها کاهش خواهد یافت.

حسینی ادامه داد: برای رفع مشکل تامین زمین مورد نیاز ساخت و ساز مسکن در روستاهایی که عمر ۱۰ ساله اجرای طرح هادی آن ها به پایان رسیده به صورت موردی اجازه ساخت در زمین متصل به طرح و آن هم برای یک قطعه داده می شود.

وی ادامه داد: همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان بازنگری طرح هادی ۲۷۲ روستای استان را از محل اعتبارات تخصیصی سالانه انجام داده و روستاییان از مزایای آن برخوردارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار