مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از طغیان آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های غرب استان خبر داد.

طغیان آفت مگس مدیترانه‌ای در غرب گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در شهر‌های بندرگز، کردکوی و قسمتی از گرگان شدید گزارش شده است.

او افزود: جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد این آفت در یکی از باغ‌های علی آباد کتول هم دیده شده و احتمال می‌دهیم در باغ‌های شرق استان هم گزارش شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در ارقامی مانند هلو، آلو و ... که زودرس هستند و برداشت شده اند اگر محصولی باقی مانده بهتر است جمع آوری شود و در ظروف پلاستیکی دربسته نگه داری شود.

حق نما افزود: بهترین زمان برای سم پاشی درختانی که دچار آفت شده اند فاصله زمانی ۲۰ تا ۳۰ روز مانده به رسیدن محصول است.

او ادامه داد: چنانچه میوه روی درخت رسیده و دچار آفت شده باشد ما به هیچ وجه توصیه سم پاشی مستقیم نمی‌کنیم، اما کشاورزان می‌توانند یک محلول پروتئینی با مقدار کمی سم را ترکیب کرده و از ضلع جنوبی درختان یک باغ به صورت یک درخت درمیان از شعاع یک متری این محلول پاشی را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در این روش کل محلول استفاده شده برای یک درخت ۳۰۰ سی سی بوده و هزینه زیادی برای باغ دار و کشاورز ندارد.

حق نما در رابطه با نشانه‌های آفت مگس مدیترانه گفت: ریزش بیش از حد میوه‌های یک درخت و زودرس شدن برخی میوه‌ها در صورتی که ۱۵ روز مانده به زمان اصلی رسیدن میوه از جمله نشانه‌های این آفت است.

او ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی توانایی پایش تمامی باغ‌های استان راندارد از این رو کشاورزان باید هوشیار باشند و به محض مشاهده نشانه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حال حاضر تعداد آفات مگس مدیترانه‌ای گزارش شده در درختان بین ۱۵ تا ۵۰ عدد بوده است و باغداران باید محلول پاشی و سم پاشی را تا زمانی که این عدد به زیر ۳ برسد ادامه دهند.

حق نما افزود: از افرادی که در ویلا‌ها و منازل خود اقدام به کشت درختانی همچون انجیر، آلو و ... کرده اند می‌خواهیم حتما وضعیت درختان خود را چک کنند چرا که دربسیاری از موارد کنترل نکردن از سوی این افراد منجر به گسترش آفت در سایرباغ‌ها می‌شود.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار