سهل‌انگاری برخی باغداران در برداشت به‌موقع محصولات، بی‌توجهی تعدادی از ادارات به درختان مثمر در محوطه نهادهای دولتی و عمومی، وجود ویلاها و اراضی بلا استفاده در حاشیه شهرها با درختان فراوان سبب شده گستره رویت آفت مگس مدیترانه‌ای به عنوان اصلی‌ترین عامل تهدید باغات پس از سال‌ها از غرب گلستان فراتر رفته و آرام آرام همه مناطق این استان را فرا بگیرد.

افزایش فراگیری آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، نبود برخی از اقلام و سموم، گرانی سموم به بهانه افزایش قیمت دلار، نبود زیر ساختهای لازم برای صادرات و فروش اقلام تولیدی به خارج از کشور و تعداد اندک کارخانجات فرآوری محصولات باغی از جمله مشکلاتی است که در سالهای اخیر باغداران گلستانی با آن دست و پنجه نرم میکنند اما در سال‌های اخیر ورود مهمانی از غرب آسیا کام باغداران را تلخ تر کرده است.

آفتی مگس مدیترانه ای، این مهمان پر دردسر است که موجب به زحمت انداختن تعداد زیادی از باغداران و البته خسارتهای مالی به آنان شد.

کارشناسان چیده نشدن میوه های رسیده، وجود خانه باغ ها و ویلاهای بلااستفاده در درون یا حاشیه شهرها را از عوامل از بین نرفتن این آفت و ابتر ماندن اقدامات مبارزه ای و پیشگیرانه جهاد کشاورزی در این بخش می دانند.

عظیم بالاپوش کارشناس ارشد باغداری در خصوص این آفت به خبرنگار ایرنا گفت : مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.

به گفته با اشاره به این که هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند گفت: حدود ۲ دهه از مشاهده این آفت در گلستان می گذرد.

وی در خصوص ویژگی های این آفت گفت : حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می ماند اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان ادامه حیات دارد که وجود میزبان از جمله میوه آلوده رسیده در سر درخت یا آلوده پوسیده در پای درخت و  شرایط محیطی مناسب، زمینه فعال ماندن بیشتر این آفت است.

بالاپوش ریزش بیش از حد میوه‌های یک درخت و زودرس شدن برخی میوه‌ها را از جمله نشانه‌های فعالیت این آفت دانست.

وی معتقد است: میزبانی این آفت از درخت ازگیل ژاپنی شروع می شود و بعد به ترتیب به هلو، شلیل، انجیر و خرمالو و بلافاصله پس از این مرحله نوبت به نارنگی های پیش‌رس و دیگر ارقام نارنگی و سپس ارقام مختلف پرتقال می رسد.
وی ادامه داد: آفت مگس مدیترانه ای توانایی تولید چهار تا پنج نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادر هستند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه خسارت وارد کنند و اگر هر میوه بین ۵۰ تا ۲۵۰ گرم وزن داشته باشد هر جفت مگس مدیترانه ای می توانند ۵۰ تا ۲۰۰ تن میوه را از بین ببرند.

محسن شربتی از باغداران با تجربه بندرگزی نیز در خصوص مگس مدیترانه ای گفت: علت ماندگاری آفت مگس مدیترانه ای در عرصه های باغی بندرگز، برداشت نکردن میوه های رسیده است که بهترین مکان برای تغذیه و زادآوری این آفت محسوب می شود.

وی گفت : باغداران میوه های رسیده سردرختان را برداشت و میوه های پوسیده را هم از پای درختان جمع آوری کنند تا چرخه مقابله با آفت مگس مدیترانه ای کامل شود.

شربتی گفت : برخی ادارات شهرستان در محوطه و مناطق تحت اختیار خودشان اقدام به کاشت درخت کرده اند و به طور معمول در برداشت میوه ها تعلل دارند که این موضوع موفقیت در کارزار مقابله با این آفت را سخت‌تر می‌کند

شربتی گفت : آگاهی کشاورزان، اطلاع رسانی و آموزش بهره برداران نیز در زمینه شناسایی و کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای به صورت آموزش گروهی و انفرادی در کاهش این آفت اثرگذار است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان نیز گفت: ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در شهرهای بندرگز، کردکوی و قسمتی از گرگان به صورت شدید گزارش شده است.

کیانوش حق‌نما افزود: جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد این آفت در یکی از باغ‌های علی آباد کتول هم دیده شده و احتمال وجود آن در باغ‌های شرق استان هم بسیار محتمل است.

وی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی توانایی پایش تمامی باغ‌های استان را ندارد از این رو کشاورزان باید هوشیار باشند و به محض مشاهده نشانه‌های این آفت، اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حال حاضر تعداد آفات مگس مدیترانه‌ای گزارش شده در درختان بین ۱۵ تا ۵۰ عدد بوده و باغداران باید محلول پاشی و سم پاشی را تا زمانی که این عدد به زیر ۳ برسد ادامه دهند.

حق نما از افرادی که در ویلاها و منازل خود اقدام به کشت درختانی همچون انجیر، آلو و انواع مرکبات کرده اند خواست وضعیت درختان خود را به طور مستمر بررسی کنند چرا که کنترل نکردن این درختان و مبارزه نکردن با آفات آن، منجر به گسترش آفت در سایر باغ‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: به علت خلاهای قانونی و نداشتن مجوز نمی توان از این شهرک ها و باغ های رها شده که ممکن است ماه ها خالی از سکنه باشد بازدید کرد و این مساله یکی از دغدغه های جدی مسوولان و باغداران برای پیشگیری ، مقابله و کنترل این افت در گلستان است .

به گفته وی مایع سراتراپ ،قرص سراتینکس ،پروتئین هیدرولیزات و تله جذب کننده از تجهیزات مورد نیاز برای استفاده در ایستگاه‌های پیش آگاهی تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی گلستان است که تاکنون بخشی از این ملزومات تهیه شده و برای تامین باقی مانده آن به اعتبار ویژه نیاز است.

در استان گلستان بیش از ۳۵ هزار هکتار باغ وجود دارد که بیشتر آن ها بارور هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار