امروز تریبون نماز جمعه به افزایش کارایی دینی و ارتقاء فرهنگ جامعه کمک می کند و مسئولان باید مطالبات تریبون های نماز جمعه را جدی بگیرند.

نماز جمعه سلاح موثر دینی برای ارتقاء فرهنگ جامعه

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، مرکز فرهنگی هر شهر نماز جمعه است و به تعبیر پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) نماز جمعه حج مستمندان به شمار می رود.

 

در حالی که در دوران شاهنشاهی به برپایی نماز جمعه آنگونه که باید اهتمام نمی شد و ممانعت هایی در این زمینه وجود داشت با پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر نماز جمعه احیاء شد و می توانیم بگوییم که برجستگی نماز جمعه در  ایران به دوره انقلاب اسلامی باز می گردد.

 

در پنجم مرداد سال 58 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین نماز جمعه با امامت آیت الله طالقانی برگزار شد و از آن پس نماز جمعه سنگ بنای مهمی برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و روشنگری توطئه های دشمنان به شمار می رود.

 

امام خمینی (رحمه الله علیه) می فرمایند «نماز جمعه راس امور است» و این مهم نشان می دهد که اندیشه ها و مسیر حرکت انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف بلند که معمار کبیر انقلاب در نظر گرفته است باید از تریبون های نماز جمعه جاری و ساری شود.

 

با توجه به منویات امام خمینی (رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری اهمیت نماز جمعه برکسی پوشیده نیست و باید نهادهای مختلف شرایط را برای تقویت نماز جمعه فراهم کنند.

 

از سویی دیگر امروز تریبون های نماز جمعه نه تنها برای بصیرت افزایی و تبیین مسائل سیاسی بلکه برای اشاعه فرهنگ اسلامی، مطالبه گری و بیان مشکلات مردم نیز کارایی دارد.

 

*نماز جمعه قرارگاه و  قلب فرهنگی هر شهر است

حجت الاسلام«عین الله شهابی»، امام جمعه آزادشهر در خصوص اهمیت نماز جمعه می گوید: اجتماع در نمازجمعه شرط صحت نمازجمعه است که حضور حداقل هفت نفر معنای اجتماع را به خود می گیرد.

 

امام جمعه آزادشهر ادامه داد: نخستین کار رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بعد هجرت به مدینه اقامه نمازجمعه بود، تنها نمازی که امام به جای دو رکعت پشت به قبله و رو به مردم و اسلحه بدست بعد سلام مشغول موعظه می شود و نخستین سفارش او هم تقواست نمازجمعه است.

 

حجت الاسلام شهابی بیان کرد: در روایات برپایی نماز جمعه در ردیف حج قرار دارد و ملحق نشدن در این اجتماع بیش از سه هفته تاکید شده است و حضور در نماز جمعه تضمین بهشت است و مثل حج است که گناه را می زداید.

 

وی یادآور شد: نماز جمعه قرارگاه و قلب فرهنگی هر شهر است و با حضور همیشگی خود باید آن را تقویت کنیم، مامن کشور و ملت خصوصا جوانان نمازجمعه به شمار می رود.

 

*نماز جمعه توطئه های دشمن را نقش برآب می کند

حجت الاسلام «محمدعلی بیات»، امام جمعه شهر خان‌ببین و بخش فندرسک نیز به جایگاه نماز جمعه در روایات اشاره می کند و می گوید: «پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند«هرکه از روی ایمان و به حساب خدا در نماز جمعه شرکت کند، اعمالش را از نو آغاز کرده است (خداوند به پاداش آن، گناهان گذشته اش را بیامرزد و نامه عمل جدیدی برایش باز کند)».

 

امام جمعه شهر خان‌ببین و بخش فندرسک متذکر شد: به فرموده مقام معظم رهبری یکی از برکات و بزرگترین کارهای حضرت امام راحل تأسیس نماز جمعه بود، نماز جمعه عامل وحدت و همدلی و برادری است و تاکیدات فراوانی به حضور در نمازجمعه به عنوان نماز حاکمیت وجود دارد.

 

حجت الاسلام بیات تاکید کرد: در خطبه های با صلابت جمعه بسیاری از توطئه های دشمنان نقش برآب می شود و نمازجمعه در هر منطقه باید راهگشای مشکلات مردم باشد.

 

حجت الاسلام «محسن کیائی» امام جمعه شهر دلند نیز در این زمینه می گوید: نهاد نماز جمعه نهاد ولایی و کاملا مردمی و خون بهای شهدا و منتسب به ولایت است.

 

 امام جمعه شهر دلند تاکید کرد: مطالبات به حق مردم از تریبون نماز جمعه باید بیان شود و نماز جمعه پشتیبان نظام و ولایت فقیه است.

 

البته تقریبا پس از چهل سال برپایی و برگزاری نماز جمعه نیاز است بازنگری برای حضور بیش از پیش جوانان در صفوف نماز جمعه و اثرگذاری نماز جمعه رقم بخورد و نکته قابل توجه آن است که آنچیزی که باعث تقویت و تشویق جوانان برای اقامه نماز می شود همان موضوعات نیز به حضور جوانان در نماز جمعه اثرگذار است.

 

این مهم به آن مفهوم است که برای حضور جوانان باید به ارزش های دینی در جامعه و ترویج آن اهتمام بیشتری شود و از سویی دیگر بسیاری از جوانان تشنه آموختن و درک مسائل روز هستند که نیاز است این بخش نیز در نماز جمعه تقویت شود.

 

بها دادن به جوانان و معرفی آنان نیز از موضوعاتی است که می تواند منجر به تقویت فرهنگ اقامه نماز شود.

 

نماز جمعه و اثربخشی آن می تواند کارایی دینی را در جامعه بالا ببرد و از این رو باید مطالباتی که از تریبون نماز جمعه بیان می شود از سوی مسئولان نیز پیگیری شود و به نوعی باید نماز جمعه میز خدمتی برای مردم باشد که هر مستضعف و یا ناتوانی که توان پیمایش پله های بروکراسی اداری را ندارد بتواند مشکلات خود را از این تریبون بشنود و مسئولان نیز پیگیر آن مطالبات باشند.

 

البته نباید اصل و اساس برپایی و اقامه نماز جمعه را قربانی مسائل فرعی و حاشیه ای کرد ولی قطعا امروز مردم با رشد تکنولوژی و شبکه های اجتماعی انتظارات بیشتری از تریبون نماز جمعه دارند.

 

در ایام کرونا با وجود آنکه نماز جمعه در بسیاری از شهرهای کشور از جمله استان گلستان اقامه نشد اما بسیاری از ائمه جمعه گلستان برای حل مشکلات مردم و مواسات و همچنین تغسیل اموات تلاش بی شماری انجام دادند و همچنین با ارائه خطبه های مکتوب نسبت به روشنگری جامعه و هدایت مردم برای کمک به هم نوع و حل مشکلات پیشرو گام برداشتند و این مهم نشان می دهد که نماز جمعه امروز صرفا یک نهاد تشریفاتی نیست و امامان جمعه نیز در قبال تریبون نماز جمعه وظایف سنگینی برعهده دارند.

 

قطعا همانگونه که امام رضا(علیه السلام) در روایتی قابل توجه درباره برخی حکمت‌ های خطبه‌ نماز جمعه فرمودند«نماز جمعه قرار داده شد؛ زیرا نماز جمعه میعادگاهی برای عموم مردم است، خدا خواسته است تا فرصتی برای حاکم اسلامی باشد که بتواند مردم را اندرز دهد، آنان را به اطاعت وادار و  از معصیت برحذر دارد، آن‌ها را به رعایت مصلحت دینی و دنیای خویش تشویق کند و از زیان‌هایی که بر آنها وارد شده و از وقایعی که سود و ضررشان در آن است آگاه کند و این مهم نشان می دهد که نماز جمعه ابزاری برای ارتقاء کارایی دین به شمار می رود».

 

ارسال نظر

آخرین اخبار