با وجود هشدارهای مسئولان از طغیان کرونا در آستانه عید قربان اما بازارهای ترکمن صحرا و دام فروشی ها برای خرید مایحتاج عید قربان رونق گرفته است.

​رونق بازار در آستانه عید قربان/ گوسفند یا سلامتی؛ کدام زودتر ذبح می شود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، در آستانه عید قربان مسئولان استان گلستان از احتمال شیوع مجدد کرونا و قرار گرفتن استان در ناحیه بحرانی خبر می دهند اما بازارها چیز دیگری می گویند.

 

بانوان و مردان ترکمن در این روزها بی تفاوت نسبت به هشدار مسئولان نسبت به خرید مایحتاج عید قربان اقدام می کنند و این مهم بیانگر آن است که ترکمن صحرا آنگونه که باید خطر طغیان کرونا را پس از عید قربان جدی نگرفته است.

 

قطعا با این شرایط پس از عید قربان که بسیاری از خانواده ها باید اسماعیل های خود را نه برای یک آزمایش الهی بلکه برای برگزاری یک مناسک مستحب به خطر خواهند انداخت که شاید از دید بسیاری از علمای دین چنین اقدامی مثل انجام یک فعل حرام باشد.

 

در این ایام که مراسم حج و بسیاری از بارگاه های ائمه اطهار(علیه السلام) تعطیل شده است اصرار به برگزاری مراسم عید قربان مثل استقبال از بیماری برای بسیاری از اقوام ترکمن است که نیاز است در راستای پیامدهای شوم کرونا به ویژه از سوی علمای ترکمن روشنگری بیشتری اتفاق بیفتد.

 

در واقع با تداوم این شرایط، کرونا در عید قربان مهمان خانه های ما خواهد شد و ما را به آغوش گرم بیماری خواهد کشید.

 

از سویی دیگر برگزاری برخی از مراسمات مثل تراویح در ماه مبارک رمضان باعث شده است که شیوع ویروس کرونا دو چندان شود و تداوم این شیوع مشکلاتی را در بخش درمان استان گلستان به وجود خواهد آورد.

 

*۵۰ درصد ظرفیت بیمارستان های گلستان مختص بیماران کرونایی است

در حال حاضر تقریباً 50 درصد ظرفیت بیمارستان های استان گلستان را بیماران کووید19 تشکیل می دهند و در صورت افزایش این بیماران ارائه خدمات به دیگر بیمارات با اختلالاتی رو به رو می شود.

 

برای مثال در شرق استان بیماران دیالیزی با مشکلات پذیرش و درمان به دلیل شیوع ویروس کرونا رو به رو هستند و همچنین ممکن است به دلیل گسترش این بیماری حتی در صورت درمان بیماران دیالیزی با خطر ابتلا به کرونا و جان باختن رو به رو شوند.

 

از سویی دیگر متاسفانه آمارها بیانگر آن است که شیوع کرونا به ویژه در بین بانوان در منطقه گنبدکاووس بیشتر از مردان است و در مقطعی میزان بانوان مبتلا و بستری به کووید19 به 54 درصد رسید و این در حالی است که در دیگر نقاط کشور میزان مبتلایان به کووید19 در آقایان بیشتر شیوع دارد.

 

با توجه به این شرایط و همچنین کمبود امکانات مثل تأمین اکسیژن برای بیماران کووید19، دستگاه های تنفس مصنوعی و بخش های مراقبت های ویژه مسئولان تاکید دارند که عید قربان را قربانی سلامت خانواده نکنید.

 

«عبدالقدیر کریمی»، فرماندار گنبدکاووس در این خصوص می گوید: عید قربان را باید با رعایت 100 درصد پروتکل های بهداشتی انجام دهیم و به دید و بازدید نرویم.

 

وی با بیان اینکه میزان شیوع ویروس کرونا در گنبدکاووس کمتر شده است، افزود: این شیوع در شهرستان بسیار شکننده است و ممکن است دید و بازدیدهای عید قربان میزان مبتلایان به کووید19 را در شهرستان افزایش دهد.

 

فرماندار گنبدکاووس خاطرنشان کرد: بنا شد از ظرفیت روحانیون، معتمدان روستا و دهیاران در راستای اطلاع رسانی استفاده کنیم.

 

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا باید در اجرای سنت ها بازنگری داشته باشیم و باید فرهنگ سازی شود تا در این روز از برگزاری مراسم خودداری شود.

 

* برپایی نماز عید قربان ممنوع است
همچنین با توجه به شرایط استان گلستان، «هادی حق شناس» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در صورت تداوم وضعیت قرمز کرونا در استان گلستان قطعاً برگزاری نماز جماعت در عید قربان ممنوع خواهد بود.

 

استاندار گلستان بیان کرد: در صورت تغییر وضعیت و شرایط کرونا در استان گلستان در هفته آینده نسبت به برگزاری  مراسم روز عید قربان تصمیم گیری می شود.

 

«ایرج حریرچی» نیز در این باره می گوید: عید قربان را پیش رو داریم و در برخی استان ها از جمله گلستان قربانی کردن در برخی از اقوام  واجب شمرده می شود اما باید این مهم را در نظر داشت که دید و بازدیدها  منجر به شیوع ویروس کرونا می شود.

 

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: در این ایام حج واجب تعطیل شده است یا حرم معصومین مثل حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) پذیرای زائران نیست و لذا باید نسبت به آگاهی بخشی به جامعه روحانیون اقدام کنند.

 

حریرچی بیان کرد: متاسفانه 20 درصد از مرگ و میر روزانه در کشور مربوط به بیماران کرونایی است.

 

* دید و بازدیدها روز قربان محدود شود
همچنین «حاج آخوند عبدالباسط نوریزاد»، امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز از اقوام ترکمن درخواست کرد که عید دیدنی ها را محدود و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس متذکر شد: گرچه تقاضاهایی برای برپایی نماز جماعت از سوی برخی از علما وجود دارد ولی باید کرونا را جدی بگیریم تا بتوانیم سلامت مردم را در این شرایط بحرانی حفظ کنیم.

 

عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی در بین مردم ترکمن صحرای استان گلستان به شمار می رود و ترکمن ها سه روز قبل از آغاز این عید تدارکات خاصی را می بینند.

 

اقوام ترکمن با خانه تکانی و نظافت و پخت شیرینی و نان روغنی و توزیع آن بین همسایگان و همچنین با اجرای سنت «قربان شورا» یا حمام شب عید قربان به استقبال عید سعید قربان می روند.

 

همچنین در روز عید قربان نیز با برگزاری نماز جماعت این روز را گرامی می دارند و هر یک از خانواده های ترکمن فراخور حال و شرایط مالی نسبت به قربانی کردن گوسفند، گاو و یا شتر اقدام می کنند.

 

دید و بازدیدهای عید قربان از دیگر رسوم اقوام ترکمن است و می توان، گفت عید قربان در بین ترکمن ها معادل عید نوروز است.

 

اما امسال شرایط برگزاری اینگونه مراسم ها در هاله ای از ابهام است، چرا که از یک سو شیوع ویروس کرونا در بین اقوام ترکمن به ویژه در روستاهای شرق گلستان شیوع پیدا کرده و باعث شده است که بسیاری از شهرهای استان گلستان در وضعیت قرمز قرار گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار