رئیس بسیج اساتید استان گلستان گفت: دانش‌های نوظهور و بومی برای رسیدن به تولید انبوه باید مورد حمایت قرار گیرند تا در راستای تولید ملی درآمدزایی کنند.

دانش بومی و نوین حلقه مفقوده چرخه تولیدات ملی هستند

 

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسکانیوز، زمانی که اسم صادرات به میان می‌آید دولت و مسئولان نا خود آگاه تنها به فروش نفت یا برخی از محصولات کشاورزی فکر می کنند. درحالی‌که شرکت‌های دانش بنیان و دانش بومی و نوظهور در صورت حمایت از سوی مسئولان می‌توانند در راستای تولید ملی درآمدزایی مناسبی برای کشور داشته باشند.

 

کیوان میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تکنولوژی نوین و دانش پیل‌های سوختی گفت: تولید انبوه، مواد اولیه و هزینه‌های تولید زیاد پیل‌های نفتی بالاست و باعث شده فعلا صرفه اقتصادی لازم را نداشته باشد. پیل‌های سوختی انرژی پاک محسوب می‌شوند که بیشتر کشورهای دنیا در تلاش هستند تا به این تکنولوژی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به شرایط کشور از لحاظ تحریم‌های اقتصادی بیان کرد: مواد استفاده شده در پیل سوختی تقریبا از فراورده‌های جدید دنیا بوده که شبیه سازی شده است؛ یعنی مواد ابتدایی تماما از مواد مرسوم پیل‌های سوختی نبوده است.

دانش‌های نوظهور نیازمند بازار فروش هستند

رئیس بسیج اساتید استان گلستان با بیان اینکه طرح‌های دانش بینان نیازمند حمایت نهادها و سازمان‌ها هستند، گفت: دانش‌های نوظهور براین رسیدن به تولید انبوده و درآمد زایی باید مورد حمایت قرار بگیرند و در غیر اینصورت نمی‌توانند بازار فروش به دست بیاورند.

وی با انتقاد از اینکه مسئولان و دستگاه‌های مربوطه اعتقادی به دانش بومی ندارند، گفت: مسئولان عادت کردند که تکنولوژی و علم یک حوزه را به راحتی از غرب وارد کنند. اگر این تکنولوژی به همراه علم فنی باشد مفید است؛ اما متاسفانه در اغلب مواقع تنها محصول وارد کشور می‌شود و وابستگی به واردات را بیشتر می‌کند.

میرزایی با اشاره به اینکه کشور با تکیه به ظرفیت‌ها بومی و دانش جوانان توانایی دارد در تمامی عرصه‌های تولید خودکفا شود، گفت: در حال حاضر با ساز و کارهای فعلی و همت ضعیف مسئولان و رودیکرد مدیران بالا دستی کشور ظاهرا اراده قوی برای خودکفایی تولیدات ملی وجود ندارد.

فعالیت‌های دانش‌‌بنیان بهترین گزینه برای صادرات نفت

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان گلستان ادامه داد: فعالیت شرکت‌های دانش بینان و استارت آپ‌ها برای رسیدن به تجاری سازی و بهره برداری نیازمند به سرمایه گذاری است. مانند نقشه یک ساختمان است تا زمانی که حمایت و سرمایه‌گذاری از این طرح‌ها و نقشه‌ها انجام نشود ساختمان در حد نقشه و پی باقی خواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های دانش بیان یکی از بهترین جایگزین‌ها برای صادرات نفت است، گفت: بسیج اساتید کشور در راستای تقویت تولیدات داخلی اندیشکده انرژی پاک را راه اندازی کرده است. در این اندیشکده امکان یابی و امکان سنجی برای تولید انرژی‌های پاک انجام می‌شود. ایران از لحاظ جغرافیایی امکان تولید انرژی‌های باد، خاک، زیست توده، زمین گرمایی، خورشیدی و پیل‌های سوختی را دارد و نباید تنها صادرات خود را معطوف به نفت یا فراورده‌های نفتی کند.

میرزایی در تکمیل سخنان خود گفت: ایران می‌تواند در حوزه دانش‌های نوین، صادرات تکنولوژی به جای مواد خام ارزان قیمت داشته باشد که ارزش افزوده بالایی برای کشور به همراه دارد.

رئیس بسیج اساتید استان گلستان در پایان خاطرنشان کرد: تولید ملی، دانش بومی و ملی از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران مفقود مانده است. همچنین باید ضامن اجرایی برای قوانین حمایت از ظهور و در آمدزایی دانش‌های نوین تعریف شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار