تلاش علما، نخبگان و فعالان اجتماعی گلستان برای رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی در عید قربان سبب شد اجرای برخی آداب آیینی از جمله مهمان‌پذیری و دید و بازدید این ایام در مناطق ترکمن‌نشین این استان به جمع کوچک خانوادگی محدود شده و همانند سال‌های قبل خبری از پهن کردن سفره های رنگین برای پذیرایی از مهمانان و صله رحم گسترده نباشد.

همراهی ساکنان ترکمن صحرا در عیدقربان برای مهار کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ جنب و جوش و شلوغی بازار در مناطق ترکمن نشین گلستان برای خرید عید قربان برای ساکنان این استان تازگی ندارد؛ سال گذشته که بخش های وسیعی از گلستان گرفتار سیل شده بود، رونق عید قربان در جای خود برقرار ماند اما کرونا و مشاهده مرگ و میرهای ناشی از آن، موضوعی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

تبلیغات گسترده رسانه ها، نقش آفرینی علما، فعالان اجتماعی و گروه‌های مردمی یک همراهی مطلوب و عزم همگانی را برای رعایت پروتکل های بهداشتی و در امان ماندن ساکنان مناطق ترکمن نشین از بیماری کرونا ایجاد کرد.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از مناطق ترکمن نشین نشان می دهد با وجود اصرار برخی شهروندان به انجام کامل آیین های عید قربان و دید و بازدیدهای مرتبط با آن، بسیاری از تراکمه با سیاست ها و رویه های اعلام شده برای عید قربان همراهی کردند.

حضور پرتعداد برای خرید قبل از عید قربان بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، آغوش باز واحدهای صنفی برای مشتریان، حضور پرتعداد شهروندان در میدان دام، اقامه نماز عید در برخی مساجد و دید و بازدیدهای پس از آن، از جمله نشانه های کم توجهی برخی شهروندان گلستانی به کرونا در عیدقربان بود.

محمد صفا خدیور نوجوان ساکن روستای دهنه گمیشان به خبرنگار ایرنا گفت: پارسال و با وجود خسارت های فراوان سیل، عید قربان باشکوهی برگزار کردیم و میزبان میهمانان زیادی از گرگان و سایر شهرهای استان بودیم.

وی بیان کرد: با وجود این که برپایی سفره عید قربان برای ترکمن ها اهمیت بسیار زیادی دارد امسال به دلیل شیوع کرونا تصمیم سختی گرفتیم و به جز قربانی کردن، دیگر اعمال مستحبی این ایام مانند دید و بازدید و پذیرایی از میهمان را انجام ندادیم.

وی گفت: برای حفظ سلامت خود و دوستان و مهمانان برای آن ها پیامک ارسال کرده و علاوه بر شرح علت این تصمیم، از آنان عذرخواهی کردیم که ممکن است برخی میهمانان از این کار ناراحت شده باشند اما اطمینان داریم که این تصمیم به صلاح ما و همه آنها بود.

عبدالرحمان کر ساکن روستای عطاآباد آق قلا هم به خبرنگار ایرنا گفت: کوچه و خیابان های روستا که سال های قبل در عید قربان مملو از جمعیت بود، امسال بسیار خلوت شده و شمارش افراد امکان پذیر بود.

وی بیان کرد: سال های قبل دوستان و آشنایان زیادی از مناطق فارس نشین گلستان و استان های همجوار از جمله مازندران برای دید و بازدید عید قربان به روستای ما می‌آمدند اما امسال تردد پلاک‌ غریبه در عطا آباد بسیار اندک بود.

وی افزود: در یک هفته گذشته فضای مجازی مملو از فیلم و کلیپ و پیام علما و بزرگان برای دعوت مردم به رعایت بهداشت و توصیه های پزشکی مربوط به کرونا بود که مردم روستای عطاآباد با درک صحیح از ضرورت رعایت این نکات، از انجام اعمال عیدقربان چشم پوشی کردند.

اراز محمد سلاق فرهنگی بازنشسته ساکن روستای سلاق یلقی آق قلا هم به ایرنا گفت: در هفته گذشته و پیش از فرارسیدن عید قربان، اقدامات میدانی خوبی در روستا انجام دادیم و تصمیم گرفتیم جلوی ورود متکدیان برای دریافت گوشت قربانی در منازل را بگیریم تا در سایه حفظ شئونات، بسته های حمایتی و گوشت نذری را به دست نیازمندان برسانیم.

وی گفت: علاوه بر آن امسال برای اهالی در سطح کوچه و خیابان توزیع ماسک پیش بینی کرده و در چند روز منتهی به عید قربان معابر و خیابان‌های روستا را به طور کامل ضدعفونی کردیم تا آسیب ناشی از برپایی آیین های این ایام به حداقل برسد.

وی ادامه داد: همراهی مردم برای مقابله با کرونا و کاهش رسم دید و بازدید عید قربان قابل تحسین بود که امیدواریم نتیجه آن برای همه استان گلستان، کاهش مبتلایان به کرونا باشد.

تعدادی از مسوولان و ائمه جمعه شیعه و اهل سنت استان گلستان هفته گذشته با صدور بیانیه‌ مشترک از مردم این استان خواستند با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و توجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونا، از دید و بازدیدهای عید قربان برای پیشگیری از انتقال کرونا پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز جمعه گفت: تاکنون ۳۰۴ هزار و ۲۰۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۹۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۷۶۶ نفر رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار