مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: احیای ۴ رشته بومی صنایع دستی استان امسال در دستور کار معاونت صنایع دستی قرار گرفته است.

۴ رشته بومی صنایع دستی در استان گلستان احیا می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ احمد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهارداشت: تنوع اقوام و فعالیت 80 رشته صنایع دستی در استان گلستان موجب شده تا محصولات تولیدی هنرمندان این استان از لحاظ کیفیت و تنوع در جایگاه مطلوبی قرار داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت صنایع دستی استان اقدامات مطالعاتی و پژوهشی برای رشته های سنتی و قدمت دار استان را که پیشینه تاریخی دارند اجرایی کرده و پس از شناسایی استادکاران قدیمی و شاخص از طریق آموزش به علاقه مندان بستر را در راستای ترویج رشته های در حال فراموشی فراهم می سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: بر اساس نیازسنجی‌ها و اولویت‌های در نظر گرفته شده در سال جاری احیای 4 رشته پالان‌دوزی، چاپ سنتی (باتیک)، لاک‌تراشی و نمد سیاه رودبار در دستور کار معاونت صنایع دستی استان قرار گرفته است اما با توجه به سهمیه ای که به استان اختصاص  داده می شود هر ساله 1 رشته در وزارت میراث فرهنگی مطرح و مورد تایید قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که از مشکلات و عوامل اصلی فراموشی صنایع دستی اصیل و بومی هر استان می توان به تغییر سلیقه‌ها، کاهش تقاضا برای تولید و در نتیجه تعطیلی کارگاه‌ها، بازاریابی نادرست، عدم استفاده از طراحی کاربردی محصولات اشاره کرد، خاطرنشان کرد: رفع این آسیب‌ها برای ایجاد انگیزه در هنرمندان مورد توجه جدی ادره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

تجری یادآور شد: تاکنون 11 رشته صنایع‌دستی مناطق گوناگون استان احیا شده و تلاش می‌کنیم روند بازتولید این هنرهای سنتی بومی همچنان تداوم یابد.

وی اضافه کرد: لباس سنتی شاهکوه، زیارت و سرکلاته خرابشهر، ابریشم‌بافی ترکمن، رودوزی سنتی (بلیش دوزی)، صنایع‌دستی فلزی، صنایع‌دستی حصیری، سفال گرگان و نساجی سنتی گنبدکاووس از جمله رشته‌های احیا شده گلستان در سال‌های اخیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در پایان آموزش، حضور در نمایشگاه ها، طراحی محصولات کاربردی، شرکت در جشنواره ها و حضور در بازارچه های دائمی و فصلی و ثبت ناملموس آثار صنایع دستی را از اقدامات مهم این اداره کل در راستای توسعه و ترویج محصولات صنایع دستی بیان کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار