رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان با بیان اینکه سرانه فضای سبز این شهر کمتر از میانگین کشوری است، گفت: برای جبران این کمبود پارک‌های محله‌ای جدید احداث می‌شود.

سرانه فضای سبز گرگان کمتر از استاندارد ملی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ یحیی ستوده‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری گرگان در سال ۱۳۹۰ و با هدف ایجاد ساختاری منسجم و تخصصی برای حفظ فضای سبز عمومی، افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده در پارک‌ها، ایجاد کلینیک گل و گیاه و مرکز آموزش فضای سبز تأسیس شد.

وی ادامه داد: این واحد متولی اصلی توسعه و حفظ و نگهداری فضای سبز بوده است و در تابستان سال ۱۳۹۶ بر اساس دستورالعمل و چارت پیشنهادی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور به سازمان سیما، منظر و فضای سبز ارتقا یافته است.

استفاده از پیمانکار تخصصی فضای سبز

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان با بیان اینکه درختکاری در شهر از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای کاشت نهال‌ها از پیمانکار تخصصی استفاده می‌کنیم؛ پیمانکار موظف است بعد از کاشت درخت تا سه سال از آن نگهداری کند.

ستوده‌نیا با بیان اینکه این سازمان دنبال توسعه و گسترش فضای سبز در محدوده شهری و محلات است، تصریح کرد: در این راستا پنج هزار و ۵۰۰ اصله نهال شامل انواع گونه‌های چنار، نارنج و زیتون در فصل درختکاری در معابر اصلی و کوچه‌های فرعی کاشته شده است.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان در حفظ و کاشت درختان شهر، عنوان کرد: با هدف فرهنگ سازی نگهداری از گل و گیاه ۶۰۰ هزار شاخه گل و گیاه در بین شهروندان گرگانی توزیع شده است؛ همچنین در خانه‌های فرهنگ شهروندی با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان کلاس‌های آموزشی و فرهنگ سازی و نگهداری گل و گیاه برگزار شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهر گرگان ادامه داد: طرح کاشت بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ اصله درخت انجیلی در دو طرف کمربندی شهید کلانتری حدفاصل میدان شهید مفتح تا زیرگذر میدان معلم اجرا شده است و با توجه به اینکه درخت انجیلی گونه‌ای پهن برگ، خزان کننده با برگ‌هایی زیبا در فصل پاییزه و دارای تنه و شاخه‌هایی با ساختار نامنظم است، به عنوان درختی زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ستوده‌نیا گفت: بیش از ۲۰ هزار شاخه گل اطلسی در ۱۱ رنگ با هدف زیباسازی و طراوت بخشیدن به محیط شهری و تنوع رنگ باغچه‌ها در فضاهای سبز شهری کاشته شد.

استانداردسازی وسایل بازی کودکان

وی با اشاره به اهمیت ایمن‌سازی و استانداردسازی پارک‌ها و وسایل بازی کودکان، تاکید کرد: موضوع استانداردسازی و ایمن سازی وسایل و زمین‌های بازی کودکان در پارک‌ها یکی از اولویت‌های شهرداری گرگان است، به همین منظور با همکاری و حضور کارشناسان اداره کل استاندارد استان از اکثر وسایل بازی سطح شهر بازدید شده و پس از بررسی‌های لازم، برخی وسایل ورزشی و زمین‌های بازی که گزارش انطباق نداشتن با استاندارد در مورد آن‌ها صادر شده بود، اصلاح شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان اضافه کرد: نصب کفپوش در پارک‌های شهر، جمع‌آوری وسایل کهنه و فرسوده و رفع خطر برخی محیط‌های بازی کودکان و کوتاه کردن ارتفاع وسایل بازی کودکان طبق استانداردهای لازم انجام شده است.

ستوده‌نیا با اشاره به اجرای طرح احیای عرصه جنگلی تخریب شده در پارک ناهارخوران و پارک النگدره، اظهار کرد: در این زمینه اقدام به کاشت یک‌هزار و ۲۰۰ اصله نهال از گونه‌های انجیلی، بلوط و افرا شد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای اجرای وظایف حفاظتی این سازمان طبق بند ج ماده ۱۴۷ قانون واگذاری مدیریت و بهره‌برداری پارک‌های جنگلی به موجب قراردادی بین شهرداری گرگان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان انجام شد.

احداث پارک گردشگری

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان از احداث پارک گردشگری در این شهر خبر داد و افزود: با توجه به لزوم وجود فضای سبز مناسب، یکی از بزرگترین پارک‌ها در قالب پارک گردشگری در ورودی غربی شهر ایجاد می‌شود؛ البته سرانه فضای سبز در شهر گرگان با ایجاد پارک‌های محله‌ای در حال افزایش است، اما هنوز به استانداردهای لازم نرسیده است.

ستوده‌نیا با اشاره به اصلاح هندسی میدان بسیج شهر گرگان، اظهار کرد: با اجرای این پروژه چهار هکتار به فضای سبز شهر گرگان افزوده شد و با توجه به موقعیت مناسبی که این مکان برای جذب مسافر و گردشگر دارد، بنا داریم یکی از بزرگترین پارک‌های شهر با عنوان پارک گردشگری را در این محدوده ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت سرانه پارکی در شهر گرگان مطلوب نیست، گفت: در گرگان یکصد محله وجود دارد که در ۵۳ محله از این تعداد پارک وجود دارد، بنابراین برای تحقق شعار هر محله یک پارک، کار سختی پیش‌رو داریم.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان یادآور شد: سرانه پارکی شهروندان در کشور حدود دو مترمربع است، اما این سرانه در گرگان کمتر از یک مترمربع است؛ به دلیل کمبود زمین در شهر گرگان کار سختی پیش رو داریم و برای همین از اواخر سال گذشته احداث پارک‌های جیبی در دستور کار قرار گرفت.

به گفته ستوده‌نیا تاکنون ۱۰ پارک جیبی در شهر گرگان ایجاد شده و پنج الی شش پارک دیگر نیز جانمایی شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان با اشاره به همکاری نکردن شهروندان در حفظ و نگهداری پارک‌ها، افزود: متأسفانه شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز و جنگل‌ها کوتاهی می‌کنند و برخی از آن‌ها اقدام به شکستن درختان، از بین بردن گل و گیاه، تخریب صندلی‌ها و نیمکت‌ها می‌کنند.

ستوده‌نیا با اشاره به اهمیت ایجاد امنیت در پارک‌ها افزود: با هرس کردن درختان و نورپردازی سعی شده است برای شهروندان زمینه تحقق امنیت را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به قطع درختان خشک شده در عرصه جنگلی النگدره گفت: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی، تصمیم به قطع درختان خشک و خطرساز النگدره گرفته است و در این زمینه شناسایی و مکان‌یابی درختان خشک شده توسط این سازمان انجام شد و مراحل صدور مجوز، معرفی پیمانکار و نظارت بر قطع درخت نیز بر عهده تیم کارشناسی اداره کل منابع طبیعی است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان تصریح کرد: تمامی درختان قطع شده با تشخیص تیم کارشناسی سرپاخشک و معضل‌دار اعلام‌شده و امکان شکستگی شاخه‌ها و ساقه‌های آن‌ها به دلیل خشکی و شکننده بودن در زمان طوفان بسیار زیاد است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار