رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت که پرداخت یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح زهکشی زمین‌های کشاورزی و شوره زار شمال استان به خزانه ابلاغ شد.

پرداخت هزار میلیارد ریال برای زهکشی زمین‌های کشاورزی گلستان به خزانه ابلاغ شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ قدرت الله عابدی شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این اعتبار ره‌آورد سفر دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه به گلستان و شرکت در کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی زهکشی ۵۰ هزار هکتار زمین‌های شمالی استان در ۲۱ بهمن پارسال است.

به گفته وی در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به گلستان قرار شد که سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح زهکشی در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان تامین اعتبار شود که اکنون پرداخت بخشی از آن به خزانه ابلاغ شد.

عابدی اضافه کرد: بعد از هزینه کرد یک هزار میلیارد ریال، مابقی اعتبار تعهد شده نیز به استان گلستان برای تکمیل و بهره برداری از طرح زهکشی زمین های کشاورزی منطقه ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: مجری طرح زهکشی ۵۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان، سازمان جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه ای گلستان هستند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: جلوگیری از خسارت آبگرفتگی و سیلاب در زمین‌های کشاورزی و هدایت آن به دریای خزر، افزایش تولید در زمین های شوره زار و پایداری درآمد بهره برداران از مهم ترین اهداف اجرای طرح زهکشی در شمال استان است.

عابدی پیش بینی کرد تا سال آینده سطح زهکشی اراضی کشاورزی گلستان به ۱۳۰ هزار هکتار افزایش یابد.

گفتنی است سال ۹۳ در  سفر اول رییس جمهوری به گلستان زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی شمال استان به تصویب هیات دولت رسید.

بر اساس داده های دستگاههای ذیربط؛ موفقیت در نتیجه گیری اجرای طرح زهکشی بخشی از زمین های شمال گلستان باعث شده تا پوشش کامل زهکشی زمین های شوره زار در دستور کار کارگروه های مرتبط قرار گرفته و در کارگروه اقتصاد مقاومتی هم مصوبه ای برای شتاب بخشیدن به اجرای آن ابلاغ کند.

کنترل شوری زمین، جلوگیری از ماندابی شدن، فرسایش و مهار سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، راکد نشدن آب، به زیر کشت بردن زمین های جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودهنگام عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای اجرای طرح زهکشی است.

استان گلستان در مجموع نیازمند ۴۶۰ هزار هکتار زهکشی است که ۲۸۰ هزار هکتار آن در اولویت اول قرار دارد.

اقتصاد استان گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است و در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا ششم کشور و در برخی محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه‌های روغنی سویا، کلزا و آفتابگردان رتبه‌های اول تا سوم را داراست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار