وجود مشکلات تکراری همچون کمبود کود و سم، گرانی این نهاده‎ها و از سویی حضور فعال دلال‎ها در زمان برداشت محصول و خرید محصول به قیمت پایین بر دغدغه‎مندی این روزهای شالی‎کاران گلستانی افزوده است.

محرومیت شالی‎کاران گلستانی از چتر حمایتی مسوولان/واسطه‎ ها فعال‎تر از مسوولان در زمان برداشت محصول

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، یکی از محصولاتی که به دلیل صرفه اقتصادی در دو دهه اخیر مورد توجه بسیاری از کشاورزان گلستانی قرار گرفته کشت برنج است.

کشاورزان در چند سال اخیر از نحوه قیمت‌گذاری و خرید محصولاتی که بنابر گفته مسوولان استانی با الگوی کشت استان همخوانی دارد، چندان رضایتی ندارند از این رو با وجود آن‎که همواره برخی مسوولان بدون در نظر گرفتن معیشت کشاورزان بر عدم کشت شالی به دلیل مصرف بالای آب تأکید می‎کنند اما کشاورزان برای ادامه حیات و اقتصاد خانواده شالی را در الگوی کشت خود قرار داده‎اند و البته معتقد هستند باید حمایت‎هایی در این رابطه انجام شود.

این روزها بسیاری از شالی‎کاران گلستانی در فصل داشت شالی به سر می‎برند و مشغول کودپاشی و سم‌پاشی مزارع خود هستند تا یک محصول مرغوب را به بازار عرضه کنند اما وجود مشکلات تکراری همچون کمبود کود و سم، گرانی این نهاده‎ها و از سویی حضور فعال دلال‎ها در زمان برداشت محصول و خرید محصول به قیمت پایین بر دغدغه‎مندی این روزهای شالی‎کاران گلستانی افزوده است.

*برای پرداخت هزینه کاشت  و بدهی‎ها مجبور به فروش محصول به دلال‎ها هستیم/ شرکت تعاونی در خرید برنج حمایتی از شالی‎کاران نمی‎کند

در همین رابطه یک شالی‎کار گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت نهاده‎ها در بازار در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: این روزها در مرحله کودپاشی و سم‌پاشی مزارع خود هستیم و مهمترین مشکل در این فصل تهیه کود، سم و گازوئیل است.

علی ساروی با بیان اینکه برای هر یک هکتار تنها یک کیسه کود به کشاورز حواله اختصاص می‎دهند، افزود: این مقدار کود پاسخگوی نیاز اراضی ما نیست، مجبور هستیم با هزینه بالا سم و کود را از بازار آزاد تهیه کنیم با این وجود و تقبل هزینه‎های سنگین، کشاورزان امید چندانی به درآمد ندارند چرا که زمان برداشت محصول دلال‎ها به قیمت پایین شالی را از کشاورز می‎خرند.

وی اضافه کرد: وقتی به شرکت تعاونی برای خرید شالی مراجعه می‎کنیم به ما می‎گویند نرخ خرید برنج معلوم نیست، تنها منبع درآمدی ما از کشاورزی است ما در طی کاشت تا برداشت هزینه‎های زیادی صرف می‎کنیم و بعضأ بدهکار هم هستیم برای فروش نمی‎توان تعلل کرد و برخلاف میل باطنی خود  مجبور هستیم محصول را به قیمت پایین به واسطه‎ها بفروشیم.

*دولت دخالتی در خرید برنج از کشاورزان ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان مقدار کودی که برای زراعت برنج در اراضی نسق به کشاورزان تحویل داده می‎شود را چهار کیسه عنوان کرد و گفت: در بعضی از اراضی به لحاظ فنی، کشت برنج توصیه نمی‎شود ولی در مجموع طبق دستورالعمل فنی چهار کیسه کود برای اراضی شالی کافی است.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: قیمت سم نیز مقداری افزایش یافته است برای رفع این مشکل دولت برای واردات سم ارز نیمایی در نظر گرفته است با این وجود برخی کشاورزان برای استفاده از سم به افراد غیرفنی مراجعه می‎کنند معموِلأ این افراد چندین سم را به کشاورز پیشنهاد می‎دهند اختلاط چند سم علاوه بر اینکه تأثیرگذاری آن را کاهش می‎دهد هزینه مبارزه با آفات و بیماری‎ها را دو برابر می‎کند در صورتی که با مراجعه به کلینیک‎های گیاهپزشکی یا کارشناسان پهنه با کمترین هزینه و بهترین روش و زمان مبارزه با آفات و بیماری‎ها را شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص عدم خرید تضمینی برنج از کشاورزان گفت: قیمت تضمینی، قیمت کف است و معمولأ برای کشاورزان توجیهی ندارد کشاورزان به خصوص برنج‌کاران حاضر نیستند محصول خود را با قیمت تضمینی بفروشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان اضافه کرد: مشکلی که در خصوص برنج وجود دارد این است که کشاورز می‎خواهد با توجه به برداشت مکانیزه که برای برنج اتفاق می‎افتد در زمان برداشت این محصول عجله می‎کند بنابراین رطوبت شالی بالاست، توصیه ما به کشاورزان این است در زمان برداشت عجله نداشته باشند و اگر ناچار به برداشت هستند هواگیری خشک در فضای باز را انجام دهند و مدت کوتاهی محصول خود را نگهداری و زمان فروش مناسب به بازار عرضه کنند.

وی بیان کرد: وقتی عرضه محصول زیاد شود  قیمت کاهش خواهد یافت قیمت برنج آزاد است و دولت دخالتی در خرید برنج ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص کمبود گازوئیل که برخی کشاورزان با آن مواجه هستند نیز گفت: برای چاه‌های که برقی نیست طبق قانون، کشاورز باید به آب و منطقه‎ای مراجعه کند چون متولی چاه آب و منطقه‌ای است در صورتی که چاه پروانه بهره‌برداری داشته باشد تاریخ آن نیز به روز باشد می‎توانند در سامانه ثبت‌نام و در این رابطه کشاورزان مشکل سوخت نخواهند داشت.

عباسی خاطرنشان کرد:کشاورزانی که کمبود سوخت دارند، یا چاه آب آنها مجوز ندارد و یا اینکه مجوز دارد و پروانه بهره‌برداری آن را تمدید نکرده‎اند در واقع برای سوخت موتور آب،  سازمان جهاد کشاورزی هیچ‌گونه نقشی در تأیید و یا رد تعیین سهمیه سوخت ندارد سازمان جهاد کشاورزی فقط در خصوص تراکتور به کشاورزان حواله می‎دهد که ماهانه در سامانه ثبت‌نام می‎شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار