مدیر حفظ نباتات استان گلستان توصیه‌هایی را برای مقابله با آفت گیاهان پنبه و سویا ارائه داد.

توصیه‌های کشاورزی برای مقابله با آفت گیاهان پنبه و سویا در گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، به ارائه دستورالعمل‌های لازم به کشاورزان در رابطه با مبارزه با آفت گیاهان پنبه و سویا پرداخت و گفت: براساس مشاهدات انجام شده در هفته پایانی مرداد ماه از مزارع پنبه و سویا استان، وضعیت اکثر مزارع از نظر جمعیت کرم قوزه زیر حد آستانه است.

او افزود: بررسی تله‌های شکار در استان نشان می‌دهد کرم غوزه در بخش مرکز استان شامل بخش شرقی و شمالی شهرستان گرگان و قسمتی از غرب شهرستان علی آباد و به ویژه در شهرستان آق قلا میزان آمار بالایی را نشان می‌دهد و در شرایط کنونی که تداخل نسل در مزارع آلوده مشاهده شده و مزارع در حال پر کردن قوزه‌ها هستند، کشاورزان از سموم شیمیایی مجاز برای کنترل و نابودی آفت استفاده کنند.

حق نما گفت: آفت "کنه" بیشتر در مزارع شمالی استان گزارش شده است، اما در صورت گسترش آلودگی از حاشیه مزرعه به درون آن، کشاورزان نسبت به مبارزه شیمیایی با سموم کنه کش مجاز اقدام کنند، البته در مزارعی که ۳۰ تا ۵۰ درصد برگ‌های گیاه علایم وجود کنه وجود داشته باشد مبارزه شیمیایی لازم است.

مدیریت حفظ نباتات استان گلستان افزود: آفت "سنک" در سالیان اخیر جزو آفات اصلی و خطرناک پنبه و سویا در استان درآمده و در حال حاضر در شهرستان‌های غربی استان جمعیت بالاتری از آن مشاهده شده است.

حق نما گفت: آفت سنک در شهرستان گالیکش در حال زیاد شدن است و از آنجایی که غفلت از این آفت موجب ریزش اندام‌های زایشی در بوته‌های پنبه و عدم غلاف بندی سویا در مرحله غنچه دهی می‌شود لازم است به محض مشاهده این آفت با نُرم توصیه شده نسبت به مبارزه شیمیایی با سموم سیستمیک اقدام شود.

او ادامه داد: ادامه ابرناکی آسمان در هفته پایانی مرداد ماه شرایط را برای توسعه هر چه بیشتر آفات مکنده (شته، زنجرک، تریپس، سفید بالک) و به ویژه شته فراهم کرده است، با اینکه برخی کشاورزان تاکنون بخوبی با آن مبارزه کرده اند و جمعیت آن در برخی مزارع پایین آمده است، اما در مجموع اغلب نقاط استان دارای درجاتی از آلودگی به شته هستند.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان گفت: وجود شته در این زمان علاوه بر کاهش کمیت محصول از کیفیت آن هم می‌کاهد و در صورت گسترش آفت در مزارع آلوده، کانون کوبی و سمپاشی مزرعه با سموم سیستمیک توصیه می‌شود.

حق نما گفت: سمپاشی با سموم سیستمیک سایر آفات مکنده که در اکثر نقاط استان در جمعیت قابل ملاحظه در حال فعالیت هستند را هم کنترل می‌کند.

او با اشاره به اقدامات لازم برای کنترل و مدیریت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌ها گفت: پایش آفت با استفاده از مواد جلب کننده (فرمون جنسی و پروتئین هیدرولیزات) و تله‌های استاندارد انجام شود.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان افزود: برداشت میوه در اسرع وقت حتی در میوه‌هایی که رسیدگی میوه بعد از برداشت در آن‌ها می‌تواند ادامه یابد مثل (خرمالو، گلابی) و جمع آوری و دفن اصولی میوه‌های آلوده پای درختان در کوتاهترین زمان و انجام عملیات خاکورزی در باغ و کنترل علف‌های هرز کف آن انجام شود.

حق نما گفت: در صورتی که متوسط شکار آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در روز بیش از ۲ عدد باشد، بسته به زمان برداشت میوه توصیه می‌شود ابتدا عمل سم پاشی با ترکیب ماده جلب کننده و سموم توصیه شده بصورت یک ردیف درمیان در ضلع جنوبی تاج درخت انجام شود، میزان طعمه پاشی برای هر درخت بسته به سن آن از ۱۰۰ تا ۳۰۰ سی سی متغیر است.

او ادامه داد: تله گذاری انبوه با تله‌های جلب کننده- کشنده که حاوی ماده جلب کننده پروتئینی و سم هستند که با توجه به شدت آلودگی به تعداد ۵۰ تا ۷۰ عدد در هکتار توصیه می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار