رقابت‌های اسبدوانی تابستانه بندرترکمن پس از ۶ ماه وقفه بخاطر کرونا عصر امروز جمعه بدون حضور تماشاگر و با رعایت پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در مجموعه سوارکاری این شهرستان واقع در غرب استان گلستان برگزار شد.

اسب‌های ترکمن صحرا پس از ۶ ماه انتظار وارد دپار شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، هفته نخست این مسابقات در ۶ دور هزار متری و با رقابت ۵۴ راس اسب از نژادهای ترکمن و دوخون برگزار شد.

در دور اول، اسب‌های نژاد ترکمن بالای سه سال وارد دپار (حصار فلزی شروع مسابقه) شدند که نادر صالح پور با اسب جلوه سیاهپوش قهرمان شد و فیض الله رجال با اسب آذین دزپارت و یعقوب انفاس با اسب گل آهو قوری دره به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور دوم مسابقات اسب‌های نژاد دوخون بالای سه سال با هم رقابت کردند که محمد امین توماج با اسب بروکلین زودتر از سایرین از خط پایان گذشت؛ نادر صالح پور با اسب یونی کورن نایب قهرمان و امیر مختومی با اسب سیلوا گلد سوم شد.

رقابت دور سوم میان اسب‌های نژاد دوخون دو ساله برگزار شد که کمال دلیجه عطا با اسب سایدن، یونس اورکلی با اسب لتس گو و محمد امین توماج با اسب ماکام به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در دور چهارم اسب‌های نژاد دوخون بالای سه سال کلاس ۴ با یکدیگر رقابت کردند که امیر مختومی با اسب هانده، اسحاق قاضلی کر با اسب بلک اسپیدی و نادر صالح پور با اسب آلان مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

دور پنجم مسابقات نیز اسب‌های نژاد دوخون بالای سه سال کلاس ۵ وارد دپار شدند که کمال دلیجه عطا با اسب سلما زودتر از بقیه خط پایان را پشت سر گذاشت و قهرمان شد، عبدالحلیم قبادی با اسب مارکوس و ستار مهرانی با اسب تکنو نیز دوم و سوم شدند.

مسابقات اسب دوانی تابستانه بندرترکمن در دور ششم نیز با رقابت اسب‌های نژاد دوخون کلاس ۶ برگزار شد که نور محمد بهادر با اسب میراب قهرمان شد، رامین قهرمانی با اسب ایلیاز و عبدالحلیم قبادی با اسب ترانه حکیم به ترتیب عناوین دوم و سوم را به دست آوردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا با وجود ثبت نام ۶۱ راس اسب برای مسابقات نخستین هفته بندرترکمن ٧ اسب از سوی دامپزشک میدان از دور رقابتها کنار گذاشته شد.

میزان جایزه نقدی اهدایی به صاحبان، مربیان و چابکسوران اسب‌های اول تا چهارم کورس‌های ۶ گانه تاکنون مشخص نشده و بنا به توافق مالکان و مجریان برگزاری مقرر شد بر اساس مقدار درآمد حاصل از برگزاری مبلغی برای آنان تعیین شود.

هرچند در این رابطه بطور رسمی چیزی عنوان نشده اما بنظر می رسد تعطیلی چند ماهه و دوری مسابقات از تماشاچی این عرصه ورزشی نیز با زیان سنگین اقتصادی مواجه است.

مسابقات اسبدوانی در استان گلستان هر ساله در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق قلا و بندرترکمن برگزار می‌شود و علاقمندان بسیار زیادی را به مجموعه‌های سوارکاری این شهرها می‌کشاند.

شهرستان ساحلی بندرترکمن در کرانه شرقی دریای خزر حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت مرکب از اقوام و نژادهای مختلف در سطح ۱۴ شهرستان دارد که در این بین قوم ترکمن تقریبا یک سوم از سکنه استان را تشکیل داده و اسب با آنها از کودکی عجین است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار