گلستانی ها عزاداری محرم را متفاوت آغاز کردند؛

سلام بر محرم و سلام بر سیاهی‌های عزای سیدالشهداء؛ باز هم محرم، ماه شور و شعور و شیدایی فرارسید و مریدان سرور و سالار شهیدان امسال در شرایطی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته، خود را برای آزادی خواهی و عدالت‌طلبی و احیای اسلام ناب محمدی آماده کرده‌اند.

از هر خانه، یک پرچم تا پرداخت اجاره کسب و کار آسیب دیده از کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا از ماه‌ها قبل بسیاری از شئونات زندگی انسان‌ها در کشور ما و سراسر دنیا را با تغییراتی ناخواسته مواجه کرده است. مراسم عروسی و عزا و دورهمی‌ها حذف و آموزش‌ها مجازی شد. حالا محرم رسیده و ماه عزاداری و سوگواری برای عشقی است که هر ایرانی بی‌قرار عزاداری اوست. عشق به حسین خیمه همیشه افراشته بر جان‌های ماست و فراموش‌شدنی نیست.

هر سال محرم و عشق به حسین را در کنار یکدیگر در هیات‌ها، دسته‌ها و عزاداری‌ها معنا می‌کردیم اما امسال به خاطر پیشگیری از شیوع کرونا، محرم رنگ و بوی دیگری دارد. اگر قرار باشد شور و شعور حسینی داشته باشیم باید همدیگر را دوست بداریم و به‌منظور سلامتی یکدیگر، مراسم عزاداری محرم امسال را به نحوی دیگر برگزار کنیم.

امسال جلسات سخنرانی و روضه‌خوانی به‌صورت مستقیم از شبکه‌های صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و مردم می‌توانند در خانه خود پای منبر بنشینند و برای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش اشک بریزند و بر سینه بزنند.

با قدم زدن در شهر می‌توان بوی محرم را با وجود کرونا حس کرد. مریدان آقا اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در استان گلستان چند روزی است با سیاه‌پوش کردن سر درِ منازل و خیابان‌ها، خود را مهیای عزاداری کردند. منازل هم حسینیه شده و خانواده‌ها حال و هوای محرمی را به منازل برده‌اند.

یکی از اقدامات متفاوتی که امسال صورت گرفته، اجرای پویش «هر خانه، یک پرچم» است. مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان در این خصوص به ایسنا گفت: امسال به مناسبت ماه محرم علاوه بر سیاه پوش کردن مسجد و محله، پویش هر خانه یک پرچم را با نصب بیش از ۲۰۰۰ پرچم عزای امام حسین (ع) اجرا کردیم.

 رضا جعفری بیان کرد: یکی از مصادیق مهم احیای امر اهل بیت(ع) آن است که نشان دهیم با آنها پیوندی داریم و قطعا یکی از این نشانه ها آن است که در حزن آنها محزون باشیم و در ظاهر نیز نشان دهیم که غمگین هستیم.

یک شهروند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه شعائر حسینی فراموش‌شدنی نیست، می‌گوید: درست است که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری را همانند سال‌های گذشته نداریم ولی از همین مراسم دو ساعته و با محدودیت هم می‌توان کمال استفاده را برد.

او ادامه می‌دهد: محبت حسین در دل مؤمنان هیچ‌گاه سرد و خاموش نمی‌شود.

یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: امام حسین(ع) شخصیتی است که کسی نمی‌تواند عاشق او نباشد. عشق به امام حسین(ع) همیشه بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مکتب امام حسین(ع) مکتب ایثار، شهادت و از خود گذشتگی است، بیان می‌کند: امام حسین(ع) باید در قلب‌های ما جا داشته باشد؛ اگر امسال نتوانستیم در مراسم شرکت کنیم، می‌توانیم در خانه با خواندن دعا و دنبال کردن عزاداری‌ها از تلویزیون، دل‌هایمان را امام حسینی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان در جلسه‌ای در خصوص برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، گفت: در تبیین آموزه‌های دینی و تعریف نمادهای دینداری و برپا کردن مناسبت‌های مذهبی نباید به‌گونه‌ای عمل شود که برای جامعه به‌ویژه نسل جوان این شائبه پیش بیاید که بین عقل، علم و دین تضاد وجود دارد.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی با بیان اینکه نباید تضاد بین علم و دین برای مردم ایجاد نکنیم، افزود: وقتی عقل و علم حکم می‌کند که همه خودشان را از این بیماری مهلک حفظ کنند، نباید ما بر خلاف گفته کارشناسان عمل کنیم، مسیر همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند «همه باید تابع دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم».

وی بیان کرد: مراسم عاشورا و مخصوصاً ۱۰ روز اول محرم در کشور ما یک شور و هیجان خاصی بوجود می‌آورد. در همین شور و هیجان حسینی، افرادی متحول می‌شوند. خیلی‌ها در طول سال کارهایی انجام می‌دهند اما با شروع ماه محرم یک فرصتی برای آنها پیدا می‌شود و حرمت محرم را نگه می‌دارند. این فرصت باید مغتنم شمرده شود و در شرایط خاص به‌گونه‌ای عمل نکنیم که به این روحیه صدمه وارد شود.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان ادامه داد: ما وظیفه داریم با رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا این شور و هیجان حسینی را بوجود بیاوریم. اجتماعات سال‌های قبل منع شده و این کار نیز درست است چون گاهی امر واجب را خدای متعال با بروز معذوراتی منع می‌کند.

نورمفیدی خاطرنشان کرد: باید با تنظیم برنامه عزاداری ماه محرم هم شور حسینی را حفظ کنیم و هم دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کنیم. امسال باید با شرایط بوجود آمده به‌طور مقتضی سطح و کیفیت مراسم را ارتقاء بدهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان نیز در خصوص عزاداری امسال ایام محرم، به ایسنا گفت: اگر چه امسال به خاطر بیماری کرونا عزاداری امام حسین(ع) مدل سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود، ولی می‌توان با سیاه‌پوش کردن شهر و روستا و تهیه پیام‌هایی با مفاهیم محرم و امام حسین(ع) در افکار عمومی تأثیرگذار بود.

حجت‌الاسلام نورالله ولی‌نژاد بیان کرد: مراسم عزاداری را می‌توان با فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلی‌های بزرگ و اماکن ورزشی داری ارتفاع بیش از ۶ متر و با نظر دانشگاه پزشکی برگزار کرد.

وی افزود: امسال دسته روی، علم‌گردانی، برپایی ایستگاه صلواتی و استفاده از طبل و سنج و سینه‌زنی شور در فضای بسته ممنوع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان تأکید کرد: اگر چه همه ما از کوچکی با خاندان اباعبدالله زندگی کردیم و این خاندان تمام زندگی ماست اما سلامتی مردم برای همه ما مهم است.

ولی‌نژاد با اشاره به حذف دسته روی، تجمع و اطعام دهی در هیات‌های مذهبی، تصریح کرد: اطعام دهی محرم امسال به‌صورت خشک و بسته‌بندی و توزیع آن در بین نیازمندان و مناطق کم برخوردار و آشپزی در هیات‌های مذهبی صرفاً با نظارت مجموعه دانشگاه پزشکی و بیرون بر و با اولویت مناطق کم برخوردار انجام خواهد شد.

وی گفت: عزاداران حسینی می‌توانند به‌جای صرف هزینه در اطعام دهی، به خرید اقلام ضدعفونی و ماسک، تهیه فرش، یخچال و اقلام ضروری برای مسجد، آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد، پرداخت هزینه‌های بیماران کرونایی، اجاره مسکن و مغازه‌های مؤمنینی که به علت بیماری کرونا بیکار شده‌اند، اقدام کنند و یقیناً این اجر و مزد آنان کمتر از شام امام حسین(ع) و یا ناهار تاسوعای و عاشورا نیست.

امسال ایستگاه‌های پذیرایی و نذری برپا نیست اما درِ احسان و ثواب همچنان باز است.

مرحله دوم رزمایش ایران همدل با عنوان اطعام حسینی با بهره‌مندی از ظرفیت ماه‌های محرم و صفر، با مشارکت خیران در گلستان آغاز شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان به ایسنا گفت: همزمان با ایام محرم به نیت ۷۲ یار با وفای سرور و سالار شهیدان، ۷۲ آشپزخانه اطعام حسینی به‌صورت متمرکز با همکاری اوقاف در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) گرگان راه‌اندازی شد.

عیسی بابایی خاطرنشان کرد: این تعداد آشپزخانه در قالب طرح اطعام حسینی با بهره‌مندی از ظرفیت ایام سوگواری سالار شهیدان همزمان با برگزاری مرحله دوم پویش ایران همدل در استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای طبخ غذای گرم برای نیازمندان برپا شده است.

وی افزود: مردم نیکوکار استان می‌توانند از طریق استفاده از کد دستوری #۰۱۷*۱*۸۸۷۷* و همچنین شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۷۰۲۲۶ نزد بانک ملی در این امر خداپسندانه مشارکت کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان با اشاره به کمک ۵ و نیم میلیارد تومانی گلستانی‌ها در طرح اطعام حسینی سال قبل، خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال با مشارکت خیران، عزاداران حسینی، مساجد و هیات‌های مذهبی بتوانیم بیش از ۳۷۰ هزار پرس غذای گرم و ۲۶ هزار سبد کالا را تا پایان ماه صفر بین نیازمندان در سراسر استان توزیع کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار