مدیرکل شیلات گلستان گفت: طی تفاهمنامه بین قرارگاه خاتم‌الانبیا، استانداری گلستان و بانک صادرات برای توسعه زیرساخت فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان، بانک صادرات آمادگی اعطای تسهیلات به مبلغ یک‌هزار و 500 میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در فاز دوم مجتمع پرورش میگو اعلام کرد.

آمادگی بانک‌صادرات برای وام 1500 میلیاردی پرورش‌دهندگان میگو گمیشان/ گلستان قطب میگو کشور و خاورمیانه

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدجواد قدس‌علوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان برای تکمیل زیرساخت‌های مجتمع‌های پرورش میگو گمیشان 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اظهار کرد: در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گلستان هفته پیش 25 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های به شیلات اختصاص داده شود که 90 درصد زیرساخت میگو گمیشان تکمیل خواهد شد.

* 3700 میلیارد تومان بستر سرمایه‌گذاری در شیلات گلستان فراهم شد/ 30 مرزعه جدید پرورش میگو راه‌اندازی می‌شود

وی تصریح کرد: 120 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با بهره 15 درصد که سه درصد از سوی دولت پرداخت می‌شود به پرورش‌دهندگان میگو تخصیص داده شد، امید با این اعتبارات، 30 مزرعه جدید برای سال 1399 در فصل پرورش میگو توسعه دهیم.

مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته 3 هزار و 700 میلیارد تومان بستر سرمایه‌گذاری در سطح استان در شیلات آماده کردیم، گفت: با توسعه مجتمع پرورش میگو و جلب سرمایه‌گذاران، میگو گمیشان به قطب میگو کشور و خاورمیانه تبدیل خواهند شد.

قدس‌علوی گفت: اقدامات اداره کل شیلات گلستان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در راستای اهداف تبیین شده در اسناد بالادستی، برنامه‌های پنجساله، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رویکرد حمایت از تولیدات داخلی، رونق و جهش تولید بوده است.

وی ادامه داد: این اقدامات در قالب وظایف ذاتی و حاکمیتی از قبیل توسعه آبزی‌پروری در آب‌های ساحلی و داخلی، افزایش سرانه صید صیادان مجاز استان، بازسازی ذخایر آبزیان و ... تعریف و تدوین شده است.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: پروژه‌های شاخصی نیز طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ در این راستا مدنظر قرار گرفته است که نقش اساسی در تحول و توسعه اقتصادی، فرهنگی و تولیدی استان داشته و خواهد داشت.

* ۱۰ هزار هکتار مجموع دو فاز پرورش میگو گمیشان به عنوان بزرگترین مجتمع پرورش میگو در کشور و تنها مجتمع در شمال کشور/ رشد 850 درصدی تولید میگو در گلستان

قدس‌علوی اضافه کرد: پرورش میگو «فاز یک» و «فاز دو» در سطوح ۴ هزار و ۶ هزار هکتاری در مجموع دو فاز ۱۰ هزار هکتار به عنوان بزرگترین مجتمع پرورش میگو در کشور و تنها مجتمع پرورش میگو در شمال کشور در شمال غرب استان، در اراضی لم‌یزرع، کم‌بازده و شوره‌زار شمال گمیشان با اهداف جذب سرمایه، تولید، اشتغال و کارآفرینی و توسعه عادلانه و متوازن در مناطق محروم و مرزی استان گلستان شکل گرفته است.

وی گفت: تولید در مجتمع پرورش میگو فاز یک استان گلستان با رشد ۸۵۰ درصدی از ۳۰۴ تن در سال ۱۳۹۲ به ۲ هزار و ۵۸۵ تن در سال ۱۳۹۷ رسید که البته در سال ۱۳۹۸ با توجه به درگیر شدن مزارع پرورش میگوی استان به بیماری لکه سفید با کاهش عمده‌ای روبرو بوده‌ایم که در این سال به میزان ۴۰۵ تن است (رشدی ۳۳ درصدی ۱۳۹۲ به ۱۳۹۳) را می‌توان به آن اشاره کرد.

قدس‌علوی افزود: سال بعد از بیماری لکه‌سفید در مجتمع‌های میگو کشور و حتی در دنیا بیشترین ریسک برای پرورش میگو است که باید تولید را در کنار بیماری انجام بدهند که به لطف خداوند و به همت میگوپروران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فنی، پرورش میگو در سال جاری با اختیاری بودن پرورش تعداد 24/5 مزرعه در سطح مفید 382 هکتار در مجتمع گمیشان از 14 خرداد 1399 با ذخیره‌سازی بچه میگو شروع شد.

مدیرکل شیلات گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گذشت ۷۴ روز و رسیدن وزن میگو به حدود ۱۸ گرم تا ۱۷ گرم بدون حادث شدن بیماری می‌توان گفت برای اولین بار در کشور که شرایط برای صید است یک موفقیت بزرگ بوده و برای سال آینده می‌توان پیش‌بینی کرد که تولید در مجتمع گمیشان (حدود ۵۰۰۰ تن) به صورت جهشی بالا خواهد رفت.

وی تصریح کرد: در صورت تکمیل زیرساخت‌های اصلی از محل اعتبارات دولتی و زیرساخت‌های فرعی و مزارع پرورشی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این فاز (۴ هزار هکتاری) در سال ۱۴۰۱ به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و با تولید ۶ هزار و ۹۰۰ تن میگو با اشتغالزایی ۴ هزار و ۱۴۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم حاصل خواهد شد.

* 10 هزار اشتغال و تولید 29 هزار تن تولید میگو با بهره‌برداری دو فاز یک و دو مجتمع میگو گمیشان
مدیرکل شیلات گلستان گفت: همچنین پرورش میگو در فاز دو نیز در سطح ۶ هزار هکتاری به عنوان طرح توسعه فاز یک در استان و در قالب واگذاری به شرکت شهرک‌های کشاورزی برنامه‌ریزی شده است در سال جاری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای انجام زیرساخت‌های فاز دو تخصیص داده شده است که احداث کانال اصلی از دریا به فاز دو است.

با راه‌اندازی فاز دو تولید حدود 22 هزار تن میگو و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 6 هزار و 210 نفر محقق خواهد شد که با بهره‌برداری دو فاز یک و دو 10 هزار هکتار حدود 29 هزار تن تولید میگو و با اشتغالی حدود 10 هزار  نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.  

 

ارسال نظر

آخرین اخبار