خانم رجبلو، امر به معروف و نهی از منکر را پایه و اساس قیام حسینی دانست و گفت: تمام ابعاد زندگی حضرت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) درسی آموزنده برای همگان است، لذا باید سیره و منش ایشان را الگوی خود در زندگی قرار دهیم.

امر به معروف و نهی از منکر پایه و اساس قیام حسینی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از «حوزه» از گرگان، خانم اکرم رجبلو در پژوهشی پیرامون «سیره اخلاقی و سیاسی امام حسین(علیه السلام)» با اشاره به شخصیت والای سیدالشهداء(علیه السلام) آورده است: در شخصیت سرور آزادگان، تمام ارزش های انسانی و فضایل والای اخلاقی تجسم یافته و عناصر نبوت و امامت در وجود آن حضرت به هم آمیخته و ایشان به حکم فضیلت و تهذیب، نمونه برجسته تکامل انسانی است.

وی اضافه کرد: امام حسین(علیه السلام) از ستارگان درخشان اهل بیت(علیهم السلام) است که مشعل دین را برافروخته و شعار حق و عدالت را ندا داده و مسائل سرنوشت ساز را در اسلام بنیان نهاده است.

پژوهشگر حوزه خواهران، ایثار را از ویژگی های حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) دانست و افزود: در صحنه عاشورا امام حسین(علیه السلام) ایثارگرانه خود را فدای دین خدا کرد و رضای حق را بر همه چیز برگزید.

رجبلو قدرت اراده و صلابت عزم را از دیگر ویژگی های امام حسین(علیه السلام) برشمرد و با بیان اینکه حضرت صفات ارزنده خود را از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به ارث برده است، توضیح داد: همان گونه که پیامبر مکرم اسلام با اراده نیرومند بر نیروهای شرک چیره شد، حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) نیز با ایستادگی در برابر حکومت اموی و عدم پذیرش بیعت یزید، به میدان جهاد روانه شد تا کلمه حق را رفعت بخشیده و سخن باطل را نابود کند.

وی عدم پذیرش ظلم و ستم را از صفات بارز امام حسین(علیه السلام) معرفی کرد و توضیح داد: ایشان با تحقق بخشیدن شعار کرامت انسانی، راه شرافت و عزت را ترسیم کرد و در برابر بنی امیه تسلیم نشد تا اینکه به شهادت رسیدند.

پژوهشگر حوزه خواهران، صلابت در حق را از مبانی زندگی سرور و سالار شهیدان دانست و گفت: آن حضرت برای خارج ساختن مردم از جهل و جریانات باطل و گمراه کننده بسیار تلاش کرد تا پرچم حق را در سرزمین های اسلامی برافرازد.

رجبلو با بیان این که امام حسین(علیه السلام) پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) با حوادث بسیار تلخ مواجه شد، اضافه کرد: ایشان از هر فرصت مناسبی برای مبارزه با طاغوتیان بهره برد و بدعت ها، جنایات و اعمال ضد اسلامی آنان را تشریح کرد و یک حرکت عظیم تبلیغی را بر حکومت پلید معاویه پدید آورد و زمینه را برای قیام فراهم ساخت.

وی اصلاح امت رسول الله، امر به معروف، نهی از منکر و حرکت بر اساس شیوه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را از انگیزه ها و اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) عنوان کرد و افزود: این ویژگی ها که به عنوان اهداف حرکت و نهضت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) معرفی شد، باعث احیای دین و نیز براندازی حکومت یزید به عنوان موثرترین منکر شد.

پژوهشگر حوزه خواهران به عوامل پیروزی قیام امام حسین(علیه السلام) اشاره کرد و نیت خالصانه، خلوص یاران و مددخواهی از خداوند را از آن جمله برشمرد و توضیح داد: ایشان برای خدا، برافراشتن پرچم حق و ریشه کن شدن مناهی قیام کرد، لذا، وقتی برنامه ها، حرکت ها و روش ها رنگ خدایی داشته باشد، اثر عمل جاودانه خواهد ماند.

رجبلو امام حسین(علیه السلام) را اسوه حسنه، کشتی نجات و مصباح هدایت دانست و خاطرنشان کرد: تمام ابعاد زندگی حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) درسی آموزنده برای همگان است، لذا باید سیره و منش ایشان را الگوی خود در زندگی قرار دهیم. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار