صاحبدل گفت: با ایجاد شورای پیچینگ فیلم درانجمن فیلمسازان جوان گرگان در تلاش هستیم که از تولیدات فیلمسازان جوان استان حمایت کنیم.

​نحوه حمایت از فیلم های کوتاه در انجمن فیلمسازان جوان گرگان/ فعالیت ۵۰۰ فیلم ساز و عوامل تولید فیلم در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، انجمن سینمای جوان بزرگترین انجمن فیلمسازان در کشور به شمار می رود که به برگزاری دوره های تک درس یک ساله و جشنواره بین المللی فیلم کوتاه در کشور می پردازند.

 

هنر سینما و فیلمسازی به ویژه در قشر جوان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و در استان گلستان انجمن سینمای جوان در گرگان با توجه به اینکه این استان ظرفیت و پتانسیل های خوبی را در حوزه هنر سینما و فیلم کوتاه دارد در تلاش است که به شکوفایی این استعدادها کمک کند لذا در این خصوص با «مهدی صاحبدل»، مدیر انجمن سینمای جوان گرگان گفتگو کردیم.

 

*درخصوص انجمن سینمای جوان برایمان بگویید؟

انجمن سینمای جوانان ایران بزرگترین نهاد آموزش سینما در کشور است و به لحاظ حجم فعالیت و گستردگی بزرگترین نهاد سینما در دنیا به شمار می رود.

 

در ایران نیز تقریبا از اوایل دهه 50 این نهاد شکل گرفت و در گرگان هسته اولیه در سال 54 تشکیل شد و فعالیت محدودی در رژیم گذشته داشت و پس از انقلاب اسلامی با یک ساختار نیروند این انجمن راه اندازی شد و از سال 64 گرگان جزو نخستین شهرهایی بود که انجمن سینمای جوان در آن دارای دفتر و تشکیلات شد.

 

در طول 35 سال گذشته در استان گلستان انجمن با تربیت نیروهای مختلف در حوزه سینما و عکاسی باعث شده است که جمع بزرگی از هنرمندان سینما و عکاس در استان فعالیت کنند و تقریبا تمام کسانی که در استان در این زمینه فعال هستند هنرجوی انجمن بودند و یا مورد حمایت انجمن قرار گرفتند.

 

*در انجمن سینمای جوان چه برنامه هایی دارید؟

انجمن سینمای جوان دو وظیفه اصلی دارد که یک مورد آن آموزش فیلم سازی و مشاغل سینمایی مثل تدوین فیلم، عکاسی، تصویربرداری، صدابرداری و غیره است.

 

دومین وظیفه اصلی ما حمایت از تولید فیلم کوتاه است و انجمن سینمای جوان متولی فیلم کوتاه در ایران به شمار می رود و سازمان سینمایی کشور سه بازو در حوزه تولید دارد که یک بازوی آن انجمن سینمای جوان است که فیلم های کوتاه انیمیشن، مستند و غیره را حمایت می کند.

 

در انجمن سینمای جوان استان دوره جامع فیلمسازی یک ساله با 360 ساعت تئوری و برگزاری کارگاه های عملی و با 12 درس برگزار می شود و اساتید ما در گذشته تلاش کردند از فیلم سازمان جوان حمایت کنند.

 

*مسئولیت سینمای جوان گرگان را از چه زمانی برعهده دارید و چه برنامه هایی را در آینده دنبال خواهید کرد؟

از 18 آذر این مسئولیت به من واگذار شد و چون بیش از دو سال قبل مدرس انجمن بودم شناخت نسبی نسبت به فضا و فعالیت های انجمن سینمای جوان گرگان داشتم.

 

پس از مسئولیت من با شیوع کرونا رو به رو شدیم و در دوران کرونا نیز تلاش شده است آموزش را متوقف نکنیم و از طریق فضای مجازی دوره آموزشی را پیش ببریم و جزو دفاتری در کشور هستیم که دوره یک ساله فیلمسازی را به تاخیر نینداختیم.

 

در این دوره از افراد باتجربه و تحصیل کرده سینما به عنوان مدرس استفاده شد.

 

 در حمایت از تولید تا ابتدای سال 98 سیاست انجمن سینمای جوان ایران این بود که با توجه به فعالیت ها بودجه هایی را برای تولید فیلم اختصاص دهد.

 

به این منظور ساز و کار سازمان یافته به معنای امروزی وجود نداشت ولی با پیگیری مدیرعامل سازمان فیلم سازان جوان اتفاق بزرگی در حوزه تولید فیلم افتاد و با حضور «حسین انتظامی» در راس امور سینمایی کشور شکلی از حمایت تحت عنوان «پیچینگ» ایجاد شد و بر اساس پتانسیل هر استان بودجه ای اختصاص یافت و به مدیران دفاتر عنوان شد که شورای پیچینگ را تشکیل دهند و فیلمسازان در تمام ایران در پروتال ثبت نام کنند.

 

در این شورا فیلمسازان طرح و دلیل ساخته شدن فیلم های خود را ارائه می کنند و شورا تصمیم می گیرد که چه بودجه ای برای آن اختصاص دهد.

 

در استان گلستان توانستیم با ایجاد همدلی بین فیلمسازان جوان شورای پیچینگ را شکل دهیم و این مهم منجر به عقد قرارداد با 6 فیلم سازان جوان شد و به  دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت ها فیلمسازان استان توانستند پنج فلیم را تولید کنند.

 

از 6 فیلم که در این شورا مورد تایید قرار گرفته است چهار فیلم داستانی و دو فیلم داستانی مستند است.

 

*این فیلم ها درچه فستیوال هایی به نمایش در می آیند؟

در دنیا برای فیلم های کوتاه 50 فستیوال در بخشی موضوعی و بخشی عمومی وجود دارد و در ایران فستیوال فیلم کوتاه تهران که سی و هفتمین دوره آن بنا است برگزار شود بزرگترین و دیرینه ترین فستیوال فیلم کوتاه در کشور به شمار می رود و این فستیوال در طول چند سال گذشته شکل بین المللی پیدا کرده است و بیش از  چهار هزار فیلم از کشورهای مختلف به این فستیوال ارسال می شود.

 

فیلم کوتاه تهران در هشتم تا 13 آبان برگزار می شود  مهلت ثبت نام آثار در این فستیوال به پایان رسیده است.

 

همچنین جشنواره سینما حقیقت که  توسط مرکز گسترش برگزار می شود در آذر پیش بینی شده است و برای این جشنوراه هنوز فراخوانی در سالجاری منتشر نشده است.

 

متاسفانه در سال های گذشته در این دو جشنواره هیچ فیلمی در این دو بخش از استان گلستان نداشتیم و با شور حال و اشتیاق فیلمسازان جوان در گلستان امیدواریم که حضور فیلمسازان در این جشنواره را شاهد باشیم.

 

برای به نمایش درآمدن فیلم های مستند در شرایط کرونا یک بستر دیگری تقویت شده است و انجمن سینمای جوان در آن پیشگام بوده است و دو سایت هاشور و ویدئو هر ماه 16 فیلم جدید را بارگزاری می کند که این فیلم هایی است که در فستیوال های مختلف شکرت داده شده است.

 

در کلیه دفاتر انجمن فیلمسازان جوان در کشور پاتوق فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است و در استان گلستان از دی ماه سال گذشته چهار جلسه آن برگزار شده است که در آن فیلم ها برای علاقمندان و فیلمسازان و سایر فیلم های سینمای جوان به نمایش در می آید و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و معمولا مدرس این پاتوق ها مدرسان استانی هستند.

 

*چه فیلم های کوتاهی در استان مورد حمایت قرار گرفتند؟

حمایت از فیلم سازان از طریق شورای پیچینگ و شورای بازبینی برای خرید فیلم اتفاق می افتد و در استان گلستان فیلم «ظهر جمعه» نویسندگی و کارگردانی «یاسمین رضوانی» مورد قبول شورای پیچینگ استان قرار گرفته است و امیدواریم مصوبه تهران را نیز بگیرد و مورد حمایت انجمن سینمای جوان برای پس از تولید قرار گیرد.

 

امسال نیز در انجمن سینمای جوان می توانیم 6 قرارداد داشته باشیم تا در 6 ماه دو سال این فیلم ها تولید شود.

 

تصمیم ما در انجمن سینمای جوان این است که به مستند سازان توان تولید مشخصا در حوزه پیشینه تاریخی و فرهنگی دارند کمک کنیم و یکی از فیلم ها در زمینه پس از تولید «یاشار کمیزی» در مورد محله نعلبدان گرگان است که ویژگی خاصی این محله پرداخته است و مهمترین کانون فرهنگی و سیاسی که مسجد جامع گرگان است در این منطقه وجود دارد و برای این فیلم چند ماه پژوهش اتفاق افتاده است و امسال این فیلم آماده نمایش خواهد شد.

 

*ساختار انجمن سینمای جوان چگونه شکل می گیرد؟

ساختار انجمن سینمای جوان با سایر انجمن ها متفاوت است و انجمن سینمای جوان در حقیقت سازمان غیر دولتی در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سمیعی و بصری است و هیئت امنا از سوی وزارت ارشاد منصوب می شوند.

 

شورای مشورتی در انجمن داریم و از زمان تشکیل انجمن بیش از دو هزار نفر در استان در این انجمن آموزش دیدند و گواهی نامه برای آنها صادر شده است.

 

در کل استان هنرمند فعال سینمایی در حال حاضر 500 نفر فیلم ساز و عوامل مختلف و عکاسان هستند و آمار دقیقی از میزان فعالیت آنها وجود ندارد و به دلیل اقتصادی و شرایط زندگی برخی پس از سپری کردن دوره ای از فعالیت فیلم سازی را رها کردند.

 

در استان گلستان امسال جشنواره فیلم کوتاه رضوی را میزبان خواهیم بود و برای نخستین بار گرگان میزبان فستیوال ملی شده است و امیدواریم این مهم به شوق و شور فیلمسازان استان بیفزاید.

 

*اعتبارات انجمن فیلمسازان جوان و حمایت آنها از فیلم سازان چقدر است؟

امسال با توجه به استقبال بیش از حد فیلم سازان جوان اعتبار از هفت میلیارد تومان به هشت میلیارد تومان افزوده شده است و برای استان گلستان سال گذشته از این اعتبارات 80 میلیون تومان و امسال 100 میلیون تومان ردیف بودجه بدر نظر گرفته است و 40 مییلون تومان بودجه استانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به این انجمن اختصاص خواهد یافت.

 

با تفاهم نامه سینمای منعقد شده دو سهمیه فیلم مستند از مرکز سینمای مستند و تجربی داریم که مبلغ آن 100 میلیون تومان است و 20 میلیون نیز از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این دو فیلم اعتبار اختصاص خواهد داد.

 

آیین نامه ای برای حمایت و بسته حمایتی برای فیلم کوتاه در سال 99 در نظر گرفته شده است که شامل اولویت موضوعی شامل مضامین معطوف به افزایش سرمایه اجتماعی، مضامین معطوف به اهمیت خانواده و سبک زندگی،  مضامین معطوف به افزایش امید و نشاط اجتماعی، مضامین معطوف به عدالتخواهی و مبارزه با فساد، مضامین معطوف به خودباوری، اراده و قدرت ملی در نظر گرفته شده است.

 

تاکید زیادی شده است که انجمن سینمای جوان ایران و شورای پیچینگ طرح هایی که مورد حمایت قرار می دهد در  راستای یکی از این محورها باشد و به لحاظ فرهنگی این اولویت ها نیاز در کشور وجود دارد.

 

اعضای انجمن سینمای جوانان انتظار دارند که دو نمایندگی در شهرهای استان وجود داشته باشد و این موضوع از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شده است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار