خانم فاطمه سوسرایی استاد مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان گفت: حسین گفتن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید فرهنگ عاشورا را در زندگی خود جریان داده و آموزه های آن را نیز الگو و سرمشق قرار دهیم.

آموزه های عاشورا در زندگی افراد فرهنگ سازی شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از کوثر از گلستان، خانم فاطمه سوسرایی در نشست معرفتی که با محوریت «فرهنگ عاشورا» به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: واقعه عاشورا در سال های اخیر و در زمان و مکان خاصی رخ داد اما جلوه های آن جهان را فراگرفته و دل های آزادگان با حادثه عاشورا جاودانه شده است.

وی به بحث پیرامون علت جاودانگی و جهانی شدن قیام امام حسین(علیه السلام) پرداخت و تشریح کرد: بحث عاشورا و عزاداری حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) تنها مختص کشورهای اسلامی نیست، بلکه در تمام جهان مطرح بوده و صاحب نظران غیرمسلمان نیز به آن حضرت عشق می ورزند.

استاد حوزه، تجلی بندگی و تسلیم خالصانه در برابر خداوند متعال را از مهم ترین عوامل جاودانگی قیام امام حسین(علیه السلام) برشمرد و افزود: شناخت حقیقی معبود از جلوه های بندگی حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) است، لذا اگر معرفت نسبت به حق در دل انسان پیدا شود، در برابر خداوند متعال کرنش کرده و تسلیم اراده الهی می شود.

سوسرایی، با اشاره به مناجات امام حسین(علیه السلام) در دعای عرفه «متی غبت حتی تحتاج الی دلیل یدل علیک» اضافه کرد: وجود حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) سر منشأ همه خیرات و برکات است، اما با این حال خود را لحظه ای بی نیاز از خداوند نمی بیند، لذا بندگی و معرفت حقیقی نسبت به خداوند موجب شد که امام حسین(علیه السلام) در صحرای کربلا تسلیم اراده حق شود و تحمل مصائب برای ایشان آسان گردد.   

وی معرفت را لازمه بندگی حقیقی دانست و با اشاره به آیه 15 سوره فاطر «یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید»، توضیح داد: نیاز انسان به شناخت خداوند، حقیقتی فطری است که در سرشت هر موجودی وجود دارد؛ بر این اساس، وقتی معرفت نسبت به پروردگار برخاسته از دل و آمیخته با فطرت آدمی باشد، همیشه خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال خود می بیند.

مبلغ حوزه، عشق به معبود را از دیگر جلوه های بندگی در قیام امام حسین(علیه السلام) معرفی کرد و افزود: عشق به خالق و معرفت نسبت به او لازم و ملزوم یکدیگرند و این دو ویژگی در زندگی سرور و سالار شهیدان تجلی یافته است؛ به همین دلیل نزد خداوند متعال آبرومند شده و دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) نیز از ایشان استمداد جسته و آن حضرت را در پیشگاه خداوند واسطه قرار می دهند.

سوسرایی با اشاره به کلام جاودانه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) «ما رایت الا جمیلا» تشریح کرد: معرفت و عشق و علاقه خالصانه حضرت زینب(سلام الله علیها) نسبت به خداوند متعال باعث شد که تمام سختی ها و مصائب کربلا را زیبا ببیند.

وی با استناد به کلام نورانی امام حسین(علیه السلام) «لعلنا نصلی لربنا اللیله و ندعوه و نستغفره و هو یعلم انی کنت احب الصلاه»، عبادت، نیایش و خلوت با معبود را از عالی ترین تجلیات بندگی در قیام امام حسین(علیه السلام) دانست و گفت: شناخت پروردگار زمینه محبت و عشق را فراهم می کند و علاقه به معبود نیز زمینه ساز عبادت خالصانه و صادقانه نسبت به حق تعالی می شود که این ویژگی در زندگی امام حسین(علیه السلام) به ویژه در شب و روز عاشورا نمایان است.

استاد حوزه در ادامه مباحث خود، زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی را مصداق تجلی بندگی خداوند عنوان کرد و افزود: وی نسبت به خداوند متعال معرفت و شناخت پیدا کرد و از خوشی ها و لذت های دنیا گذشت، لذا اگر یاد و خاطره شهید سلیمانی در دل ها مانده، به دلیل گام برداشتن در مسیر امام حسین(علیه السلام) است.

سوسرایی گفت: حسین گفتن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید فرهنگ عاشورا را در زندگی خود جریان داده و آموزه های آن را نیز الگو و سرمشق قرار دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار