یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در مورد واقعه عاشورا فقط شیعیان و مسلمانان عزادار امام حسین(ع) نیستند بلکه انسان‌ها همگی عزادار این واقعه هستند، گفت: عاشورا در اصل یک تراث انسانی است، حتی برای ما ایرانی‌ها یک تراث ملی به شمار می‌رود. در واقع عاشورا رمز وحدت انسانی، اسلامی و ملی ایرانی‌ها به شمار می‌رود و از این رو عاشورا و ایران به نحو متقابل تاثیر در هم دارند.

عاشورا رمز وحدت انسانی، اسلامی و ملی ایرانی‌ها است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در سلسله سخنان خود در مورد واقعه عاشورا اظهار کرد: در این ایام فقط شیعیان و مسلمانان عزادار امام حسین(ع) نیستند بلکه انسان‌ها همگی عزادار این واقعه هستند. باید واقعه عاشورا خارج از احساس بررسی شود. در واقع باید دید براساس وجدان و عقل چه چیزی در مقابل چه چیزی و یا به عبارت بهتر، چه کسی در مقابل چه کسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: باید دید در این واقعه، شیعه در مقابل سنی، مسلمان در مقابل مسلمان و حتی انسان یا انسانیت و شرافت در مقابل پلشتی و پلیدی قرار گرفته است؟. در ۵ مهر ۱۳۹۵ همایشی با عنوان «صلح ادیان» در لاهور پاکستان برگزار شد. در این همایش رهبر «سیک‌»های هندوستان در مورد واقعه عاشورا گفته بود که «حضرت امام حسین(ع) تنها امام شیعیان یا گروهی از مسلمانان نیست بلکه امام تمام بشریت است. مردم غیرمسلمان نیز همانند مسلمانان به خاطر شهادت امام حسین(ع) عزادار هستند و ایشان را جاودان می‌دانند. کسی که به حسین(ع) عشق نورزد انسان نیست. حضرت امام حسین(ع) تاریخ،صبر عزم و شهادت را ساخته است».

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: براین اساس می‌توان گفت عاشورا تراث انسانی است. برای ما ایرانی‌ها عاشورا یک تراث ملی به شمار می‌رود. در واقع عاشورا رمز وحدت انسانی، اسلامی و ملی ایرانی‌ها به شمار می‌رود. بنابراین عاشورا و ایران به نحو متقابل تاثیر در هم دارند. به همین منظور تراثی اسلامی، شیعی و ملی را رقم زده است.

آیت‌الله علیدوست یادآور شد: چنین تراثی نمی‌تواند دوستان و دشمنان زیادی نداشته باشد. بدتر از این می‌توان گفت این تراس نمی‌تواند دوستان نادان هم نداشته باشد. در حال حاضر امواج گمراهی با هدایت دشمنان و گاهی با همکاری نابخردان از کسانی که حتی محب اهل‌بیت(ع) هستند هدایت می‌شود. در قسمت اول این امواج هیچ خط قرمزی وجود ندارد. این امواج نه تنها به عاشورا بلکه به خدا، حضرت محمد(ص)، امامت، قرآن و روایات هم حمله می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این امواج گمراهی یک خط حساب شده را می‌بینیم. در این امواج از مستشرقین و مخالفینی که رسما مخالفت خود را اعلام می‌کنند تا نواندیشان و حتی از درون حوزه‌های علمیه و گاه افراد در لباس روحانیت را شاهد هستیم. این افراد درواقع به دوستان نادان ملحق می‌شوند.در این بین وظیفه ما این است که معرفت به تراس پیدا کنیم. در مورد واقعه عاشورا اگر پیامد و درسی دارد آن را اخذ کرده و نلغزیم و آن را به دیگران هم منتقل کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار