در آستانه شروع فصل زراعی جدید، افزایش حدود ۵ برابری قیمت کود فسفاته در ظرف چند روز کشاورزان را شوکه کرد.

شوک ناگهانی قیمت یک کود کشاورزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، از چند روز قبل به یکباره قیمت کود فسفاته خارجی از ۸۵ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسید و در عین حال با وجود افزایش قیمت چند برابری، این کود به‌سختی در بازار یافت می‌شود.

درحالی‌که به‌زودی فصل جدید زراعی آغاز می‌شود، افزایش ناگهانی قیمت این کود که نقش مؤثری در افزایش تولید محصولات کشاورزی دارد، باعث نگرانی کشاورزان شده است.

کود فسفاته خارجی با خاطر دارا بودن درصد بالاتری از فسفر نسبت به کود فسفاته داخلی، از استقبال بیشتری بین کشاورزان برخوردار است. تغییر ارز برای تأمین کود فسفاته خارجی از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، افزایش چند برابری قیمت این کود را به همراه داشته است.

رئیس جهادکشاورزی گلستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کود فسفاته از دو محل تهیه می‌شود، اظهار کرد: بخش زیادی از این کود در داخل تولید و بدون افزایش قیمت نسبت به سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. ۱۰ تا ۱۵ درصد فسفات موردنیاز از خارج از کشور تأمین می‌شود.

مختار مهاجر افزود: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای وارد کردن این کود تأمین نشد، اجباراً برای اینکه تولید دچار مشکل نشود، دولت ارز نیمایی برای این کود در نظر گرفت. ارز نیمایی نیز نسبت به قیمت قبلی ۴ و نیم تا ۵ برابر افزایش داشت. به همین خاطر ۱۰ تا ۱۵ فسفات موردنیاز که از خارج تأمین می‌شود، افزایش قیمت پیدا کرد و شوکی به بخش زراعی وارد شد. با توجه به اینکه بخش ۸۵ تا ۹۰ درصد کود فسفاته موردنیاز ما از منابع داخلی تأمین می‌شود، کشاورزان دغدغه خاطر نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کود اوره که ۸۰ درصد کود موردنیاز استان و کشور را تشکیل می‌دهد، به‌طور ۱۰۰ درصد در داخل کشور و توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود. بر اساس آنچه که به ما اعلام شده، کود اوره و فسفات داخلی هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.

رئیس جهادکشاورزی گلستان با اشاره به اینکه کود فسفاته داخلی دارای ۵۰ تا ۵۵ درصد فسفر است، گفت: در حال حاضر کود فسفاته داخلی در تمام مراکز کارگزاری‌ها وجود دارد و کشاورزان می‌توانند آن را تهیه کنند. در حال حاضر فسفر در بنادر موجود و در حال تخلیه و بارگیری است و ان‌شاءالله برای کشت پاییزه در دسترس کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مهاجر خاطرنشان کرد: امیدواریم با اصلاحیه قیمت‌هایی که در قیمت خرید تضمینی محصولات خواهیم داشت، کشاورزان زیاد احساس نگرانی نکنند. وزارت جهاد کشاورزی قیمت‌های قابل‌توجهی را به شورای اقتصاد پیشنهاد داد که امیدواریم در این شورا مصوب شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا نیز در این خصوص به ایسنا گفت: مگر محصول کشاورزی افزایش قیمت پیدا کرده که کود گران می‌شود؟ مگر محصولات کشاورزی با قیمت نیمایی از کشاورزان خریداری می‌شود که کود را با قیمت نیمایی به آنها می‌دهیم؟

رمضانعلی سنگدوینی با تاکید بر اینکه این موضوع را حتماً از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: کشاورزی که با مشکل فروش و دریافت وجه محصول خود روبه‌رو است، از طرف دیگر با افزایش قیمت چند برابری کود نیز مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد گلستان دارد، گفت: درآمد غالب مردم در استان گلستان، کشاورزی است. اگر افزایش قیمت کود را داریم، باید قیمت محصولات کشاورزی نیز افزایش پیدا کند.

بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی گلستان، حدود ۶۵ درصد مردم این استان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با کشاورزی سر و کار دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار