ترکیب هفت نفره نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی با برگزاری انتخابات روز گذشته در حوزه غرب این استان شمالی و رای مردم شهرستانهای بندرگز، گمیشان، کردکوی و ترکمن به عبدالجلال ایری تکمیل شد.

آشنایی با عبدالجلال ایری آخرین منتخب مردم گلستان در مجلس یازدهم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، ایری که ۳۱ هزار و ۶۱۵ رای از مجموع ۵۸ هزار و ۹۳۰ رای ماخوذه را کسب کرد در صورت تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان و صدور اعتبارنامه با رای نمایندگان ملت، هفتمین نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

عبدالجلال ایری از قوم ترکمن و متولد اول مرداد ۱۳۴۸ در روستای پنج پیکر از توابع شهرستان بندرترکمن دانش آموخته شهرسازی از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تهران در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری در دانشگاه خوارزمی تهران است.

بر اساس اطلاعات درج شده در صفحه شخصی ایری، منتخب مردم غرب گلستان در مجلس حدود بیست سال در پروژه‌های فنی و مهندسی حوزه شهرسازی استان فعال بوده و در این زمینه سمت‌های مختلفی را در سازمان نظام مهندسی هم بر عهده داشته است.

مطابق همین اطلاعات؛ ایری همچنین سابقه فعالیت بعنوان مشاور در وزارت خانه‌ها و نهادهای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و شهرداری تهران را داشته و مدرس دانشگاه است.

وی پیش از این ۲ بار دیگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه غرب استان گلستان شرکت کرد اما به توفیقی دست نیافت.

منتخب مردم غرب گلستان در مجلس، با شعار کار جهادی برای رفع محرومیت از منطقه با تکیه بر پتانسیل موجود در بخش گردشگری و ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی وارد عرصه انتخابات شد که در دور اول ۲۱ هزار و ۱۸۳ رای و در دور دوم هم ۳۱ هزار و ۶۱۵ رای به دست آورد.

او در برنامه تبلیغاتی خود را به عنوان وکیلی دلسوز برای  شیعه، سنی، فارس و ترکمن معرفی کرد تا با استفاده از قابلیت موجود در منطقه نظیر جزیره آشوراده، سایت میگو گمیشان ،صنایع دستی، فرصت احداث بندرخواجه نفس، سواحل خزر و پهنه آبی خلیج گرگان مسیر توسعه همگون در غرب استان گلستان را هموارتر سازد.

استان گلستان در کنار مزیت‌های مختلف ترکیب متنوعی از اقوام، نژادها و مذاهب مختلف را در خود جای داده است و از این حیث متنوع ترین جمعیت ایران را داراست.

ایری از قوم ترکمن است که حدود یک سوم از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری استان گلستان را تشکیل می دهند.

حوزه انتخابیه غرب گلستان از ۴ شهرستان ترکمن، گمیشان، بندرگز و کردکوی تشکیل شده که تامین معاش ساکنان آن بیشتر از طریق کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و ماهیگیری است و توسعه طرح ها در این بخش ها و نیز ایجاد فرصت های اشتغال بیشتر در حوزه شهرک های صنعتی، گردشگری و کشاورزی به کاهش نرخ بیکاری در منطقه کمک خواهد کرد.

مطابق آنچه در تبلیغات انتخاباتی مطرح شد؛ وابستگی سیاسی ایری به اصول گرایان و همگرایی با سایر نمایندگان استان اعم از مستقل یا اصولگرا اعلان شده است که در کنار پرهیز از بخشی نگری و جزیره ای عمل نکردن می تواند به توسعه منطقه شتاب دهد.

۸۰ میلیون جمعیت ایران بطور عام و بیش از ۳۰۰ هزار نفر اهالی فارس، سیستانی، ترکمن و محلی شهرستان های کردکوی، گمیشان، ترکمن و بندرگز بطور خاص چشم انتظار فعالیت ها و اقدامات عبدالجلال ایری هستند و او همچنان که گفته تلاش دارد بار سنگین نمایندگی ملت را به سر منزل مقصود برساند.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه غرب گلستان ۵۸ هزار و ۹۳۰ نفر معادل ۲۹.۶۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.

در مرحله اول انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اسفند پارسال برگزار شد ۱۱۸ هزار و ۷۳۷ نفر در حوزه غرب گلستان شرکت کرده بودند که آمار دور دوم (دیروز) حدود ۵۰ درصد نسبت به آن زمان کاهش دارد.

در پایان انتخابات دور اول حوزه انتخابیه غرب گلستان شامل شهرهای کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، عبدالجلال ایری ۲۱ هزار و ۱۸۳ رای و رجب‌محمد آبادی ۱۴ هزار و ۹۸۳ رای به دست آوردند و بدلیل کسب نکردن اکثریت آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

استان گلستان با ۶ حوزه انتخابیه اصلی هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی شامل ۲ نفر از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا، یک نفر از رامیان و آزادشهر، یک نفر علی‌آباد، یک نفر از کردکوی، بندرترکمن، گمیشان و بندرگز، یک نفر از گنبدکاووس و یک نفر از مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه دارد.

در انتخابات دوم اسفند پارسال ۱۲۹ کاندیدا برای کسب هفت کرسی در ۶ حوزه انتخابیه گلستان خود را در معرض ارزیابی و انتخاب یک میلیون و ۳۳۰ هزار واجد شرایط رای دادن قرار دادند که ۷۱ هزار نفر از رای دهندگان رای اولی بودند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار